Hoe epoxy verwijderen op lijmklemmen?

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Voor een projectje met hout en epoxy gebruik ik kleine messing lijmklemmen. Nu is er epoxy in de schroefdraad van de lijmklemmen gekomen, zodat deze niet meer lekker draaien.

Weet er iemand hoe je dit weer weg krijgt?
1498465194442-8813926.jpg
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Als je Epoxy warmer maakt dan dat het is geworden tijdens het harden, wordt het weer zacht (maar daarna weer hard). Dan kan je het dus verwijderen, maar let op; de volgende keer zou je het dus weer warmer moeten maken dan de eerste keer verwarmen etc.

Een andere optie is mechanisch verwijderen, dus krabber, schuurpapier, vijl...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar uitgeharde epoxy lost niet (echt fijn) meer op. Je kunt de aangemaakte, nog niet gereageerde epoxyhars wel prima verdunnen met aceton of MEK. Voor verwijderen van uitgeharde epoxyhars zou ik idd voor verwarmen kiezen. De kans dat verwarmen tot het verwekingspunt leidt tot een verdere uitharding is weliswaar aanwezig, maar dat je daarna steeds verder moet verhitten om tussentijds afgekoelde epoxy te verwijderen zal verwaarloosbaar zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Plamuurmessen doe ik altijd even met de verstripper, de epoxy wordt zacht en laat zich gemakkelijk wegsteken.

Met MP reiniger lukt het soms ook. Niet uitgeharde epoxy aan b.v. je handen (zou niet mogen ivm allergie) laat zich prima verwijderen met gewone azijn.

Volgende keer de schroefdraad, of de hele klem een paar keer in de was zetten, dan hecht de hars nauwelijks.

jaap
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedankt iedereen voor de tips. Zou wegbranden nog een optie zijn? Gewoon even in het vuur leggen?

Als het gereedschap er tegen kan - de epoxy brandt wel weg ;-). Ik zou het niet doen met dat messing - je bent zo je hardheid kwijt. Wegbranden doe ik wel met de roernaalden waar ik het mee meng, maar ook die worden totaal ontlaten. Vaak 'hard' ik ze weer door ze na het afbranden meteen even onder de koude kraan te houden ;-) Houtje-touwtje, maar het werkt wel.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Even in het vuur leggen zit een behoorlijk risico aan, vroeger weleens een kraan van een teervat die helemaal vastzat in een houtkachel gelegd blijkbaar te lang kraan nooit meer gevonden!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn ervaring is dat epoxy zonder (epoxy)primer niet zo heel fantastisch hecht aan metaal
zacht maken maakt het alleen maar lastiger om te verwijderen, je wil juist die epoxy keihard hebben zodat je het er af kan stoten (mijner inziens dé makkelijkste manier als ik dat kleine beetje zo zie)

Leg ze in de vriezer, neem een oude beitel en dan je klemmen vanuit de vriezer in de klem en dan zal je die stukjes er redelijk eenvoudig af tikken (hamer/beitel)
Als je de beitel goed vlak houd ondervind je klem daar geen schade van
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik had voornamelijk naar de vlakke delen gekeken maar voor het schroefdraad is een snijplaat inderdaad handig
Je hoeft geen schroefdraad te snijden, dus zelfs goedkope snijplaten (wel de juiste maat) zijn al voldoende
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Na ze een tijd in de vriezer gelegd te hebben, heb ik een poging gedaan de epoxy weg te krijgen. Dat lukte niet. Alles zat en bleef muurvast.

Dan maar de kachel in. Het was kerstavond, de kachel stond toch aan zoiets kan prima tussendoor. Ik heb ze kort in de vlammen gehouden en daarna open gewrikt. Dat ging prima. Misschien is de hardheid van het metaal nu wat anders, maar ik kan ze in ieder geval weer gebruiken.

Fijne kerst iedereen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.