olie

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo,
ik ben opzoek naar een matte olie die de kleur van het hout zo laat als het pas geschaafd is
de houtsoort is pau rosa.
heeft iemand een idee?
bas
 

Bijlagen

  • DSC_1595.jpg
    DSC_1595.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 8
  • DSC_1597.jpg
    DSC_1597.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 13

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik werk al een tijdje met matte hardwax olie van Osmo.
Op Essen, Eiken en Mahonie Sapeli geeft het een mooi resultaat.
2 tot 3 dunne lagen opbrengen met een doek of natuurspons is voldoende om een slijtvaste en waterbestendige afwerking te krijgen.
Deze olie is er ook in zijdemat en vogens mij zelfs in glans.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
dat lijkt me ook wel wat. ik zal ze vragen of het ook geschikt is voor pau rosa.
kan het ook over een andere olie heen? of moet ik het dan eerst goed afschuren?
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
vanmiddag ben ik bij een meubelmakerij bij ons in de buurt geweest die adviseerde mij masterolie wit van Woca.
heeft iemand hier ook goede of slechte ervaringen mee?
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ik maak ook wel gebruik van de matte hardwax olie van Osmo. O.a. op de keukentafel waar we bijna altijd aan eten (met 2 kleine kinderen) en op de tafel die ik hier gepost heb. Omdat het niet zo glimt hou je een mooie houten look. We hebben een aanrechtblad van beuken, wat ik indertijd doordrenkt heb met gekookte lijnolie (wel laagje voor laagje anders krijg je een smurrieboel), maar het het ziet er inmiddels rampzalig uit. De Osmo op de keukentafel (eiken)doet het wel erg goed.
Als je een mooie zacht glimmende afwerking wilt, is Danish Oil ook een optie. Het is te koop, maar je kunt het ook zelf maken door een scheutje blanke vernis (op terpetijnbasis) te mengen met gekookte lijnolie en terpetijn (verhouding 6 delen vernis - 1 deel lijnolie - 6 delen terpetine).
Bij olie en Danish Oil smeer ik het werkstuk royaal in, laat het een 10 minuten intrekken en veeg dan het overtollige er goed af. Minstens een dag laten drogen en dit nog 2 keer herhalen. Tussen de lagen eventueel licht schuren met 320 of nog beter misschien, met fijn staalwol (000 of 0000). Het succes hangt af van goed afvegen en goed laten drogen. Als het te dik op het hout blijft, wordt het een vieze taaie smurrie.
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Osmo heeft ook olie zonder wax, de topoil of zo. Heeft iemand daar ervaring mee?
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
de producten die ik hier zie omschreven hebben allemaal een enigszins kleurend resultaat
ik gebruik zelf vaak zijdeglanzende osmo met een zeer goed resultaat
goede vochtbestendigheid en redelijk slijtvast

wat ik laatst van iemand zag was tungolie dat is een stuk goedkoper dan osmo
en het resultaat schijnt zeer goed te zijn
tungolie kun je bij (kweenieofdimag) Baptist in Arnhem bestellen


grts, Houtmannetje
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Tung is ook nog vrij amber gekleurd. Dezelfde firma in Arnhem heeft ook paraffine olie. Die wordt gebruikt als smeermiddel bij het politoeren, maar je kunt het ook gebruiken als olie om een werkstuk mee af te werken. Het is net zo helder als bronwater. Ik kan je niet vertellen of het ook net zo duurzaam is als tung of lijnolie.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik heb inmiddels heel wat olie en aanverwante producten gezien. Bijna alle olie geeft een verdonkering/hele lichte vergeling van het hout. Soms valt dat niet op als je geen vergelijk hebt.
Dan is het ook niet zo erg. Tungolie moet je in hele dunne laagjes aanbrengen omdat het in het drogen lijkt op werken met lijnolie. Tungolie is heel geschikt voor donkere houtsoorten. In een "gekookte" uitvoering benader je bij donker hout zelfs een politoereffect. Volgens een artikel in een bekend Amerikaans tijdschrift heeft de hoeveelheid anti-oxidanten invloed op de kwaliteit van de olie afwerking. De bekende ceder die wordt gebruikt om een lekker geurtje in de kledingkast te krijgen laat zich bijvoorbeeld - volgens dat artikel - niet goed afwerken met een olieproduct. Lijnolie is overigens bijzonder goed voor kersenhout, accentueert de kleur perfect
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hier wat details over tung olie quote van Jeroen Compagne een chainsaw carver

Tung olie


Tung olie wordt gebruikt als hout afwerk product. Er zijn twee verschillende producten, pure tung olie en tung olie finish, die vaak verward worden.

Samenstelling van tung olie [1] Palmitic acid 5,5%
Oliezuur 4,0%
Linolzuur 8,5%
Eleostearic zuur 82,0%

Inhoud

1 Pure Tung olie
2 Gepolimeriseerde Tung olie
3 Aanbrengen
4 Waarom gebruik ik tung olie
5 Voedsel contact en allergische reacties




Pure tung olie

Resultaat het gouden effect van gepolymeriseerde tung olie.Tung olie is gemaakt van het zaad geperst uit de noten van de boom tung. Tung olie wordt beschouwd als een drogende olie zoals lijnzaad, safloerolie (of distelolie), papaver en sojaolie. Wanneer toegepast biedt het een zeer waterbestendig afwerking die niet merkbaar donkerder donkerder wordt met de leeftijd evenals lijnzaad olie. Dit wil niet zeggen dat het is een kleurloze afwerking is, maar heeft een lichte gouden tint.

Tung olie wordt ook wel aangeduid met "Chinese hout olie". Het is gebruikt voor honderden, zo niet duizenden jaren in China voor het afdichten van allerlei poreuze materialen.


Gepolimeriseerde tung olie

Verwarming of chemische behandeling van pure Tung olie zal de viscositeit aanzienlijk verhogen en de film-vormende kwaliteit van het product verbeteren. De resulterende olie zal variëren in samenhang en uiterlijk van dat van pannekoekstroop en die van motorolie. Sommige merken voegen snel verdampende toevoegingen toe zoals verdunners die het gemakkelijker maken om het product te gebruiken met hout en de penetratie verbeteren.


Aanbrengen

De traditionele techniek is de toepassing van de verdunde olie als een opeenvolging van zeer dunne films met een zachte doek die geen pluizen achterlaat, zoals t-shirt katoen. Oplosmiddelen variëren van traditionele oplosmiddelen zoals terpentine of een van de nieuwe citrus verdunners. Na meerdere lagen Tung olie te hebben aangebracht krijg je de zogenoemde natte hout look. Het droge hout neemt in zijn celstructuur de tung olie op waardoor de orspronkelijke kleur en glans van het hout weer tevoorschijn komt.

Waarom gebruik ik tung olie?

Ik gebruik tung olie al dan niet verdund met terpentine om het hout een water ondoordringbare afsluitingslaag te geven na elke behandeling die ik het hout geef. Jullie zullen allemaal wel eens problemen hebben gehad met het scheuren van het hout. Ik zeg niet dat als je de olie gebruikt het verse hout absoluut niet meer scheurt maar de tung olie helpt absoluut bij het vormen van een water ondoordringbare laag op het oppervlak van het hout waardoor het hout veel geleidelijker en langzamer droogt. Dit begint na de rough cut ofwel de eerste motorzaag vormgeving. Als ik aan het einde van de dag klaar ben smeer ik het object in met olie. Mocht ik het beeld dan enkele weken of maanden droog willen laten staan dan kan dat. Na elke volgende stap: Detailleren... Gutsen snijden en nog wat motorzagen (frezen met de saburr-tooth tools), breng ik na het werk weer de olie op. Na het schuren kun je kiezen voor andere behandelingen met bijv lak of schellak. Deze kun je aanbrengen bovenop de droge tungolie.

Voedsel contact en allergische reacties

Pas op met het gebruiken van tung olie, Sommige mensen zijn allergisch voor de olie en zelfs de damp van de olie. Gebruik voor keuken gereedschappen en houtwerk dat in aanraking komt met voedsel wordt daarom afgeraden.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dat is een mooie toevoeging op het gebruik van Tung olie. Had ik nou ook gelezen dat het ruikt, volgens sommigen stinkt. ik moet toegeven als ik het gebruik, dat het dan lijkt of ik een walnotenkrakerij of zoiets begonnen ben.

Over afwerken gesproken, ik kwam er op n.a.v het vorige stukje betreffende Chinese geschiedenis, kennen jullie Urushi?

Urushi is ook zo'n wonderproduct van de natuur. Het is het "sap"van de Urushi boom en wordt gebruikt voor lakken. Chinees, maar vooral japans lakwerk, is meestal Urushi. Het is absoluut niet eenvoudig om mee te werken, maar als je ziet wat voor resultaten je er mee kan krijgen, gewoonweg schitterend. Het is bepaald geen product om even je werkstuk mee af te werken, meer aangewezen voor kleine houten voorwerpen, maar het geeft een enorm slijtvaste en waterbestendige laag die heel lang meegaat. Wordt ook gebruikt om gereedschap mee tegen roest te beschermen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Even een grote kick voor dit topic.

Ik ben momenteel een eikenhouten vloer aan het leggen en nu aan het kijken/zoeken naar de mogelijkheden om deze af te werken.

De keuzes kwa product zijn: wax, hardwaxolie, olie en lak.
Onze vloer ligt ook in de keuken, we hebben een hond, binnen enkele jaren zijn kinderen ook niet uitgesloten en poetsen/bijwerken is niet onze hobby (oftewel een slijtvast product is gewenst :lol: ). Deze randvoorwaarden bekijkend kom ik volgens mij uit op hardwaxolie en olie. Het verschil tussen deze 2 is mij echter niet helemaal helder.
Verder willen we graag een product wat de kleur redelijk gelijk (geen glans en verkleuring) laat, dus op neutrale basis (We hadden een white wash olie alreeds in huis, maar een proefstuk (gelukkig) deed besluiten dat dit zonde van de vloer zou zijn).

Wie o wie kan mij hierin adviseren? Alvast dank.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi,
ik heb deze skylt ultra matt thuis gebruikt op massief eiken parket. Ik moet zeggen het eind resultaat is prachtig ,mat ,zoals onbehandeld eiken. Nu ligt deze wel in de slaapkamers en dressing en heeft dus niet zoveel te verduren, maar toch . Ik heb een hond van een kleine 70 kilo en die laat hier toch geen nagelsporen op na . Er is natuurlijk wel een verschil met een keuken vloer.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
70 kilo :shock: , dat kan je beter een kalf noemen ipv een hond :lol:

Maar ja, de keukenvloer zal sowieso het meeste te lijden hebben. Een olie is dan weer makkelijker/beter bij te werken dan een lak, maar laatst genoemde is natuurlijk weer vele malen sterker. Twijfel, twijfel, twijfel
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Wij hebben een frans eiken vloer in de kamer en wilden deze het liefst onbehandeld laten, omdat wij dit het mooiste vinden. Dit is echter vrij onpraktisch. Na vele testjes hebben wij " weisgrund" aangebracht (zie deze link: http://www.meubelproducten.nl/kleurenhardwaxolie.php)

Aanvankelijk lijkt het te donker, maar na een week of 4 was het inderdaad (bijna) naturel was. Het beste compromis naar onze mening.

Kleine edit: onze vloer wordt zwaar mishandeld: 2 kinderen, fietsen (er is geen achterom), het loopt door naar de keuken, en het blijft er prima uitzien na een dweilbeurtje.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dit lijkt mij gewoon OSMO hardwax olie. Die hebben een heel groot Gamma aan producten. En het wordt ook onder andere namen verkocht. Waarom, bovengenoemd adres er de merknaam niet bij zet is wel een beetje merkwaardig.
Voor houten aanrechtbladen en intensief gebruikte houten tafels bestaat er OSMO Topolie.
Een product dat hout er heel natuurlijk uit laat zien en waarover gebruikers erg enthousiast zijn
 

Meubelproducten.nl

Nieuw lid
23 feb 2010
8
0
Graag wil ik hier even op reageren om misverstanden te voorkomen. Ons product wasolie valt inderdaad in de zelfde categorie als de hardwaxolie van osmo. Maar de samenstelling van het product is wel degelijk anders. Naar mijn weten verkoopt osmo zijn producten niet onder een andere naam en bovendien wordt het in Duitsland geproduceerd. Onze producten daarentegen zijn in Nederland ontwikkeld en geproduceerd.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het is voor ons de Skylt 2 componenten lak geworden. Kost wat :shock: , maar dan heb je ook wat (hoop ik).
Volgende week komt er in de keuken nog een nieuw deur kozijn, dan het laatste stukje vloer leggen en dan maar eens aan het lakken. Ik ben benieuwd.

Als er nog practische tips zijn, ik hoor het graag ;)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
bas zei:
hallo,
ik ben opzoek naar een matte olie die de kleur van het hout zo laat als het pas geschaafd is
......bas

Ha Bas. Waarom geen watergedragen lak gebruikt? Die verkleurt niet (b.v. die van Glitsa, daar heb ik goede ervaringen mee op wilde kers).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.