Freestafel a la Guido Henn (Holzwerken)

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Hierbij mn eerste freestafeltje! Gemaakt van rest mdf en 10 euro aan bouten en moeren.
Het idee komt van deze video:

blz_EWRjJLY[/MEDIA]]


Kunnen youtube filmpjes ook integraal op de site getoond worden?

De eenvoud van het ontwerp en het feit dat hij gedemonteerd nauwelijks ruimte in neemt spreken mij erg aan. Bovendien heb ik dezelfde bovenfrees, ideaal :mrgreen:

Hij is nog niet 100% af, voor stofafzuiging moet er nog het een en ander gemaakt worden en er moet nog een t-track of andere geleider in verwerkt worden. Ook wil ik zelfgemaakte veerblokken monteren.

Foto's:

Foto-T4CHLSQ4.jpg

Foto-QY3O4OTG.jpg

Foto-WYNHXRJO.jpg

Foto-MUCBRV3T.jpg

Foto-DV7BTVP7.jpg

Foto-APRMLXCV.jpg

Foto-Z3PUYVF8.jpg


De stofafzuiging wou ik 2 delig maken. Maar ik denk dat dat niet effectief is als je van 2 kanten aanzuigt. Dus ik stop de afzuigaansluiting onder dicht en maak de aansluiting boven.

De tafel is onder een vreemde hoek op de werkbank gemonteerd, zo heeft het blad het meeste steun en is het gevaarte onder het blad vrij om te bewegen.

De frees kan met de hand snel op 'grove' hoogte gesteld worden, en voor de fijnafstelling is er de 'crank', werkt erg prettig.

Geen verwisselbare ringen in het blad, maar ik kijk eerst hoe dit werkt, en misschien maak ik later een ander blad met melamine laag.

O ja, er moet natuurlijk een veiligheidsschakelaar op!

Ik heb een paar proefjes gefreesd en ben tot nu toe erg tevreden!
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Inmiddels zit de afzuigaansluiting er op:

Foto-CPLILZWL.jpg

Foto-8K74QGGE.jpg

Foto-BQOIO4GS.jpg


De afzuiging lijkt prima te werken.

Nog nog een afkortgeleider en veerblokken monteren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat ziet er goed uit. dit is een project wat ik ooit ook eens wil proberen. hoe werkt die hoogte verstelling precies???

rick
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Hoi Rick,

Het is heel simpel:

Je neemt een indraaimoer:

F009009.jpg


Ik heb M10 genomen.

Die draai je in een stuk hout wat onder je frees komt te hangen(dmv het frame-pje wat je ziet). Dit zijn in mijn geval 2 stukjes 18mm multiplex want de moer is iets van 30mm lang.

Een M10 draadeind zaag je op lengte af. Dan moet er een crank of zo'n cirkel zoals in het filmpje op gemonteerd worden, gewoon met 2 moeren en ringen.

Klaar is kees!

Ik denk dat dit een goed project is als eerste freestafel, want het is goedkoop te maken en het is niet ingewikkeld. Je kan, als het goed gelukt is, er altijd nog zo'n kast onderbouwen maar daar heb ik op dit moment geen behoefte aan en ruimte voor.



Deel 2 van het filmpje van holzwerken, contraprofiel deurtjes frezen:

MxpQoe6qKjs[/MEDIA]]
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
fijne forummers,

vorige week heb ik dan eindelijk een nieuwe bovenfrees. het is een Triton geworden, heb toch maar de kleinste versie gekozen. De machine heb ik bij silverlinetools besteld. Erg snelle service en zeer hulpzame mensen. Volgende week komen de accessoires binnen zoals de freestafel-hoogte-zwengel(is dit wel een nederlands woord??) en allerlei pasringen.

Als alles binnen is wil ik gaan beginnen met het bouwen van een freestafel zoals hier beschreven. het wordt een kruising tussen deze en de Doug Stowe freestafel. Een compleet freestmeubel kan ik helaas niet kwijt.

Mijn geliefde buurman kwam vandaag aan zetten met wat stukken betontriplex 12 mm. deze wil ik gaan gebruiken voor de freestafel.

Voor de afzuiging heb ik nu een dust cyclone erbij. dit werkt inderdaad hardstikke mooi, komt ook bij triton weg. prijs was 50 euro.


Nu nog een leverancier vinden voor freesjes en dan ben ik er helemaal klaar voor. Whiteside schijnt een goed merk te zijn. iemand nog meer suggestie;s???
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Is die D27 slang breed genoeg? Ik merk bij mijn freestafel dat de D27 slang snel volloopt bij het aansluitpunt.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Goede tip voor een freestafel, ik ga dat ook eens uitproberen denk ik.
Waarvoor dienen de verschillende houten ringen in het filmpje?

@rickkoorman: wat bedoel je met die dust cyclone, een stofafscheider? Met het oog op stof en statische elektriciteit en ontploffingen ben op zoek naar een kant en klaar model. Daarboven komt nog dat ik te lui ben om dat zelf te maken. Er zijn veel boeiendere dingen daarvoor... :)
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Met de houten ringen kan je de opening aan de diameter van je frees aanpassen om zoveel mogelijk steun te geven. Als je een heel klein freesje hebt en een groot gat kun je je voorstellen dat het werk in het gat kan kiepen.

Ik heb gewoon een gat van 30mm geboord en ik heb nu al frezen die daar te groot voor zijn.

Die cycloon heb ik ook oren naar. Ik wil hem eigenlijk zelf maken. Kijk hier: [MEDIA=youtube]9NXZKYWpMbE[/MEDIA]

Okke, met stofafzuiging heb ik geen probleem. 36mm zal ongetwijfeld beter zijn, maar ik neem altijd weinig af om mn bovenfrees te sparen . Binnenkort komt er een werkpaard dat er van langs gaat krijgen.

Rick, veel succes met de bouw, ik ben erg benieuwd naar jouw freestafel! Ik merk dat er een onzuiverheid in de mijne zit, wat bij het frezen niet echt problemen gaf maar wat me toch stoort:

De geleider heeft een hoog puntje in het midden, best irritant. Ik denk dat het beter is om de geleiders met 2 bevestigingen vast te zetten(meer naar de uiteinden) ipv mijn enkele. Ik wil er toch nog wel een bouwen van beter materiaal.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Rick,ik ben benieuwd hoe de triton jou gaat bevallen.
Als je het mij vraagt zijn er niet veel betere freesmachines voor tafel gebruik te koop, zeker niet voor dat geld.
freestafel-hoogte-zwengel is zeker een goed nederlands woord, wordt in sommige delen van belgie freestafel-hoogte-zwierder genoemd ;) . Welke andere accessoires heb je er nog bijbesteld?

Veel plezier ermee!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de dust cyclone is de triton dca 300. is te koop bij oa silverlinetools. tot op heden blij mee(heb er echter nog geen hele dagen mee gewerkt, ben benieuwd hoe hij zich dan houdt)
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
kga toch maar even op dit topic voort breien. Ik wil graag zelf een cyclone maken, maar ik had en vraag over de binnenkant er van, zit er in de binnen kant nou geen spiraal die het stof als een tornado naar beneden laat gaan of wel. En verlies je niet verveel zuig verlies door z'n ding er tussen te plaatsen?

Alvast bedank voor reactie
 

HJHvdK

Nieuw lid
14 sep 2011
21
0
Dries Haneborst zei:
Hierbij mn eerste freestafeltje! Gemaakt van rest mdf en 10 euro aan bouten en moeren.

Ha Dries,

Ik heb al even gezocht op tekeningen o.i.d. Kun je mij een zetje in de goede richting geven? Deze tafel lijkt mij ook erg interessant om te maken.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Voor tekeningen van een zelfbouw cycloonafzuiging moet je even HIER klikken. Derde reactie van boven. Hier staat een pdf die dit behandeld. Helaas wel alleen in het engels.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.