Beuk met een beetje slaap en een kleurtje

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Schaal met een lichtjes gekleurde rand, diameter 375mm x 43mm hoog

Het contrast tussen het gekleurde en ongekleurde deel was, vóór de afwerking met Danisch Oil, veel groter.
Helaas heeft de olie het hout donker gemaakt waardoor het contrast veel minder werd.

Ik weet dat olie het hout altijd een beetje kleurt, maar in dit geval was het verschil echt wel heel groot.
Misschien moet ik maar eens een andere olie nemen. Iemand suggesties?


DSC_8492.jpg

DSC_8493.jpg

DSC_8494.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt eens wat experimenteren met wat wit gepigmenteerde olie.
Let op: hoe grover je het hout laat, hoe witter het wordt. Als je tot korrel 2000 schuurt, wordt het maar een beetje wit. Als je tot korrel 240 schuurt, wordt het veel witter.In houtsoorten met open porieën (eiken bv) zie je het pigment zich ook echt in de porieën verzamelen, als je goed uitpoetst.

Maar ik vind het kleurverschil en de kleuren op zich prima zo - erg mooi - hoewel ik de buitenste lichte rand met inkepingen dan weer iets te veel van het goede vind.
 
P

Pel

Guest
Eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom je de rand gekleurd hebt, het kleur verschil is m.i. te groot, maar dat in mijn persoonlijk smaak. De vorm van de schaal vind ik wel weer mooi.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik vind het een schitterende schaal geworden.
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak, want dan zou het leven zo saai worden:eek:
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beuk is sowieso een houtsoort die moeilijk kleurt.
Maar de schaal is prima qua vorm en ik vind het geheel toch zeer geslaagd hoor Paul.
Dikke pluim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.