Lesje "tackers for dummies"

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik overweeg de aanschaf van een DIY-tacker voor nagels van 15-20 mm of groter. Ik heb er (gevoelsmatig) rond de 100-150 euro voor over.

Mijn eerste idee was dat een elektrische tacker het handigste is (ik heb en wil eigenlijk geen compressor), maar ik lees hier en daar dat pneumatische tackers wel beter zijn dan elektrische. Ik zoek iets waarmee ik door 9 en 12 mm plaatmateriaal zoals berkenmulti en mdf of door vuren latten heen kom (meestal als ondersteuning van lijmverbindingen), zonder dat ik naderhand nog met een hamer en drevel aan de slag moet. Ik zal de tacker niet heel vaak gebruiken, 1x per maand ofzo. Op internet zie je de prijzen variëren van 45 euro tot ruim over de 500... Verder zie ik dat er veel verschillende soorten en maten nagels zijn met uiteenlopende prijzen. Ik wil in ieder geval geen tacker waarbij ik aan merkgebonden nagels vast zit, of zijn nagels altijd universeel?

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij een lesje "tackers for dummies" geven? Wat voor soort tacker en nagels heb ik voor mijn doeleinden nodig en waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Bedankt,

Martijn
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
je zit niet vast aan een merk, wel aan een type. Zoals Minibrads om er een te noemen. Zijn goedkoop per 5000 te koop.

En inderdaad :) lucht is het beste. Voor weinig heb je al een goede tacker op lucht.
Voor 18V zijn er ook machines maar dan wil je geen instapmodel. Die zijn traag en duwen de spijker in het hout, je wilt er een die intern een mini compressortje heeft en hem er ook met lucht inslaat. Maar die zijn wel een stukje duurder.

Wil je echt geen compressor? Een senco PC1010 (deze is stil i.t.t. andere goedkope compressortjes) is niet duur en kan je een leven lang mee spijkeren, en de banden oppompen, en je werkplaats schoonspuiten, en later ook mee nieten, en.. en..
 
Laatst bewerkt:

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Onlangs ben ik gevallen voor de Lidll tacker.
Dit was leergeld: zelfs door 3 mm triplex met daarachter vuren-hout krijgt dit ding niet de kleinste spijker helemaal ingeschoten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je weet dat de diepte waarop de spijker wordt geschoten van de spijker instelbaar is?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Hmm, ik heb zelf een Lidl tacker en een Senco. Die Lidl doet het ook prima hoor. Inderdaad even goed instellen. Luchtdruk aanpassen en op de tacker zelf zit ook nog een wieltje waarmee je de kracht wat kan aanpassen. 3mm triplex zou echt geen enkel probleem hoeven zijn.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Voor het simpele takkenwerk gebruik ik een goedkope handtacker, dat gaat prima, dus niet elektriek......
voor net grotere werk eentje op lucht
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dacht het wel, meestal gebruik ik weliswaar 15mm nieten. Kan het niet ff uitproberen, ben vergeten de tracker mee te nemen op vakantie:)
hoop er thuis ff aan te denken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Het een airpress tacker gehad op lucht, denk je goed merk maar man o man wat een meuk. Daarna een bij de Aldi gehaald en wat een feestje. Ding schiet echt over in door etc. Die van de lidl komen van zelfde leverancier denk ik met alleen andere sticker. Voor af en toe gebruik kan je best zo'n electrische tacker nemen. Heb je uberhaupt meer vrijheid want je compressor sleep je ook niet overal heen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb er ook twee van ecotools, één voor pins en één voor braids
heb er al heel wat mee geschoten, werken nog steeds perfect
Voor het prijs verschil dat je bespaart kan je best een leuke compressor kopen
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Het een airpress tacker gehad op lucht, denk je goed merk maar man o man wat een meuk. Daarna een bij de Aldi gehaald en wat een feestje. Ding schiet echt over in door etc. Die van de lidl komen van zelfde leverancier denk ik met alleen andere sticker. Voor af en toe gebruik kan je best zo'n electrische tacker nemen. Heb je uberhaupt meer vrijheid want je compressor sleep je ook niet overal heen.

Ja de bouwmarkt Airpress is weer zo'n merk dat de rechten heeft gekocht om de naam te mogen gebruiken. Troep inderdaad.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Ik zat onlangs met hetzelfde probleem. Lang gezocht, gewikt en gewogen, en uiteindelijk toch gegaan voor een compressor + tacker op luchtdruk. Reden: ik ga de tacker niet veel gebruiken, maar heb nu twee grote klussen in huis waar ik hem wel voor nodig heb. Later kan ik de compressor goed in de werkplaats gebruiken voor tal van toepassingen zoals eerder al beschreven. Iets grotere investering maar wel voor jarenlang plezier. Ik heb deze set gekocht https://www.toolmax.nl/senco-s200bn-minibrad-tacker-brads-15-50mm-pc1010-compressor.html voor €300,-. Slaat minibrads van 50mm met gemak door 12mm multiplex in een vurenhoutenbalk. De compressor is trouwens ook nog erg stil en compact!

Succes met je keuze!
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ondanks dat ik niet gauw een merk als power plus oid koop heb ik mij een hele tijd terug er toch eentje gekocht gehad. Gewoon omdat ik het niet veel gebruik maar toch handig is om liggen te hebben. Prijs weet ik niet meer exact, ergens tussen 60-80 euro geloof ik. Kan zowel nagels als nietjes tot 40mm.

Mijn vader heeft hem nu afgelopen 2 dagen intensief gebruikt gehad in geïmpregneerd vuren (een paar duizend 40mm nagels) en tot nu toe heb ik hem toch nog niet horen klagen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Tackers en nailers op gascapsules zijn de laatste tijd in zwang voor incidenteel gebruik en als er geen compressor beschikbaar is. Ze zijn nog wel aan de prijs, geloof ik. Maar misschien iets om even in te duiken.

Heb zelf sinds een paar maand een brad- en een pin-nailer (Hitachi en Makita) met een Schneider-compressor in Systainer. Bevalt heel goed.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Heb ooit een novus racket gekocht deze kan 3 x slaan op hetzelfde nietje. Gaat goed maar gebruik hem nooit meer sinds ik pneumatische met een simpele compressor heb. Verschillende van van cranenbroek en van ecotools. Endorfine te zeggen net zo goed of beter als de hele durevan het werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.