Afkortzaag - iets van bomen en bos...

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zowiezo de Dewalt boven Makita & Metabo.
Dewalt maakt gewoon hele goede zaagmachines.
Heb indertijd wel gekozen voor de Kapex 120, maar de Dewalt was zijn tegenhanger tijdens mijn twijfelen :)
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Update:
Gisteren en vandaag heb ik dus eventjes de makita LS1016, Dewalt DWS780 (en kleinere broer) en de Metabo KGSV 72 XACT SYM kunnen bekijken.
Van de Metabo had ik meer verwacht, het voelde allemaal niet zeer stevig aan.
Het lijkt me dat voor het zagen van plinten en dergelijk licht materiaal dit een goeie machine is, maar voor wat ik er mee wil doen denk ik dat dit geen goeie keuze is.

Dan de DeWalt.
Ik wou deze echt een kans geven, maar het geleidesysteem van deze zijn echt ruw!
Als ik dan bvb vergelijk met de DWS778, dan is die echt superieur aan de duurdere broer... Ook zit er idd wel wat flex op de kop als die in volledig uitgetrokken positie staat.
Het XPS systeem is dan wel weer zalig, maar het ontbreken van een softstart stoort me ook wel.

En dan uiteindelijk de Makita.
Naar geleiding toe is dit duidelijk beter (niveau van de DWS778) en flex van de kop is minimaal (lees: je moet al zwaar forceren om een afwijking te zien).
Haaks zetten is niet zo gemakkelijk als bij DeWalt (verschuifbare schaal) maar over het algemeen moet ik zeggen dat deze veel punten afvinkt waar ik belang aan hecht.

Het spijtige is dat ik Bosch niet kan proberen in mijn direct omgeving, want de link die hier enkele berichten eerder stond is wel een mooie prijs voor een zaag die naar mogelijkheden net iets minder is dan de Makita,
maar dan naar instellingen alles mooi vooraan en gebruiksvriendelijk heeft.

De duurdere Metabo's heb ik ook niet kunnen proberen, dus daarover kan ik ook geen oordeel vellen.


Voorkeur gaat momenteel dus uit naar de Makita, nog een dagje of zo laten bezinken en dan de knoop doorhakken.
Als er nog mensen zijn die links hebben naar de Makita LS1016 op andere webshops, shout! (momenteel 680€ zonder btw op toolnation)
Andere input is natuurlijk ook nog steeds welkom.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Laser zou ik er idd liever bij hebben. De prijs bij HD gereedschap is idd goedkoper dan toolnation!
Nog beter zelf, voor de prijs van Toolnation heb ik bij HD een LS1216, die dan zo goed als dezelfde afmetingen aankan als de DeWalt maar met hetzelfde rail systeem als de LS1016!

Keuzes keuzes...
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Let op dat HD Tools geen officiële dealer is. Kan met garantie gevalletjes na het eerste jaar nog wel wat lastiger zijn.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Ik woon in België, tegen Torhout. Zou dus een 3u rit enkel zijn, wat me net iets te ver is.
Maar toch bedankt voor het aanbod jpandriesse!

LS1016LB besteld bij Toolnation vanwege de garantie (bedankt voor de tip Jeevanbee).
Kijk er al naar uit!

Bedankt iedereen voor de tips!
 
Laatst bewerkt:

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Spijtig maar aangezien ik de zaag volgende week al nodig heb zal ik bij mijn keuze blijven.
Ne mens kan altijd blijven wachten natuurlijk, en het is nog te zien of de nieuwe versie een verbetering is (alhoewel dat de nieuwe lock voor het links rechts tilten wel een duidelijke verbetering is van de huidige, maar dat overleef ik wel).

Misschien was dat wel de reden voor de relatief goeie prijs.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die nieuwe zaag van makita ziet er idd goed uit. Ben zelf ook al tijdje op zoek, kapex vind ik ook veel geld (zal niet zeggen te duur, want wat is te duur....:rolleyes:)
Ben benieuwd wat die prijs gaat worden in nederland
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
heb makita.nl een mail gestuurd over hun nieuwe afkortzaag. Die komt het laatste kwartaal van dit jaar naar nederland, adviesprijs is nog niet bekend.
Dus we wachten even af, heb zelf nog geen haast. Lijkt me wel een goede kanshebber
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Nog een geluk dat ik niet gewacht heb...
Net vandaag mailtje ontvangen van Toolnation dat ze onderweg is, levering morgen.
Kan ik er tijdens mijn vakantie nog wat mee spelen!
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Hoi Roeliepoelie, de Makita is goed aangekomen. Door de drukke dagen heb ik jammer genoeg nog niet voldoende tijd gehad om alles uit te proberen,
maar dat zal de volgende weken wel het geval zijn aangezien ik er onze garage terug mee ga opbouwen.
Eens die er staat zal ik iets laten weten!
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Eerste feedback:
Wereld van verschil in vergelijking met de Metabo waarmee ik voorheen werkte, maar dat was wel te verwachten :)

Enkele Oregon balken moeten verzagen voor het dak van de garage (15 op 9): ging erdoor als door boter en zeer zuivere zaagsnede met het meegeleverde zaagblad.
Het meegeleverde winkelhaakje is niet veel waard, dus best kijken of je zelf een kleine winkelhaak hebt om de machine in te stellen.
Bij mij was er een kleine naregeling nodig om alles in te stellen, maar het voelt allemaal zeer stevig en duurzaam aan.
Het naregelen gaat zeer vlot, de laser stond perfect vanuit de doos.

De geleiding van de zaag is zeer soepel te noemen, dus ook daar geen probleem.
Nog geen stofzuiger kunnen aansluiten, dus momenteel met het opvangbakje (maar het is geen festool op dat vlak, dus er vliegt wel iets naast).
Dit en volgend weekend werken we de garage verder af (houtskelet frame voor en achter), dus dan laat ik terug weten wat de bevindingen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik woon in België, tegen Torhout. Zou dus een 3u rit enkel zijn, wat me net iets te ver is.
Maar toch bedankt voor het aanbod jpandriesse!

LS1016LB besteld bij Toolnation vanwege de garantie (bedankt voor de tip Jeevanbee).
Kijk er al naar uit!

Bedankt iedereen voor de tips!

Als ik me niet vergis dan kan je, mits aankoop in NL, deze machine niet registreren op Makita.be
Als je plaats van aankoop moet ingeven dan kan je geen ander land selecteren.
Kan natuurlijk zijn dat dit intussen werd aangepast.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Toch wel hoor. Heb via Toolnation al de Makita DHP484 aangekocht, en daar kon ik de garantie perfect registreren bij Makita.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Laatste update:

Zeer tevreden met de Makita!
Vrij draagbaar wat momenteel handig is omdat ik nog geen werkbank heb om hem op vast te zetten.
Nauwkeurigheid: na een kleine calibratie (die zeer gemakkelijk gaat) is de zaag perfect haaks (check via 5 cut techniek) en verloopt momenteel (na het zagen van ettelijke kepers) niet.
Er is wel wat tandwiellawaai wanneer je door materiaal zaagt, maar het lijkt geen probleem te zijn om een zuivere zaagsnede te krijgen.
Stofafzuiging heb ik nog niet kunnen testen met stofzuiger; zonder komt er redelijk wat in de bak maar vliegt er natuurlijk ook redelijk wat naast de zaag.
Het zaagblad die met de zaag komt lijkt me ook van goede kwaliteit (alhoewel ik hier nog maar weinig ervaring in heb); de zaagsnede is mooi glad dus voor mij dik in orde.

Het veiligheidsmechanisme is soms wel een beetje lastig om te gebruiken (hendel voor de kap en dubbele knop voor de zaag), ofwel zijn mijn handen te klein...

Het kunnen verplaatsen van de laser (links of rechts van het zaagblad) is ook een leuke feature!


Dus hier een zeer tevreden eigenaar.
Nu nog werk maken van die opklapbare werkbank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.