Werkbank met metalen plaat onder multiplex

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
Ik ga voor mijn broer een werkbank bouwen volledig uit hout. Hij zou vooral dienen voor te werken aan messen/vuurwapens.

Het frame wordt gebouwd uit balken van 38*140mm(2by6). Werkblad wordt 200*90cm en frame langs alle kanten 5cm smaller om iets op het werkblad te kunnen klemmen.(bv een plaat met slijpmachine voor messen te slijpen/polijsten).

Wat me vooral stoort is de opbouw van het werkblad. We hebben gratis metalen platen van 3mm dik gekregen van iemand, en het idee is nu om een multiplex van 18mm over deze platen te leggen op het frame om zo een stevig werkblad te vormen. Maar nu vroeg ik me af of dit wel zo'n goed idee is.

Ten eerste is de plaat niet 100% recht en ik denk dat ik dus best met tellerkopschroeven de multiplex vastzet om zo alles een beetje recht te trekken
Maar dan moet je ook weer deze verzinken met een speedboor v 20mm en als je deze echt strak trekt trekt hij zich ook nog eens extra diep in de al dunne multiplex trekken. Eventueel alles opvullen met houtvuller en dan afschuren.

Zou dit op termijn geen problemen geven? Er word geen echt zwaar werk op verricht maar af en toe eens een oud mes bv recht kloppen ofzo zal natuurlijk wel gebeuren.

Wat denken de meer ervaren houtbewerkers van het plan?

Zie foto's van hoe de bank wss ong uit gaat zien(frame wordt volledige met houtdraadbouten verbonden) en ook een foto van een van de genoemde ijzeren platen(de dunne lijn die die je naaste de houten balken ziet lopen.

bench3.jpg
(groter formaat :http://smg.photobucket.com/user/Alienna/media/bench3.png.html)
designs.jpg
(groter formaat: http://smg.photobucket.com/user/Alienna/media/designs.png.html)
2017-06-30 22.17.39.jpg
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ook ik zie niet het doel van de metalen plaat er onder.
Voor de stevigheid heeft het geen nut.
Zo'n ontwerp, als op de foto's noemen wij werktafels.
Wil je een wat dikker blad, dan lijm je twee platen van 18 mm op elkaar.
Hameren van een oud mes op een werktafel/werkbank zie ik niet voor me.
Ik weet niet wat voor messen dat zijn, maar de messen die ik ken zijn allemaal gehard en daar valt koud weinig aan te vervormen.
 

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
Het doel van de metalen platen is extra steun voor de multiplex alsook wat gewicht voor stabiliteit.

Onderschat niet hoe stevig zo'n plaat is hoor. 3mm lijkt dun maar is serieus sterk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
je vraag advies

het idee is nu om een multiplex van 18mm over deze platen te leggen op het frame om zo een stevig werkblad te vormen. Maar nu vroeg ik me af of dit wel zo'n goed idee is.


maar het lijkt er op dat je je keuze al gemaakt hebt
Onderschat niet hoe stevig zo'n plaat is hoor. 3mm lijkt dun maar is serieus sterk.

Het brengt niet zo veel extra als dat je denkt/hoopt
een extra plaat multiplex brengt veel meer extra
 

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
maar het lijkt er op dat je je keuze al gemaakt hebt

Nee ik bedoel gewoon dat ik zelf eerst onderschatte hoe sterk de platen waren tot ik ze was gaan halen.

Zelf werk ik ook liever met multiplex, de platen op maat snijden met slijpschijf ben je wel even aan bezig. op ong 1,5 meter is men schijfje al grootste deel van zen diameter kwijt.

Als ik zou werken met enkel multiplex:
Is er een voor/nadeel tussen 1 dikke multilpex of 2 dunne lage opeen gelijmd?
En zou ik de multiplex vastlijmen op het frame en dan nog wat pocket holes makes voor extra vast te zetten? (trekt ook de plaat tegen de lijm/frame aan dus hoef niet te kloten met klemmen/gewichten)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Zelf heb ik een werkbank van een metalen frame met tusdenliggers om de 75cm en daar 2 platen van 18mm op. De eerste plaat van bovenaf met verzonken bouten op het frame gemonteerd (draad tappen in het frame) en daarna de 2e plaat erop gelijmd en van onderaf vastgeschroefd aan de onderste plaat.
Frame zit ook vast aan de muur.

Is zeer stevig, geen probleem.

Een staalplaat van 3mm eronder heeft mi ook geen zin, als je er wat gewicht op zet buigt deze snel door.
Eventueel op een stukje een plaatje er bovenop schroeven om een hamerplasts te maken.
 

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
Dat idee van een stukje staalplaat erbovenop als hamerplaats is mss geen slecht idee. Ik ga het eens bekijken.

Ik denk dat ik hem de staalplaat wel uit zen hoofd gepraat krijg. Zeker aangezien niemand hier het een goed idee vind. Het frame ga ik volgende week met hem bouwen en dan kunnen we nog zien.

Voor de wielen heb ik deze besteld:
https://www.amazon.de/gp/product/B00LLKQHAK/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Que gewicht zijn ze sterk genoeg, hopelijk kunnen ze ook tegen wat hamerwerk.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Lijmen en pocketholes heeft geen zin. Waarom twee verbindingen gebruiken, daar waar een voldoende moet zijn.
Ook de stalen plaat gaat niks extra brengen. Wanneer je wil kunnen hameren heb je massa nodig, een stalen plaat veert teveel.

De plaat kan hoogstens dienen als werkoppervlak, dan ligt die dus bovenop. Waarom twee multiplexplaten van 18 mm op elkaar en niet 1 van 40 mm dik? Het maakt geen verschil, als je aan mooie 40 mm dikke multiplexplaten kunt komen zou ik dat doen. Dan bespaar je de moeite van het op elkaar lijmen.

De stevigheid van het geheel moet uit de constructie komen, meer lijm of schroeven helpt daar niet bij. Papier wordt ook niet sterker als je er een paperclip en een nietje voor gebruikt, wel als je het vouwt.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
En maak dan de hamerrplaats wel boven een poot, anders heb je een bak herrie, zelfs op een 7cm beukenblad is dat nog zo.
 

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
En de wielen (zie hierboven) kunnen dit aan? Ook vast gezet met 4 houtdraadbouten per wiel dus ik neem aan van wel?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Ik zou twee platen multiplex gebruiken, maar deze NIET verlijmen. De bovenste gewoon met schroeven vastzetten op de onderste, om de 30 cm. Voordeel is dat je het blad een keer kunt omdraaien als het zijn beste tijd heeft gehad en dan kunt vervangen door een 'verse'.

Tip: Kijk eens op YT hoe Jimmy Diresta zijn werktafels gemaakt heeft:
https://youtu.be/5-oQncdBgas
 

tuoh

Oud hout
Als je stabiliteit wil zou ik die staalplaat onderaan de tafel leggen als schab. Voor stabiliteit moet het meeste gewicht beter zo laag mogelijk zitten. Voor de wielen ben je beter met harde loopvlakken die vervormen niet als ze lang op dezelfde plaats staan.
 

Rakward

Nieuw lid
8 dec 2016
7
0
Bedankt aan iedereen voor de reacties, uiteindelijk beslsit om inderdaad het metaal weg te laten, enkel het frame is nu gemaakt en is al serieus stevig en stabiel(wel nog anders geworden dan eerst ontworpen was):
2017-07-05 19.10.22.jpg

Dus metaal lijkt me absoluut niet nodig meer, plaat van 1,8 dik of mss 2,4 zal het waarschijnlijk worden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.