Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
    Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017

Kruishout: waar op letten/welke

Begin een beetje tabak te krijgen van het gedoe met potlood,Blokhaak en lineaal bij het maken van bv penngat verbindingen. Nu zijn er diverse Kruishouten te koop, enkele, dubbele en metalen van Veritas, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.

Dus de vraag is,waar herken je een goed en handig Kruishout aan?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik heb het enkel en het dubbele kruisstaal van Veritas, en ik moet zeggen tot volle tevredenheid, doordat er een heel fijn streepje door het stalen wieltje gemaakt wordt wat je met een scherpe potlood mooi over kunt trekken. Het werkt m.i. nauwkeuriger als een houten kruishout waar een spijkertje dient als markering.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Ook hier heeft Paul Sellers (natuurlijk) weer uitgebreid een mening over:
    https://paulsellers.com/2014/06/on-m...i-old-and-new/
    In deze blog staan zeer uitgebreid alle varianten van kruishouten beschreven met zijn voorkeuren voor de verschillende doeleinden.

Ik heb overigens ook de beide Veritas kruisstalen naar volle tevredenheid.

Groet,
    Hans

Ook ik heb heb de kruisstaal van Veritas met micro instelling, fijn ding om mee te werken en een mooie scherpe lijn.
    Met vriendelijke groet,

Leroy

ik gebruik een houten nog van de lts (nooitgedacht)

schaalverdeling is allang afgesleten als hij er ooit op stond.
    Maar dat maakt niet uit als je nauwkeurig wilt werken meet je toch alles met het zelfde gereedschap.
    in mijn geval een timmermans duimstok.
    het gaat er namelijk niet om dat hoe groot iets exact is maar dat op of in elkaar past.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    @Chenak Dat is inderdaad een heel epistel over een Kruishout. Kort door de bocht, gaat zijn eerste voorkeur uit naar de klassieke modellen van hout met stalen pennen en in sommige gevallen, vooral bij heel fijn werk, komen de metalen met een snijschijfje in beeld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rene71 Bekijk Berichten
    @Chenak Dat is inderdaad een heel epistel over een Kruishout. Kort door de bocht, gaat zijn eerste voorkeur uit naar de klassieke modellen van hout met stalen pennen en in sommige gevallen, vooral bij heel fijn werk, komen de metalen met een snijschijfje in beeld.
    Maar hij is niet altijd consequent:
    https://paulsellers.com/2012/04/veri...-gauge-review/

In deze review is hij een stuk positiever over de Veritas.
    Het ideale van de single marking gauge van Veritas is de fijninstelling met schroefdraad. Dat werkt perfect en veel makkelijker als het schuiven van een kruishout.

Groet,
    Hans

Of kies voor kwaliteit van weleer !
    https://www.marktplaats.nl/a/antiek-...Page=lr&pos=10

Dit is een dubbel kruishout het zou een marples kunnen zijn .
    Gaat je leven mee

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Ben uiteindelijk toch gegaan voor de dubbele versie van Veritas. Ik heb hem alleen nodig voor het preciese werk en dan lijkt deze mij toch het meest geschikt. Het is een solide preciesie instrument, ga hem binnenkort gebruiken.

Forum Rechten