Hout voor werkbank

Kiwikuifje

Nieuw lid
26 jun 2017
6
0
Wie kan mij helpen, want ik loop vast in mijn zoektocht.

Ik wil de werkbank gaan maken die Paul Sellers op zijn forum heeft staan: https://paulsellers.com/tag/building-a-workbench/?orderby=&order=asc
Hij gebruikt Douglas hout.
Nu weet ik dat men over het algemeen niet zachter gaat dan beuken voor een werkbank, maar deze man heeft 50 jaar ervaring en geeft aan dat een werkbank uit sparrenhout ook best goed werkt en lang meegaat.
Dus ik op zoek naar hout.....
Beuken is echt te duur voor mij op dit moment. Temeer omdat dit mijn eerste grote houtbewerkingsproject wordt en ik nog een aantal technieken moet leren 9en dan gaat er ook wel eens iets fout).
Het bouwmarkthout is van slechte kwaliteit (vuren en dus erg zacht en zo scheef als de pest met knoesten tot en met).
Er is genoeg Douglashout te koop.....maar allemaal ongedroogd (als tuinhout).

Wie heeft al eens met dit bijltje gehakt?
Graag tips, want ik wordt een beetje wanhopig.....
De lijst met bedrijven op deze site (google maps) heb ik ook bekeken....zonder resultaat.

Iemand ervaring met vuren als hout voor een werkbank?
Iemand een gouden tip voor een leverancier?
Iemand een goed alternatief?

Alvast bedankt!
 
P

Pel

Guest
Je kunt het onderstel van de werkbank goed van vurenhout maken, echter voor het blad zou ik opteren om daar toch degelijk hout te gebruiken. Misschien dat je in een tweedehands winkel of op Marktplaats een tafelblad op de kop kunt tikken om als blad te gebruiken.

Groet Pel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
het helpt vooral ook om te weten waar je woont, ik heb zelf een werkbank gemaakt waarbij ik het blad van een aantal 2x4 balken heb gemaakt, dit is prima gelukt alleen is het iets scheel getrokken. nu is dat op 180 lang bij 70 diep ongeveer 10 mm en als ik me kwaad maak en de frees pak en daarmee de boel vlak dan is dat al helemaal niet meer terug te vinden.
Misschien dat ik het een keer ga doen als de bovenkant teveel beschadigd is en ik eeen schoon blad wil..
Als je in het midden van Nederland zit zou je in Waddinxveen bij de houtsnuffelhal kunnen kijken in Waddinxveen.
 

Kiwikuifje

Nieuw lid
26 jun 2017
6
0
het helpt vooral ook om te weten waar je woont, ik heb zelf een werkbank gemaakt waarbij ik het blad van een aantal 2x4 balken heb gemaakt, dit is prima gelukt alleen is het iets scheel getrokken. nu is dat op 180 lang bij 70 diep ongeveer 10 mm en als ik me kwaad maak en de frees pak en daarmee de boel vlak dan is dat al helemaal niet meer terug te vinden.
Misschien dat ik het een keer ga doen als de bovenkant teveel beschadigd is en ik eeen schoon blad wil..
Als je in het midden van Nederland zit zou je in Waddinxveen bij de houtsnuffelhal kunnen kijken in Waddinxveen.

Ik woon in Nijmegen.
De werkbank die ik wil maken kan maar 150 cm lang zijn. Kort, maar da blijft het risico op grote vervormingen ook wat kleiner.
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Hallo,

Ik heb mijn werkbank ook van vuren balken gemaakt met een werkblad van beuken. Vuren van goede kwaliteit (en voordelig) vind je in Zetten (15 minuten van Nijmegen) bij van Baal en het beukenblad heb ik bij de Ikea gehaald...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Er is helemaal niks mis met een werkbank uit vuren. Ook niet voor het blad. Als je heel intensief ervan gebruikt maakt kan het idd zijn dat je eens tot 2 maal per jaar je werkoppervlak met een handschaaf ververst.

Wees wel kieskeurig voor het balken van je werkblad stuk voor stuk uitzoeken, fijne nerf liefst geen kern erin (met kern gaat altijd scheuren) en zo min mogelijk noesten. Als je het met de hand wil vlakken oid zijn dat de plekken waar je niet blij wordt, op de poten maakt het niet uit.

Hout koop je bij de houthandel, kijk ook eens over de grens in duitsland als je dicht bij de grens woont, voor mij ging een wereld open. Wat vocht betreft, hoeft het ook niet perfect te zijn, kletsnat is een ander verhaal

Richard maguire, the english woodworker heeft ook mooie stukken over werkbanken geschreven en op youtube staan, oa over engelse werkbanken uit vuren, het hoeft allemaal echt geen vogeloog esdoorn en bubinga te zijn.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
onderstel kan prima van vuren.
voor topblad zou je ook kunnen kijken naar een oude multiplex deur.
of een plaat van 18 mm zagen en aan elkaar verlijmen. lekker stevig en goed vlak.
vervolgens wat plaatjes hardboard erop nieten zodat je die om de zoveel tijd kan vervangen.

ga eens langs een bouwplaats en biedt eens een doos gebak of een krat bier voor een stapeltje 2 en 3'n
de plaatselijke woningbouwvereniging heeft vast een deur in de container liggen
gaat een wereld voor je open!

cradle to workshop!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb voor een scheidingswand gevingerlast naaldhout gebruikt, iets duurder maar knoestvrij en kaarsrecht gewoon bij pontmeyer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.