Hoekverbinding met MDF

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Mijn zoon wil graag dat ik een ombouw maak voor om de bench van zijn hond (boxer) te zetten.
Die zou moeten bestaan uit 3 panelen MDF (2 zijpanelen en een bovenpaneel) met dus 2 haakse verbindingen.
Nou ben ik niet zo'n fan van MDF maar het moet van hem goedkoop zijn en het ding wordt achteraf wit geschilderd.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste die panelen goed met elkaar kan verbinden zonder in het bezit te zijn van een lamellenfrees.
Mijn eerste gedachte is aan de binnenkant twee hoekprofieltjes van alu monteren, maar jullie hebben vast wel betere voorstellen.
Gaarne advies.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het makkelijk moet gewoon schroeven. Wel voorboren en verzinken. Schroeven plamuren.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik heb een kleerkast van mdf gemaakt. Als je gaat schroeven kan ik je aanbevelen om in het paneel waar de schroef op de kopse kant naar binnen gaat een houten duvel in het paneel te lijmen zodat de schroef daar doorheen gaat..... super sterk.

peter.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Dank voor alle reacties. Ik denk dat het dus schroeven wordt. Ik wist niet van het bestaan van speciale MDF-schroeven.
in elk geval de moeite waard om te proberen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Omdat het maar 3 platen zijn en dus echt alleen de 2 hoekverbindingen alle stevigheid moeten opbrengen, zou ik opteren om er een klein driehoekje in alle 4 de hoeken te zetten aan de voor en achterkant van zeg 10cm x 10cm.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pieter, als je de boel lijmt en met een paar klemmen vast zet dan kun je het van de voorkant doorboren, door het achterliggende paneel en er deuvels in slaan (dan zitten ze altijd in lijn, werkt lekker makkelijk)
Omdat het toch geschilder word zie je er niks van

Nog makkelijker is met 2 piano scharnieren dan, als je het goed uitmeet dan zal de boel netje aansluiten als het opengeklapt is
Kan je zoon het nog inklappen en wegzetten als dat gewenst is

optie 3, in lelystad ligt wel een dominofrees ;-)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Optie 3 lijkt me wel heel erg aantrekkelijk mede doordat er een 2e opdracht bijgekomen is, nl. een nachthok van betonplex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.