afwerking terrastafelblad misgelopen

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Na een tafelblaadje met jachtlak te hebben gelakt bleek er toch wel erg veel stof op te zijn neergedaald tijdens het drogen. Dus, niet gehinderd door enige kennis van zake heb ik er een fijn schuurpapiertje over gehaald, waarna het niet echt meer glansde en ik op het lumineuze idee kwam om er dan maar een mengsel 50/50 gekookte lijnolie/terpentine over aan te brengen. Dit blijft maar erg plakkerig. Bijl erdoor en opstoken? Of iemand die nog een andere suggestie heeft om deze blunder recht te zetten....

Met rood hoofd doch uiterst vriendelijk groetend,

Zaagselsnuiver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je eenmaal dit soort lak erop hebt gezet moet je die er echt helmaal afschuren voordat je met olie kan werken anders zal de olie nooit in het hout trekken.
Ik zou de olie er echt helemaal eraf halen en dan licht opschuren en nog een laag lak eroverheen zetten, alleen zorgen dat je geen stof in de ruimte hebt tijdens het aanbrengen en drogen van de lak.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je moet echt de olie er eerst af zien te krijgen, maar terpentine is volgens mij niet echt een product om olie op te lossen,, dan kijken of je de lak met heeeeeel fijn schuurpapier weer een beetje glad kan krijgen of het er echt helemaal afschuren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ook nog gedenaturaliseerde alcohol, zou dat een optie zijn om de olie af te nemen??

Nee. Die olie is inmiddels aan het uitharden - of al uitgehard. De plakkerigheid komt van a] de halfuitgeharde olie (olie moet normaliter IN het hout trekken, en ook dan moet je na korte tijd overtollige olie afnemen) en b] de bovenste laag lak, waar de -verse- olie deels in is gediffundeerd. De gepolymeriseerde olie krijg je in 'normale' oplosmiddelen (en zeker met alcohol) niet meer opgelost. Of je gaat met agressieve afbijt aan de gang, of je gaat de hele laag mechanisch verwijderen (schuren, of schaven).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In plaats van schuren of schaven, zou ik schrapen proberen. Schuren kost je heel veel papier, schaven geeft een plakkerige schaaf.
Bij een schraper is er zo min mogelijk contact met het hout, dat lijkt me nog het beste werken.
 

PimH

Nieuw lid
26 aug 2016
8
7
Noord Veluwe
Hallo, wellicht en beetje aan de late kant maar ik reageer toch. Ik heb onlangs een grenen tafel bij de kringloop gehaald waarvan het blad was behandeld met (denk ik) epoxy. Dit wilde ik er niet afhalen omdat het best mooi staat en veel werk op zou leveren. De poten en de planken onder het blad waren een flink stuk grijzer en vermoedelijk behandeld met (lijn)olie of was. Dit heb ik er met een zelfgemaakt schraapstaaltje helemaal af weten te krijgen en een mooie blanke houtkleur terug gekregen. Ik heb een paar stukjes, hoekjes en randjes met schuurpapier bijgewerkt en dit loopt dan wel erg snel vol. Blij dat ik het schraapstaal heb gebruikt. Vervolgens een drietal lagen gekookte lijnolie aangebracht en twee keer in de bijenwas gezet. Hier fotootjes van voor en van na de behandeling.

https://drive.google.com/open?id=0B90hY81xOemTcHpBUl9INzc2TGM

[url]https://drive.google.com/open?id=0B90hY81xOemTbkZpaU5LTDhvZTQ

[/URL]
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.