materiaal voor slede tafelzaag en frees

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Met een vriend hebben we nu een heel mooie slede gemaakt voor een (vrij waardeloze) tafelzaag, waardoor je nu wel mooi kunt gaan werken. Alles rust op een grote multiplex plaat van 15-20mm dik. Erg stevig, maar zo vermindert de dikte hout die we kunnen snijden wel aanzienlijk. Ik ben nu een slede aan het maken voor een freestafel, en heb hetzelfde probleem.
Welk materiaal is hier beter voor geschikt? Het moet dunner zijn, stevig (niet buigen) en betaalbaar. Een Duitse maat raadt Pertinax plaat aan. Vind ik enkel online, en is erg duur met de nodige verzendkosten. Glasvezelplaat is al helemaal onbetaalbaar (680x384x3mm voor 56 euro op http://www.carbonwinkel.nl/nl/carbon-producten/55444857-glasvezel-platen.html).

Heeft iemand een idee?
Volgende week ga ik even op uitstap naar Duitsland, misschien dat ik daar iets kan kopen dat betaalbaar en makkelijk te vinden is.
 
P

Pel

Guest
Gewoon grenen multiplex plaat van 9 mm, zo'n slede heeft toch niets te verduren, omdat ze op de zaagtafel ligt, en ook nog versterkt wordt door een opstaande plank aan beide zijde.

Groet Pel.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
De Bovenfrees heb ik in een stuk multiplex gefreest. Eerst mal gemaakt toen met de bovenfrees uitlopen frezen en hierna de oude afgeragde bovenfrees er permanent op bevestigd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Pertinax platen heb ik vroeger verkocht bij de telectrotechnische groothandel in veel diktes. Bel de technische unie of zoits.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Heb een paar stukjes Trespa gehaald. Vroeger gebruikt als bureaublad. Voor 15-20 kon ik ook een groter stuk meenemen om als tafelblad te gebruiken.
Op het eerste zicht is die Trespa loodzwaar en beenhard. Indrukwekkend. Nu zien dat de tafelzaag deze wil snijden. Verkoper zegt dat een fijn blad nodig is, bij een grof blad kunnen de tanden afbreken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.