Mini review Metabo TS 254

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Na mijn zoektocht voor een compacte zaagtafel heb ik uiteindelijk een Metabo TS 254 gekocht.
Waarom de TS254?
- Moest compact zijn (ik heb niet al te veel ruimte)
- softstart
- in opgevouwen toestand moet het onder mijn werkblad passen
- beetje fatsoenlijk werkblad
- redelijke nauwkeurigheid
- krachtige motor
- mogelijkheid stofafzuiging

De zaagtafel kwam nieuw in doos maar voor een 2e-hands prijs, dus dat hielp enorm in de besluitvorming :)

De tafel is heel rap op te zetten en staat vervolgens heel stabiel op de poten. Even gecontroleerd op beschadigingen en ander ongerief maar dat was niet het geval. Dan de boel maar even afmonteren. Ook dat is snel gedaan. De langsgeleider afgesteld op het zaagblad en vervolgens een paar damwandpanelen en 50x100 liggers (Azobe) in lengte doorgehaald. De panelen gingen als een mes door de boter, de liggers waren duidelijk wat weerbarstiger. Ondanks dat waren de zaagsneden goed en glad.

Om te zien of het zaagblad parallel op de tracks staat eerst even een geleider gemaakt zodat ik een meetklok kon gebruiken. Wat schetst mijn verbazing ... slechts 0,02mm afwijking. meteen het blad zelf gecontroleerd op 'wobbel' maar ook daar niets spannends.
Vervolgens de langsgeleider ook weer netter afgesteld. Overigens zit die langsgeleider zo vast als een huis.

De verstekgeleider zit zoals bij velen met een heel klein beetje speling in het slot. Deze is bij mijn tafel echter nog goed bruikbaar. Ik heb deWalt, bosch en Sheppach tafels gezien met veel meer speling. Ook stond hij ietsje uit het lood (90 was 90,4 graden). Met een shimmetje was ook dat snel opgelost.

Na ook wat hout verwerkt te hebben waarbij maatvoering wel een rol speelt kan ik wel stellen dat het een tafel is waar je prima nauwkeurig op kan werken.

Nadeel is wel dat het oppervlak van het werkblad erg snel beschadigd. Hetzelfde geld voor de langsgeleider. Na de eerste planken Azobe zag het er al behoorlijk bekrast uit.

De stofafzuiging is makkelijk aan te sluiten. Echter komt er desondanks nog best wat zaagsel onder de machine. In verhouding tot een Bosch blauw is het weinig maar ik had stiekum toch wel gehoopt stofarm te kunnen werken. Ook jammer is dat er geen volwaardige 60mm aansluiting op zit. Intern is hij meteen gereduceerd. Ach ja, dan maar de veger over de vloer halen na het zagen.

Klein punt van kritiek is wel de enorme opening tussen het zaagblad en de insert plate. Hier ga ik nog wel eens een andere voor maken. Ook ga ik eens kijken of de stofafzuiging niet beter kan, bijvoorbeeld door op de beschermplaat een afzuigpunt te maken voor 100mm. Zo'n plaat kost maar een paar tientjes dus dat is te overzien.

het meetinstrumentje op (lelijke) geleider:
 

Bijlagen

  • 20170623_232020.jpg
    20170623_232020.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 311
  • 20170623_224546_renamed_7727.jpg
    20170623_224546_renamed_7727.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 304
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.