Afkortzaag - iets van bomen en bos...

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Hoi iedereen!
Zoals zovelen ben ik op zoek naar een degelijke afkortzaag om tijdens onze verbouwing het dakgebinte aan te passen en om dan hobbymatig enkele meubels te maken.
Ik ben op zoek naar een machine die mooi en fijn zaagt en waar ik niet iedere keer moet aan regelen.
Budget is max 760€.

Mogelijke kandidaten die ik tot nu toe heb gevonden:
Dewalt DWS780
Metabo KGS 254 I plus (lijkt me interessant systeem, maar nog niet zo veel over te vinden)
Makita LS1016LB

Van elke machines lees je goeie en slechte dingen, waardoor je na een tijdje niet meer weet wat nu een juiste keuze is...
Ik hoop dus dat jullie met wat kunnen helpen met het maken van een goeie en duurzame keuze want ik kom er niet uit.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er is al echt heel veel geschreven over afkortzagen op dit forum.
Maar samengevat:
- festool heel mooe machines, maar denk ik vooral interesant als je veel gekke hoeken zaagt.
- dewalt ,denk dat, de consensus is dit wel echt goede afkortzagen zijn
- Bosch blauw Er zijn ook een hele hoop blije gebruikters op dit forum.

Dus uit je lijsje zou ik zeker voor de DWS780 gaan. Dat is wel echt een grote machine en niet heel makkelijk verplaatsbaar dat zou ik niet vergeten in je overweging.
Wellicht ook interesant:
kapex KS 60 E
DWS777 / DWS778
GCM 8 SDE
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik wel, kleine moeite en op veel forums een goed gebruik (soms staat het zelfs in de regels)
De kans is dan groter dat je ook meer reacties op je vraag krijgt

Dus Willem +1
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Sorry Willem en anderen, was wat laat gisteren avond, dus wat stappen overgeslagen.

Mijn naam is Gunnar. Tijdens de dag help ik onze klanten in nood (Service), maar 's avonds zijn we bezig aan de renovatie van ons huisje.
Ik heb altijd al een liefde gehad voor hout, daarmee ook dat de aanbouw aan onze bestaande woning in houtskelet is.

De bedoeling van de afkortzaag is dus om deze stationair te gebruiken (in uitzonderlijke gevallen meenemen naar mijn schoonbroer om daar te helpen met zijn verbouwing).
Wat plan ik nog te doen met deze afkortzaag:
Terug opbouwen garage (houten skelet voor en achter + plat dak);
Aanpassen dakgebinte en maken van dakkapel met plat dak;
plaatsen van houten gevelbekleding (padoek);
maken van tuintafel en loungebank;
maken van vaste zonnewering voor het schuifraam achter.

Ik ben iemand die liever iets aanschaft die dan ook meteen goed is dan eerst goedkoop te gaan om dan later toch een duurdere machine te moeten aanschaffen. Belangrijk voor mij is nauwkeurigheid (maar dit zal bij de meeste liefhebbers ook wel zo zijn).
Festool is te duur voor wat ik er mee ga doen, hoe mooi en goed deze machines wel niet zijn.
Ik kijk momenteel op Toolnation naar afkortzagen tot een 780€, hoger ga ik echt niet gaan (is al 270€ hoger dan wat ik origineel in gedachten had).

Van de Dewalt lees ik links en rechts dat de "kop" wel wat flex heeft als je die op het langste trekt,
en van de Makita lees ik dat de bevellock niet ideaal is en dat de bovenste geleiders ook niet soepel lopen.

De Metabo lijkt me een zeer praktische zaag te zijn, beetje zoals de bosch (alle bedieningen vooraan) maar dan met een degelijke stofafzuiging. Daarom neig ik er momenteel wat meer naartoe dan naar de andere.
Als ik een volgorde moet nemen, dan is het of Metabo of Makita, dan Dewalt.


Naast deze afkortzaag zal er nog wel een bovenfrees en lamellofrees komen, maar die heb ik nog niet direct nodig.
Zaagtafel kan ik van mijn schoonpa gebruiken, dus dat is ook al in orde :)
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Hi Gunnar,

ik heb enkele maanden terug een Festool Kapex ks60 gekocht. Al heel veel plezier van gehad. Valt m.i. binnen je budget. Kijk wel goed of je met maximale houtdikte van 60mm uit de voeten kunt. Ik wel in ieder geval ;)

Arjaan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
er staan twee kapex op marktplaats voor 900 euro (vraagprijs) nu kosten ze nieuw 1175, dus 900 lijkt dus wat aan de hoge kant (vind ik) wellicht zit er nog ruimte in de prijs en kom je uit op wat je max wil uitgeven
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb de Metabo 72 XACT sym.
Misschien ook iets voor jou.
Deze was in Duitsland nog 120 euro goedkoper.

Ik heb laatst bij Baptist de Metabo 72 vergeleken met de Kapex 60.. En al vind ik de Metabo een mooie zaag heeft hij wel duidelijk een andere doelgroep. Met name de afwijking van de zaag, het doorbuigen van onderdelen. De Kapex lijkt me daardoor iets accurater, en glijdt mooier over de 2 stangen. Al moet ik zeggen, beiden leken me erg goede zagen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je veel binten gaat zagen, lijkt een Kapex 60 mij geen goede keus. De maximale hoogte is dan niet toereikend om binten door te halen. Het argument dat je een bint dan om kunt draaien gaat dan ook mank, wanneer er een verstek in zit moet de hoek van de zaag ook de andere kant op. De machine moet gewoon de juiste capaciteit hebben.

Kijk dus voor je keuzes welke maat je nodig hebt. Maak dan een selectie. De machine moet altijd kunnen wat je wil, niet alleen maar heel goed zijn.

De Dewalt is in dit rijtje mijn eerste keus. Heeft zich voor dit soort werk meer dan bewezen. Ook de Makita zou hier een goede keus zijn. De service van Makita staat ook goed bekend.

Dit zijn beide wel machines die de stangen aan de achterzijde hebben, dus behoorlijk diep zijn. Dat er soms negatief over machines wordt geschreven moet je erg mee uitkijken, bij juist gebruik zijn dit beide gewoon goede machines. Ik vind het de aanschaf van een Kapex niet waard, en die is ook niet vrij van problemen, en zal bij verkeerd gebruik ook zijn zuiverheid niet meer halen.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik heb de DeWalt DWS780, en als je lomp hout wil zagen kun je er eigenlijk niet omheen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je een degelijke/zuivere zaag wil met veel capaciteit en welke ook nog zeer ruimschoots binnen je budget past, dan kan ik je de "Bosch GMC 10 S" aanbevelen.
Die heb ik mezelf een paar weken geleden cadeau gedaan ter vervanging van mijn Makita KGS 216 en dat bevalt zeer goed.

Het enige nadeel, t.o.v. de Makita, is dat deze een stuk forser/zwaarder is en daardoor minder makkelijk mee te nemen is. Waar ik eerder de Makita meenam naar waar ik aan het werk was, neem ik nu de te zagen stukken mee naar de zaag. Het is even wennen, maar wat mij betreft is de zaag het waard.

Overigens in Engeland besteld, scheelde 150 euro t.o.v. Nederlandse prijzen, dat was me een iets te groot verschil.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je budget is ongeveer wat ik betaald heb voor de Kapex 120. Ondanks dat de machine mishandeld is door zijn vorige eigenaar, is deze nog (weer) erg nauwkeurig. Diverse onderdelen kunnen goed afgesteld worden.

Als je veel op locatie werkt, is een onderstel wel aan te raden. Ik heb hem zelf op een plaat op twee schraagjes staan met een losse rolbok voor langere lengtes.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Bedankt iedereen voor de feedback en sorry voor het late antwoord (weekje in de Provence, dus internet free dan :) ).
Die Bosch is wel een interessante prijs voor dergelijke machine. Deze week eens wat verder bekijken zodat ik een beslissing kan nemen.
2de hands is er hier in België niet zo veel te vinden, behalve allemaal oude machines. Nieuwkoop heeft dus de voorkeur.
Ik ga deze week die Metabo's eens bekijken. Ik kan deze dan vergelijken tov de DeWalt en hopelijks ook de Bosch.

"lomp en diep" maakt me niet veel uit, de zaag zal toch meestal stationair staan en voldoende plaats er achter hebben.

Ik laat zeker nog iets weten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.