Lesje "tackers for dummies"

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Zoals hierboven ook al iemand aanhaalde, de kleine Senco: https://www.toolnation.nl/senco-pc1010-compressor.html?gclid=CKzyg-PP7NQCFTEz0wodXFMHCA Meer dan voldoende om een tacker te bedienen. Bij schoonspuiten moet ie wel een beetje werken. Het tankje is niet zo groot.

Maar: kost niet veel en in combi met de, ook al genoemde, Eco-tools bradtackers en/of pintackers veel plezier voor weinig. (en de Senco is ook nog behoorlijk "stil" voor een compressor)

Ik heb zelf zo'n Senco in een systainer. Erg handig op lokatie.

Groet,
CC
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een 2e hands A-merk accutacker wellicht een optie?
Op MP kwam ik deze tegen: https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=8

Ik heb precies die tacker. De accu's lopen best veel terug in standduur. Daardoor duurt het tacken ook langer/minder snel achter elkaar. Hou er bij een tweedehands machine dus rekening mee dat je de accu's moet vervangen.

Ik zou niet snel nog eens een elektrische tacker kopen. Het gebruik is te weinig om de accu's op niveau te houden. Waarom verkopen ze die dingen niet gewoon met een snoer?

Lucht is handiger. Als je de compressor al hebt, kost een tweede tacker voor andere nagels/nietjes ook niet zoveel meer.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik zou ook voor een compressor gaan en een luchttacker. Recent heb ik een Ecotools bradtacker gekocht en een Airpress L6-95 Silent compressor. Ik heb ook gekeken naar een Senco, maar de tank was mij te klein. Zowel de Senco als de Airpress produceren 68 dB en zijn dus stil (voor een compressor). Wat vooral geluid maakt is het ontsnappen van lucht als deze af slaat en bij een tank van 3,8L (Senco) zal deze vaker afslaan dan bij de 6L tank van de Airpress.

Nu geef je aan dat je geen compressor wilt. Wat is daar de reden voor?
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Tja, dat lijkt me allemaal zo'n gedoe en vooral ruimte innemen. Een tacker in een koffer past nog mooi op de plank, maar ruimte voor een compressor wordt lastiger. Plus, je kent dat wel, krijg ik dan vast van die vragen als "Wat doet die enge tank in de garage? Straks ontploft die nog!" ;-)

Maar even iets anders: De elektrische tackers die ik tot nu toe heb gezien werken volgens mij met een mechanisch slagmechanisme en dat is niet zo krachtig als pneumatisch. Maar als ik het goed begrijp werken die accu-tackers in feite ook op luchtdruk, alleen dan terstond samengeperst. Waarom maken ze die dan niet gewoon met een snoer eraan?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Dan koop je de Senco met de bijbehorende Systainer. Die Systainer past mooi op de plank en dan zie je die tank niet :rolleyes:.

Volgens mij zijn die elektrische tackers voor een hele andere markt bedoeld dan de accutackers. Die eerste zijn meer voor af en toe gebruik, terwijl de accutackers voor professioneel gebruik zijn. Het systeem dat accutackers gebruiken is krachtiger, maar verklaart het verschil in prijs ook. En een professional zal eerder voor een luchtslang dan een stroomkabel gaan als er toch een kabel aan moet (minder gewicht, meer kracht en sneller nieten). Als je geen slang/kabel wilt, dan kun je naar gaspatronen gaan (duur in gebruik) of een accu. Met accu is deze nog steeds redelijk duur, maar niet zo duur als gaspatronen .
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb precies die tacker. De accu's lopen best veel terug in standduur. Daardoor duurt het tacken ook langer/minder snel achter elkaar. Hou er bij een tweedehands machine dus rekening mee dat je de accu's moet vervangen.

Ik zou niet snel nog eens een elektrische tacker kopen. Het gebruik is te weinig om de accu's op niveau te houden. Waarom verkopen ze die dingen niet gewoon met een snoer?

Lucht is handiger. Als je de compressor al hebt, kost een tweede tacker voor andere nagels/nietjes ook niet zoveel meer.


Verval van de accu's is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Ik moet zeggen dat ik zelf een compressor heb en 3 Ecotools tackers en daar zeer over te spreken ben. Ik begon daar alleen niet over omdat TS aangaf geen compressor te willen.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Bedankt voor alle info tot zover.

Misschien moet dit topic maar verder als "compressor for dummies"...

Wat zijn de belangrijke kenmerken van compressors waar je op.moet letten bij aanschaf? Minimaal volume? Druk? Aansluitingen? Do's en don'ts?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Volgens mij 4 dingen:

- Ketelinhoud
- Druk
- Hoeveelheid lucht per minuut
- Geluidsproductie

De ketelinhoud verschilt per compressor tussen 3,8 l en meer dan 1000 liter. Het voordeel van een grotere tank is dat de compressor minder vaak aan hoeft te slaan. Daarnaast is er gereedschap dat meer lucht gebruikt dan de compressor kan produceren. Dan gebruik je de tank als buffer en wordt de tank bijgevuld tussen het gebruik door. Bv als je een luchtratel gebruikt om de moeren van een autowiel los te draaien. Een dergelijk apparaat gebruikt enkele honderden liters per minuut en dat halen de meeste compressoren niet. Echter gebruik je de ratel maar kort en kan de compressor de tank bijvullen als even gene moer losdraait.

De druk is bij een standaard compressor 8 bar en dat is voldoende voor een tacker en het meeste andere luchtgereedschap.

Belangrijk is de hoeveelheid l/m de compressor kan produceren in relatie tot het gereedschap dat je gebruikt. Voor een tacker is dat niet veel, maar als je verf wilt gaan spuiten, pneumatisch gaan schuren of iets dergelijks, dan heb je een hoge luchtopbrengst nodig. Het nadeel is dat je dan waarschijnlijk een grote, maar ook een luidruchtige compressor nodig hebt. Want Meer luchtverplaatsing betekent meestal ook meer geluid. Er zijn gedempte compressoren, maar die zijn heel duur.

De aansluiting is minder van belang, omdat je op de slang een koppeling kunt zetten die je wilt. Meestal zit er op de compressor een Euro-koppeling. De andere optie is Orion. Maar zoals gezegd maakt het weinig uit. Als de compressor een Orion-koppeling heeft en de tacker Euro, dan zet je op de ene kant van de slang een Orion-mannelijke-koppeling en op de andere kant een vrouwelijke Euro-koppeling.

Voor iemand die een kleine compressor zoekt:
- Zoek je een kleine compressor van een A-merk, waarbij vooral de geluidsproductie van belang is, koop dan deze AirPress L6-95
- Moet het nog kleiner zijn en in een systainer passen, koop dan de Senco PC1010
- Zoek je iets meer bar, 2 aansluitingen en een iets grotere tank, zonder dat de compressor te veel lawaai maakt? Dan is de DeWalt DPC10QTC-QS wat voor jou.
- Maakt het geluid niet uit, ga dan voor een kleine Stanley of een relatief goed B-merk, zoals PowerPlus. Dan ben je voor minder dan €100 klaar en heb je een veel hoger aantal liters per minuut. Goede gehoorbescherming is we nodig, omdat dergelijke compressoren vaak tussen de 92 en 100 dB zitten.

Hier op Woodworking.nl zijn er ook genoeg tevreden over de stille compressoren van HBM. Maar over HBM is men zeer wisselend (on)tevreden. Daarom heb ik ze uit deze vergelijking gelaten.
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Mooi en helder overzicht, waarvoor dank!

Domme vraag misschien, maar moet een compressor tijdens het gebruik altijd aan staan of houdt hij zijn opgebouwde druk vast als je hem een tijdje niet hebt gebruikt? Dwz, als hij op druk is, kun je dan na een week nog een paar nageltjes schieten zonder dat de motor aanslaat?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Aan staan betekent dat hij compressor de tank bijvult als deze onder een bepaalde druk komt. Bv de compressor slaat aan als de druk onder de 6 bar komt en voert de druk op tot 8 bar. Daarna slaat deze weer af. De druk blijft er dan op en je kunt na een week verder werken.

Je kunt de compressor ook uitzetten en druk eraf halen, want het vullen is zo gebeurd. Hoe lang het vullen duurt hangt af van de ketelinhoud en het aantal liters per minuut dat de compressor haalt. Mijn Airpress L6-95 is binnen een minuut gevuld.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Volgens mij zijn die elektrische tackers voor een hele andere markt bedoeld dan de accutackers. Die eerste zijn meer voor af en toe gebruik, terwijl de accutackers voor professioneel gebruik zijn.

De elektrische nietmachines zijn niet zo krachtig en hebben inderdaad een ander doel. Die zie ik ook meer als een nietmachine voor mensen met weinig kracht in de handen :rolleyes:

Er zijn wel professionele elektrische tackers, maar erg krachtig zijn ze niet:
Novus J-171 tot 30mm.
Onbekend merk van Borent tot 20mm.
Metabo Tacker Tae 3030 tot 30mm
Tacwise Master Nailer 400ELS tot 40mm
En een aantal C-merken met meestal beperkte capaciteit.

Er werd een tacker met gaspatronen genoemd. Hebben die allemaal ook stroom nodig? Deze iig wel.
 

Timmeeeyy

Nieuw lid
14 mrt 2017
12
0
Ik wil binnenkort ook gaan tackeren. Ik wil 18mm berken multiplex platen tegen een houtskelet (vuren) aan nieten en wil vervolgens mooi afwerken.

Hier is gesproken over die Senco P1010 compressor en dat lijkt me wel wat.

Alleen geen idee wat voor tacker ik erbij moet aanschaffen. Wat zegt Gauge, hoeveel mm brads heb je nodig om de panelen tegen het vuren te nieten?

Zal de tacker niet heel frequent gebruiken dus hoeft geen top merk te zijn. Wat voor tacker adviseren jullie?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf deze van Ecotools: Combitacker 6N2D.
Kan zowel normale spijkers (brads type F) en smalle nieten (type 90, 5,7 mm breed) aan.
Voelt lekker stevig en kan vrij lange nagels aan zonder problemen.

Ik heb er een 24-liter compressor van Van Cranenbroek bij, is niet heel stil maar bevalt verder prima.
Nagels komen bij mij gedeeltelijk bij Ecotools en gedeeltelijk bij Van Cranenbroek vandaan.

Qua lengte: 18mm tegen vuren latten. Ligt aan de dikte van de vuren latten, dat de spijkers er aan de achterkant niet uitkomen. Ik zou nagels van 40 of 50mm gebruiken. Maar dat kan deze tacker makkelijk aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick hout

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Zelf heb ik ook een 18 Ga brad tacker van Ecotools gehad icm Senco PC1010. Werkte allebei prima! Wel vond ik het aanzuig volume van de Senco te laag, hij is dan wel stil, maar hij staat relatief lang te loeien voor hij op druk is en als je even iets wilt schoon spuiten is hij met 5-10 seconden leeg en daarna komt er nog maar een 'pis straaltje' uit.

Ik wilde graag wat grotere brads kunnen gebruiken als de instap Ecotools tacker aan kon dus toen ik op Amazon.com een Bostitch 18 Ga tacker met smart point (dunne tip) tegenkwam voor minder dan 100 euro incl. verzenden en invoerkosten heb ik die gelijk besteld (https://www.amazon.com/BOSTITCH-BTF...id=1501961944&sr=8-1&keywords=18+ga+smart+tip).

De PC1010 heb ik recentelijk ook vervangen, die bracht 2e hands nog bijna de nieuwprijs op en nu heb ik een Airpress H215/6. Was nieuw nog geen 130 euro, maakte 76 Db lawaai, maar heeft een aanzuigvolume van 184 L/min. Mijn Senco had iets van 30-40L/min. Hij maakt dus wel iets meer lawaai, maar staat netto veel minder lang te loeien.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Hier een Stanley elektrische tacker gehaald met 1000 nietjes, totaal 5 tientjes.

Schiet nieten en nagels (tot 14/15mm) door meranti en vuren heen, prima voor mijn incidentele werk voorlopig. Later zal er zeker een compressor komen maar dat is toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick hout

djuki

Actieve deelnemer
12 jun 2016
37
1
Hoi. ik ben ook op zoek/ aan het oriënteren.

Wat voor mij vooral van belang is, is de prijs :) :)

Heeft iemand ervaring met het Lidl spul? ff op de website gekeken en de spec's van de compressor zien er redelijk uit.
Vermogen: 1,8 kW (2,45 pk)
Werkdruk: 0 - 10 bar
Ketelinhoud: 24 l
Aanzuigvermogen: 260 l/min
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Compressor-24-l/p100243254
icm
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Perslucht-spijkerpistool/p100243589

Met hun Tracker erbij ben ik onder de €100 klaar. Ik zal het inderdaad gebruiken voor de incidentele klussen waarbij ik multiplex 18mm gebruik om de lijm te ondersteunen.
mn vraag is of goedkoop in deze niet de spreekwoordelijke duurkoop is.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik heb een parkside op lucht en die ramt ze er zonder moeite in.
enkel even een proefstukke doen om de diepte af te stellen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ooit begonnen met het Lidl-spul. Heb er best veel brads mee geschoten. Soms lukte da goed, soms wat minder. Voor incidenteel gebruik voldoet dit best.
Indien je denkt deze te kunnen dagelijks gebruiken, dan zal dit niet volstaan.

Is afwegen wat je wil. Soms kun je combinatiepakketjes van betere merken vinden die best meevallen van prijs. Maar dan kijk je al rap tegen 200 à 250 EUR aan.

Reden waarom ik verandert ben, is omdat toen mijn tacker kapot was buiten garantieperiode er geen service meer was en de stofzuiger die binnen garantie was diende opgestuurd te worden en ik er 2 maand op heb mogen wachten tot het opgelost was.

Conclusie: zolang het niet kapot gaat, is het goed - indien het kapot gaat zul je vloeken. Maar ja, het verlies is ook maar 100 EUR-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.