schaafbeitel

teip

Nieuw lid
21 sep 2008
2
0
Het wordt tijd dat mijn schaafbeitel (Scheppach 2600) voor de eerste keer wordt geslepen. Wie kent een goede slijperij liefst dichtbij Eindhoven. Trouwens heb slechts 1 beitelset en overweeg een extra te kopen. Kan ik beter hardmetaal kopen en waar?
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Teip,

Ik ken rond Eindhoven geen machine leverancier behalve "de groot" http://www.degroot.nl, maar ik heb het laten doen bij "van peulen" in Rotterdam. Mijn schaafbeitels zijn van HSS staal en ik heb idd een dubbele set. De groot is overigens wel een bekende leverancier in Nederland, dus die zullen je vast wel verder kunnen helpen.

Als je een Tormek slijpmachine hebt kun je ook een adapter kopen voor schaafbeitels van een vlak vandiktebank. Kijk even op de site van Tormek. Baptist in Arnhem verkoopt ze.

Good luck man!
 

teip

Nieuw lid
21 sep 2008
2
0
allen

bedankt voor jullie zeer nuttige info. Mijn beitels liggen inmiddels bij KMWE in Eindhoven om te slijpen. Prijsopgave was erg aantrekkelijk namelijk euro 2,89 p/st levertijd een week. Maar hopen dat het resultaat ook zo aantrekkelijk wordt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als ze niet beschadigd zijn, maar ze alleen weer scherp gemaakt moeten worden, is een eenvoudig houten hulpstuk zoals op de foto in combinatie met een (diamant) steen, of een stuk mdf met schuurpapier (oplopend van b.v. 400 naar 1500) ook een oplossing. Om de prijs hoef je het niet te laten. Het hulpstuk van de Tormek is erg duur, voor dat geld kun je je ze beter laten slijpen.

jaap



Attached files
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo Jaap,
gebruik jij dat houten hulpstuk zelf ook? ik denk er over om ook eentje te maken, maar ik vroeg me af of ik wel handen genoeg heb om de beitels er zo mooi vlak in te zetten.
Bas
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik zie nu de randjes waar de beitels op rusten.
en de driehoek tussen de beitels schroef of bout je vast om de beitels te klemmen?
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Bas,

De foto van het slijphulpstuk had ik ergens opgedoken. Hierbij een foto van een door mijzelf gefabriekt exemplaar; ooit een tip over zoiets gelezen in een boek. Het was maar een experiment, want zoals je ziet had ik de hoek verkeerd gemeten, alhoewel deze hoek niet zo heel precies komt, deze bepaalt de vrijloophoek van het snijvlak, net zoals bij een beitel in een handschaaf die met de vlakke kant naar boven gemonteerd wordt.
De beitels op de foto zijn van mijn oude vlakvandikte bank, ik heb al ruim een jaar een exemplaar met weggooi beitels, dus ik moest even zoeken naar het stuk hout en de beitels.

jaap

ps. ik was laatst bij iemand die oude schaafmachinebeitels van een houten handvat voorziet en ze slijpt als een steekbeitel. Hij gebruikt ze al een tijdje en was zeer verrast over de kwaliteit.





Attached files
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb mij vandiktebank niet thuis, maar ik zal binnenkort de beitels ophalen om ook zo'n slijphulp te maken. ik denk dat ik hem net zo ga maken als op de eerste foto daar klemmen ze volgens mij goed in.
normaal laat ik de beitels altijd slijpen bij Leitz, maar dan moet je meestal weer een weekje wachten voor je ze weer terug hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.