verschil Festool accuboren

tuoh

Oud hout
Gelukkig heeft elke (potentiële) koper wel zijn eigen idee over welke de beste of handigste machine is.
In de loop der jaren heb ik al verschillende merken accu boor- en schroefmachines versleten,(Makita, Dewalt, Metabo, en Hitachi)
Nu werk ik met een T15 van Festool, en dat vind ik de beste machine die ik al in handen heb gehad.
Licht in gewicht, compact, sterk, en de machine ligt mooi in de hand. Ook het snelwisselsysteem is een droom om mee te werken. Daar waar ik vroeger altijd twee machines moest meeslepen om het veelvuldige wisselen van bithouder naar boor, en vice versa, te vermijden, kom ik nu toe met één machine. Ook de haakse overbrenging heeft zijn dienst al bewezen, zeker in de scheepsbouw kom je allerlei lastige hoekjes en kantjes tegen waar je toch een schroef moet inkrijgen. Dus geef mij maar Festool.
Als je de Festool al zwaar vind, moet je eens een halve dag werken met een Dewalt van 18V, een beer van een machine, en niet te stoppen, maar de machine weegt als lood, je krijgt er wel sterke armen van, dat wel.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik ben ook geevolueerd van een Makita en een Bosch naar een Festool. De Makita heeft me vele jaren gediend tot de accu's op waren. De Bosch lag beter in de hand en had wat nieuwere snufjes. De accu's gingen na een paar jaar al wat van hun capaciteit verliezen. Maar de T15 is met afstand de grootste stap vooruit op bijna alle gebieden, kracht, gebruiksgemak, hanteerbaarheid, veelzijdigheid, accesoires. Het verwisselen van de diverse koppen is handig maar bevalt me toch niet voor 100%. Het wordt tijd voor een simpeler zusje of broertje voor de T15, zolang ik de diverse attributen door elkaar kan gebruiken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
WR1944 zei:
Het wordt tijd voor een simpeler zusje of broertje voor de T15, zolang ik de diverse attributen door elkaar kan gebruiken.

Hoi, ik heb ook een T15 met 2.6 Ah accu's en daarbij een C12 met 1.3 Ah accus, vergeleken met de T15 ligt die C12 echt lekker en licht in de hand. Voor montagewerk vind ik dat echt de fijnste machine. Je merkt echt het verschil met de T15 in gewicht en balans is top voor licht werk.

Ik heb de T15 erbij genomen omdat hij wat sterker is en als er wat zwaarder constructiewerk is, eigenlijk zou ik liefst nog de Protool 18 volt met 3800 toeren erbij hebben maar ja die is wel erg prijzig.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je de 18 volt protool hebt gebruik je de andere accuboormachines niet meer is mijn ervaring.
Als ik het gewicht vergelijk met m'n hitachi uit 2006, is de protool niet zwaarder.
Ik gebruik de machine dagelijks en vind de veelzijdigheid en power van de machine ideaal.
Een exentrische kop heb ik nog niet gemist, de haakse kop heb ik vandaag nog gebruikt.
Een lange bithouder wil ook wel eens helpen bij schroeven kort aan de kant.
Ook bij het bevestigen van afzuigkappen aan bovenkastjes is een lange bithouder ideaal.

mvg, bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.