verschil Festool accuboren

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Beste forumleden,

Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een Festool accuboor.
Nu heeft Festool twee hoofdtypes namelijk: C en T.
(C 15 Li 2,6 en T 15+3 Li).
Mij is het verschil niet echt duidelijk.
Het lijkt erop dat alleen de vorm anders is. Maar is dat ook zo?
Weet iemand hier een antwoord op?

Andere vraag is een beetje welke "zwaarte" de voorkeur heeft. Ik zit nu te denken aan de 15 variant, maar het is toch een beetje lastig om in te schatten wat het beste werkt.
Ik gebruik een accuboor niet enkel voor de houthobby, maar ook voor de thuisklus en dan het liefst voor alles waar geen boorhamer voor nodig is.

Met vriendelijke groet.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi,

Ik heb een c12 en krijg binnenkort een t15. In essentie is er weinig verschil tussen de c en t modellen. Inderdaad alleen de vorm. De lengte van de machine maakt ook niet Ov. Nauwelijks uit. De vorm van de c zorgt er wel voor dat je hand beschermd is mocht je wegschieten.

De c12 is echt een superlichte machine met 1.3 ah accu. De levensduur van de accu is super door de zuinige motor. Ik vind het een topmachine. De instelling van aantrekmoment zit op een prettige plek onderin de voet. Bij de t zit hij achterop het motorhuis.

Let wel dat festool geen klopboor modellen heeft dus niet echt geschikt voor boren in steen of harder.

Ik neem de. T15 er bij voor constructiewerk dus bij veel en zwaarder werk. Daar zitten ook 2.6 ah accu's in dus langere levensduurndan de 1.3 ah die ik bij de c12 heb.

Je moet nemen wat je zelf prettig in de hand vind liggen. Grote verschillen zitten niet tussen de machines.

Groet scheppie
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Wat mij wel opvalt bij deze accutollen is het relatieve lage aandraaimoment: max 40nm.

Zelf heb ik een makita met 60nm en makita heeft ze ook met 80nm. Vooral voor lange en/of dikke schroeven kan dat wel is de doorslag geven. Zelf "klus" ik ook een hoop, en als er dan grote/zware voorwerpen vastgezet moeten worden dan heb ik toch wel baat bij een groter aandraaimoment.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik erg jaloers ben op de accesoires die festool heeft.:oops: Vooral de 90° boorkop zou mij in sommige situaties enorm kunnen helpen!

Kortom: voor wat lichtere klussen, en als je echt een festool fanboy ben moet je er zeker voor gaan. Anders zou ik toch eventjes bij makita gaan spieken!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Je zou je op het standpunt kunnen stellen dat Festool wat fijner is en meer voor afbouw, montagewerk etcetera en Makita wat robuuster voor het lompe werk :D
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Een Festool C12 heeft door de koolborstelloze motor een veel hogere trekkracht dan een accuboormachine met koolborstels is mijn ervaring. Voor wat betreft lange, zware schroeven je boort deze toch altijd voor en dan heeft de C12 mij nog niet in de steek gelaten. Het fijne aan de Festool is wel de beveiliging op accu en motor.
Voor zware en lange schroeven pak ik veel liever mijn Makita TD090 of BTD141 slagschroevendraaier. Zij zijn gemaakt voor schroefwerk, niet bij fijn meubelwerk natuurlijk, en zijn veel gemakkelijker. Bit springt bijna nooit uit de schroefkop, je hoeft bijna geen druk uit te oefenen en ze werken veel langer op een accu dan een schroefboormachine. Ze stellen overigens wel hogere eisen aan je bits (zelfs bij merk bits springt er na verloop van tijd een stuk vanaf) en je schroeven. En het geeft wat meer herrie.
 

paul jansen

Nieuw lid
ik heb zelf sinds 2 maanden een c15 en ben daar zeer tevreden over. verschil met t15
is dat er een led verlichting op zit en een riemklip ( allebei erg handig) aan de voorzijde
zit een magneet waar zo,n 6 bits p kan plaatsen. machine werkt zeer prettig voor het fijne werk
en moet zeggen heb al verscheidene keren in muren geboord ( wel met scherp boortje) en ook
dat wil lukken. verschil qua ergonomie is persoonlijk. ik ben wel benieuwd hoe de computer gestuurde aandrijving het doet na een paar jaar intensief gebruik! al met al echt een aanrader!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Voor het zwaardere werk heeft de zusterorganisatie van Festool machines van Protool.
Deze zijn meer geschikt voor de bouw en hebben hogere draaimomenten (60 Nm) en toerental (3800/min).
Er zijn 3 types in 3 Voltages en allen met 2,6 Ah accu's:
1. accuboormachine DRC12-15-18 Volt
2. accuklopboormachine PDC12-15-18 Volt
3. slagschroevendraaier IDC15 en IWC18 Volt

Bovendien zijn de accu's van Festool en Protool onderling uitwisselbaar.
Alleen van lage naar hoge voltages. Dus 12V accu werkt in 15V machine en niet andersom.

Kijk eens op http://www.protool.nl/mediandoweb/index.cfm?ID_O_TREE_GROUP=4813
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Dank voor de uitgebreide reacties.
Het verschil tussen de twee types is me nu duidelijk: eigenlijk alleen de vorm (en de plaats waar de keuze van het draaimoment zit).

Ook lees ik dat mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk is geweest.
De accuboor ga ik niet gebruiken voor "zwaar" werk, maar wel voor de klus in huis. De hoofdreden om er aan te schaffen is echter wel voor de houtbewerking (er staat een kleine hangkast in de shaker stijl op de planning).
Dus gaten boren voor deuvels en scharnieren, schroeven ed.
Een protool lijkt me dan wat te heftig, maar ik ga er ook eens naar kijken (mijn hamerboor is van protool en die is heel prettig). Wel ben ik redelijk "verliefd" op de Festool spullen, dus dat irrationele punt speelt zeker mee.

De nieuwe CXS lijkt mij voor mijn bedoeling duidelijk te zwak, alhoewel het gewicht wel prettig zou zijn. Meer iets voor "erbij"

Eerdaags dus in de winkel de verschillende types gaan vasthouden.

Dank voor alle reacties.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Het haakse opzetstuk trekt mij nogal en dat mist Makita.
Ook de systainers vind ik een grote pre.

Maar de Festool is idd misschien te verfijnd voor mij.
Ik ga me eens orienteren op de protool.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik ben al een paar jaar in het bezit van een C12 en ben er nog steeds zeer zeer tevreden over!!!
Gebruik hem echt dagelijks en ook wel voor wat zwaardere klussen en ook hier staat hij zijn mannetje. Licht echt perfect in de hand.
Ik heb vorig jaar voor het echt zwaardere mertk een PROTOOL PDC 18-4 gekocht en dit is ook echt een bruut van een machine. Persoonlijk denk ik dat een makita daar niet tegen op kan. Mijn oude MILWAKY kan er in ieder geval niet in de buurt komen.
Het is een echte allround machine.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb ze alledrie in de handen gehahd... mijn bevindingen:

Festool C of T: Top machines, zeer verfijnd , uitgebalanceerd en mooi
Makita: Prima machines gewerkt met 14.4V Li-ion. Ook top machine, ligt zwaarder in de hand en is wat robuuster
Protool: Combinatie van de makita en de festool. Verfijnd en robuust. Oerdegelijk. Alleen lelijk

De protool is een goeie combi maar ik vind hem veel minder mooi dan de Festool. Van de festool gaat je hart sneller kloppen, van de andere 2 minder alhoewel t beide topmachines zijn.

De protool 18v blinkt uit door 3800 toeren te draaien, dat halen zowel de festool als de makita niet. Daarmee kun je dus echt boren.

De kracht is van alle machines groot genoeg. Let wel dat je al bijna evenveel draaimoment hebt in de festool als een kleine auto... daihatsu cuore... koppel 38 Nm... :)... wel heel iets anders maar toch... dus wat heb je nodig? Wie draait schroeven van 40 cm en 12mm dik weg zonder voorboren?

Een 6 x 120 schroef of 8 x 120 houtdraadbout krijgt je C12 makkelijk zonder voorboren weg in een vuren balk. Is dat niet genoeg? Dan moet je en 80 Nm Makita nemen, dan kun je denk ik een 16mm bout van 24 cm wegschroeven zonder voorboren......

Scheppie
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ja het aloude gezegde verteld ons al dat over smaak niet te twisten valt.
Ik persoonlijk vind makita weer totaal geen uitstraling hebben. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het geen goeie machines zijn.

Maar eens een festie blijft een festie. Dit geld voor mij ook met PROTOOL
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Noem mij ouderwets, maar als je niet echt op karwei moet kan er niks op tegen een klein handzaam 230V machientje. Ze raken nooit leeg, accu verslijt niet, zijn vele malen krachtiger ze gaan (bijna) een leven mee, en niet onbelangrijk: een stuk goedkoper.

Ik heb zelf een ouder type Hitachi D10VC2, en (zover ik ervaring heb) geen enkele 18V accu-machines kan hier tegen op. Zowel niet met schroeven als met boren. (deze kost nu ongeveer €115.-)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Frank,

Is niet ouderwets hoor, alleen anders. Een machine met een snoer is over het algemeen geen schroefmachine maar een boormachine. Dat zijn toch wel 2 wezenlijk verschillende dingen. Ik heb ook prima snoermachines en daar kun je prima een bout mee indraaien, ze zijn er echter niet voor gemaakt. De meeste snoermachines hebben bijvoorbeeld al geen instelling voor koppel. Zijn dus ook zo sterk dat als je niet uitkijkt of je pols kapot draait danwel de kop van de bout afdraait.

Voor veel toepassingen kan een snoermachine ook voldoen, helemaal vergelijkbaar is het echter niet.

Scheppie
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Frank zei:
Noem mij ouderwets, maar als je niet echt op karwei moet kan er niks op tegen een klein handzaam 230V machientje. Ze raken nooit leeg, accu verslijt niet, zijn vele malen krachtiger ze gaan (bijna) een leven mee, en niet onbelangrijk: een stuk goedkoper.

Ik heb zelf een ouder type Hitachi D10VC2, en (zover ik ervaring heb) geen enkele 18V accu-machines kan hier tegen op. Zowel niet met schroeven als met boren. (deze kost nu ongeveer €115.-)

Dit type schijnt een max koppel te hebben van 10 Nm......die festools en makita accumachines van 40 tot 80..... niet sterker dus..... komt mij overigens wel als weinig over 10 Nm voor een snoermachine..

Scheppie
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Frank zei:
Noem mij ouderwets, maar als je niet echt op karwei moet kan er niks op tegen een klein handzaam 230V machientje. Ze raken nooit leeg, accu verslijt niet, zijn vele malen krachtiger ze gaan (bijna) een leven mee, en niet onbelangrijk: een stuk goedkoper.

Ik heb zelf een ouder type Hitachi D10VC2, en (zover ik ervaring heb) geen enkele 18V accu-machines kan hier tegen op. Zowel niet met schroeven als met boren. (deze kost nu ongeveer €115.-)

Als voor jou een schroefmachine met draad prima werkt, dan moet je er zeker mee blijven werken. Zelf zou ik echter niet zonder mijn Makita accutol kunnen. Ik boor/schroef op zoveel diverse plekken dat elke keer met verlengsnoeren klieren een ramp zou zijn. Daarnaast, bij klussen aan een huis is er soms maar beperkte electra aanwezig (omdat dit ook gerenoveerd wordt).

Boren met de accutol doe ik alleen met kleine gaatjes of als het niet zo heel nauw komt. (bijv gaten voor een afvoer in een houten vloer). Voor boren heb ik naast mijn accutol nog een klopboormachine en een boorhamer. Dus volgens mij moet ik overal wel een gat in kunnen krijgen :lol:
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Scheppie zei:
De protool 18v blinkt uit door 3800 toeren te draaien, dat halen zowel de festool als de makita niet. Daarmee kun je dus echt boren.

Scheppie

Die hoge toeren zijn voornamlijk handig als je in metaal gaat boren, voor hout is het niet zo heel erg nodig.

Scheppie zei:
De kracht is van alle machines groot genoeg. Let wel dat je al bijna evenveel draaimoment hebt in de festool als een kleine auto... daihatsu cuore... koppel 38 Nm... :)... wel heel iets anders maar toch... dus wat heb je nodig? Wie draait schroeven van 40 cm en 12mm dik weg zonder voorboren?

Een 6 x 120 schroef of 8 x 120 houtdraadbout krijgt je C12 makkelijk zonder voorboren weg in een vuren balk. Is dat niet genoeg? Dan moet je en 80 Nm Makita nemen, dan kun je denk ik een 16mm bout van 24 cm wegschroeven zonder voorboren......

Scheppie

In hout heb ik nog niet zo heel veel ervaring, maar mijn inschatting is dat het in vurenhout zeker wel moet lukken. Ga je echter in steen/beton schroeven met een goeie plug, dan merk je die hoge koppels wel. Laatst 6x120 geschroefd in beton met een 8mm plug. Mijn makita met 60nm haalde dit maar net met een volle accu.
 

tuoh

Oud hout
[/quote]

Die hoge toeren zijn voornamlijk handig als je in metaal gaat boren, voor hout is het niet zo heel erg nodig.

[/quote]

Nu is het juist andersom, voor het boren in metaal lage toeren gebruiken,( anders verbrand de boor heel snel) boren in hout werkt zuiverder bij een hoger toerental.

Mvg,

André
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Beste mensen,

eind vorig jaar heb ik dit topic geopend met de vraag wat het verschil was tussen het C en T accuboormodel van Festool.

Deze week ben ik op de Bouwbeurs geweest. Ik heb ook (en voornamelijk) de Festool/Protool stand bezocht. Dit was een zeer druk bezochte stand en ondanks de vele verkopers was het lastig iemand te spreken. Voordeel was wel dat nagenoeg alles van Festool aanwezig was. Dus ik heb ook gelijk de CMS-zaagtafel en CMS-freestafel kunnen bekijken.
Over smaak en persoonlijkheid valt niet te twisten, dus hoop ik dat ik niet gelijk aangevallen wordt.

Ik heb modellen van Festool en Protool in mijn handen gehad.
Ik vond de nieuwe CXS tegenvallen qua gewicht. Ook lag hij niet natuurlijk in mijn handen. De machine dook naar beneden voor mijn gevoel.
De C-festool had dat ook.
De T lag wel zeer behoorlijk in mijn handen, maar ik vond de Protool 12 fijner. Ook net wat beter stabiel liggend. Daarbij kon deze langzamer draaien (fijn om beheerst een schroef in te draaien), en heeft ook nog een hoger toerental mogelijkheid. Plus een klop-functie. En aan diverse kanten een beschermrubber -handig want er wil nog wel eens wat vallen-.
De 15 en 18 vond ik weer wat zwaar.

Het grote nadeel van de Protool is dat er geen excentreerstuk mogelijk is. Het is dus niet mogelijk om dicht bij een rand te schroeven. Dat is jammer, want verder vind ik dat de protool op alle punten wint. (Nou ja: de protool is duidelijk lelijker en lomper en geen festool)

Al met al heeft het mij zo veel duidelijk gemaakt dat ik te weinig meerwaarde zie om nu mijn
metabo 12 aan de kant te zetten. Een belangrijke reden voor mij om dit wel te doen, was het hoekstuk én de excentreerfunctie. Gecombineerd met een laag gewicht en andere mooie features.

Mijn conclusie is wel dat als ik nu geen accuschroef machine zou hebben ik de protool pdc 12-4 zou aanschaffen. Maar nu de Metabo nog prima werkt (zeker met een festool bithouder en bit) hou ik deze toch nog maar even.

De CMS-zaagtafel en CMS-freestafel voldeden wel volledig aan de verwachting.

Groets aan iedereen en dank voor alle informatie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.