Het blijft fascinerend hoe een Lie Nielsen schaaf geproduceerd wordt.

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik zeg niks over de schaaf want die heeft bewezen goed te zijn.
Maar wat mij verbaast is dat hand gemaakt bijna gelijk wordt gesteld aan kwaliteit.Alsof de industriele revolutie voor niks is geweest,tal van produktie methodes zijn geautomatiseerd om een juiste en constante kwaliteit te kunnen waarborgen.
Verder zie je in de gieterij tal van mensen met korte mouwen zonder beschermende kleding rond een bak met gesmolten ijzer aan het werk.
Al diverse keren gezien dat in Amerika en ook engeland de produktie methodes nog erg ouderwets zijn,hierbij zeg ik dus niet slecht.Maar er kunnen veel dingen anders en mogelijk eenvoudiger.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Maar wat mij verbaast is dat hand gemaakt bijna gelijk wordt gesteld aan kwaliteit.Alsof de industriele revolutie voor niks is geweest,tal van produktie methodes zijn geautomatiseerd om een juiste en constante kwaliteit te kunnen waarborgen.
Verder zie je in de gieterij tal van mensen met korte mouwen zonder beschermende kleding rond een bak met gesmolten ijzer aan het werk.
Al diverse keren gezien dat in Amerika en ook engeland de produktie methodes nog erg ouderwets zijn,hierbij zeg ik dus niet slecht.Maar er kunnen veel dingen anders en mogelijk eenvoudiger.

Als je het filmpje bekijkt dan krijg je toch duidelijk 2 woorden meerdere keren mee, kleine aantallen en kwaliteit. In het proces van gieten is zelfs in de meest geautomatiseerde fabriek het gieten zelf gewoon "handwerk", dat is simpelweg niet fatsoenlijk te automatiseren omdat dan het uitval/storings percentage te hoog is. Het is ook een handeling die niet vaak genoeg continu gerepeteerd wordt om er echt efficiënter op te worden. Wat ze wel automatiseren is het samenstellen en persen van de vormen. Maar als je naar deze film kijkt zit daar een stuk in over het gebruik van verschillende soorten zand in 1 vorm, waar de menselijke inschatting niet te vervangen is. En ook dan weer, met deze kleine aantallen schiet verdere automatisering ook niet op. Ze zijn daar echt niet weken alleen voor LN bezig.

En wat betreft die kleding, enig idee wat het alternatief is? Of denk je dat een lange broek het vloeibare metaal beter tegenhoudt dan een korte broek? De praktijk is dat er met dit soort materialen geen fatsoenlijke bescherming is als er ook nog gewerkt moet worden...

Voor mega producties loont de investering in automatisering van metaal gieten, voor kleinere runs helemaal niet....
En industriële vervaardiging is ook helemaal niet synoniem met hoge kwaliteit, de nadruk ligt vaak op snelle en goedkope productie tegen een acceptabele kwaliteit. Bij hoge kwaliteit maken de strakke toleranties automatisering vaak juist duur of onpraktisch. Uiteindelijk draait het allemaal om de kosten van de productie vs de geleverde kwaliteit. Bijna alles is te automatiseren maar soms vereist dat wel zeer grote volumes.

En zoals ook te zien... er staat ook gewoon een CNC voor de kikkers. Blijft gewoon een kwestie van het beste proces (efficient en prijs) voor elke handeling.

En waarom alleen de VS en de UK noemen... Zijn de Zwitsers ook achtergebleven omdat ze hun kwaliteits horloges voor een groot deel met de hand fabriceren en/of assembleren?
En waarom maken ze überhaupt nog handschaven, schaven doe je toch machinaal? :)
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Deze reactie had ik verwacht en ik geef je voor een gedeelte gelijk.
Wat betreft de kleding is het gebruikelijk dat in een ijzergieterij tijdens het gieten een vuurbestendig pak wordt gedragen.
Ik zeg ook niet dat automatiseren beter is als met hand produceren,maar zeg dat vaak met hand produceren en hoge kwaliteit in één adem genoemd wordt en daar ben ik het niet mee eens.
Waarom ik alleen Amerika en Uk noem is omdat ik die dus vaak voorbij zie komen in productievideos en heel vaak denk ik dan waarom in godsnaam nog op deze manier.
Natuurlijk spelen daar productie aantallen en inverstering een rol in maar ook arbeidsomstandigheden spelen daar een rol in.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik vindt het allemaal nogal theoretisch......

Ijzergieterij in volledige beschermende kleding, dat is echt de theorie. Het helpt bij een ongeval weinig tot niets en het maakt dat er amper fatsoenlijk te werken is. Daarom wordt het ook zelden voor dit soort activiteiten gedragen, alleen voor het grotere werk waar ook de omgevingstemperaturen erg hoog zijn.

En waarom handwerk in veel van dit soort producten wel degelijk als kwaliteit wordt gezien heeft natuurlijk niet met de handmatige fabricage op zich te maken. Maar meer met het feit dat als er nog een markt is voor handgemaakte producten dit meestal aan de bovenkant van de markt zit waarbij de kwaliteit wel degelijk hoog is en moet zijn om nog te verkopen. Het is gewoon onderdeel van het totaalplaatje waar ook het ontwerp, het materiaal, de rest van de fabricage en helemaal de kwaliteitscontrole op een hoog niveau gebeurt. En dan kom je weer op kleine aantallen die soms niet kostenefficiënt te automatiseren zijn.
Voor dit soort producten is het dus wel redelijk normaal om handmatige productie aan hoge kwaliteit te koppelen.

Voor het gros van de "made in China" handmatige producten niet zozeer.... en ook daar is handwerk vaak nog de norm. Hoewel ze daar ook kwaliteit kunnen maken als het nodig is.... Neem de Quansheng schaven, goed gejat ontwerp en een kwalitatief hoogwaardig productieproces. Ook vast voor een deel nog handmatig.

Blijft dat het een leuk filmpje is en het fraaie en goed werkende schaven zijn. En dat LN alle lof verdient voor een belangrijk deel van de herintroductie van kwalitatief hoogwaardige handgereedschappen, iets dat nu gelukkig weer op een bredere schaal gebeurt.
Automatisering hier brengt ons helaas vooral meer matige kwaliteit van Stanley....
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Blijft zeker een mooi filmpje. Mijn reactie mbt handwerk en kwaliteit had ik hier mss niet moeten zetten. Echter mijn mening blijft onveranderd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Op de kwaliteit van sommige Amerikaanse producten is niets aan te merken, maar als ik zo naar de afleveringen van Jensen in Amerika of Jinek in Amerika kijk, krijg ik de indruk dat buiten de grote steden de USA hetzelfde is als India of Saudi Arabië of het platte land van Italië en Spanje.
Een geïsoleerde cultuur met veel traditie. En ze nemen het niet zo nauw met de regeltjes (lees veiligheid).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.