Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

verschil Festool accuboren

Beste forumleden,

Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een Festool accuboor.
    Nu heeft Festool twee hoofdtypes namelijk: C en T.
    (C 15 Li 2,6 en T 15+3 Li).
    Mij is het verschil niet echt duidelijk.
    Het lijkt erop dat alleen de vorm anders is. Maar is dat ook zo?
    Weet iemand hier een antwoord op?

Andere vraag is een beetje welke "zwaarte" de voorkeur heeft. Ik zit nu te denken aan de 15 variant, maar het is toch een beetje lastig om in te schatten wat het beste werkt.
    Ik gebruik een accuboor niet enkel voor de houthobby, maar ook voor de thuisklus en dan het liefst voor alles waar geen boorhamer voor nodig is.

Met vriendelijke groet.

Re: verschil Festool accuboren

Hoi,

Ik heb een c12 en krijg binnenkort een t15. In essentie is er weinig verschil tussen de c en t modellen. Inderdaad alleen de vorm. De lengte van de machine maakt ook niet Ov. Nauwelijks uit. De vorm van de c zorgt er wel voor dat je hand beschermd is mocht je wegschieten.

De c12 is echt een superlichte machine met 1.3 ah accu. De levensduur van de accu is super door de zuinige motor. Ik vind het een topmachine. De instelling van aantrekmoment zit op een prettige plek onderin de voet. Bij de t zit hij achterop het motorhuis.

Let wel dat festool geen klopboor modellen heeft dus niet echt geschikt voor boren in steen of harder.

Ik neem de. T15 er bij voor constructiewerk dus bij veel en zwaarder werk. Daar zitten ook 2.6 ah accu's in dus langere levensduurndan de 1.3 ah die ik bij de c12 heb.

Je moet nemen wat je zelf prettig in de hand vind liggen. Grote verschillen zitten niet tussen de machines.

Groet scheppie

Wat mij wel opvalt bij deze accutollen is het relatieve lage aandraaimoment: max 40nm.

Zelf heb ik een makita met 60nm en makita heeft ze ook met 80nm. Vooral voor lange en/of dikke schroeven kan dat wel is de doorslag geven. Zelf "klus" ik ook een hoop, en als er dan grote/zware voorwerpen vastgezet moeten worden dan heb ik toch wel baat bij een groter aandraaimoment.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik erg jaloers ben op de accesoires die festool heeft.ops: Vooral de 90° boorkop zou mij in sommige situaties enorm kunnen helpen!

Kortom: voor wat lichtere klussen, en als je echt een festool fanboy ben moet je er zeker voor gaan. Anders zou ik toch eventjes bij makita gaan spieken!

Je zou je op het standpunt kunnen stellen dat Festool wat fijner is en meer voor afbouw, montagewerk etcetera en Makita wat robuuster voor het lompe werk

Een Festool C12 heeft door de koolborstelloze motor een veel hogere trekkracht dan een accuboormachine met koolborstels is mijn ervaring. Voor wat betreft lange, zware schroeven je boort deze toch altijd voor en dan heeft de C12 mij nog niet in de steek gelaten. Het fijne aan de Festool is wel de beveiliging op accu en motor.
    Voor zware en lange schroeven pak ik veel liever mijn Makita TD090 of BTD141 slagschroevendraaier. Zij zijn gemaakt voor schroefwerk, niet bij fijn meubelwerk natuurlijk, en zijn veel gemakkelijker. Bit springt bijna nooit uit de schroefkop, je hoeft bijna geen druk uit te oefenen en ze werken veel langer op een accu dan een schroefboormachine. Ze stellen overigens wel hogere eisen aan je bits (zelfs bij merk bits springt er na verloop van tijd een stuk vanaf) en je schroeven. En het geeft wat meer herrie.

ik heb zelf sinds 2 maanden een c15 en ben daar zeer tevreden over. verschil met t15
    is dat er een led verlichting op zit en een riemklip ( allebei erg handig) aan de voorzijde
    zit een magneet waar zo,n 6 bits p kan plaatsen. machine werkt zeer prettig voor het fijne werk
    en moet zeggen heb al verscheidene keren in muren geboord ( wel met scherp boortje) en ook
    dat wil lukken. verschil qua ergonomie is persoonlijk. ik ben wel benieuwd hoe de computer gestuurde aandrijving het doet na een paar jaar intensief gebruik! al met al echt een aanrader!

Voor het zwaardere werk heeft de zusterorganisatie van Festool machines van Protool.
    Deze zijn meer geschikt voor de bouw en hebben hogere draaimomenten (60 Nm) en toerental (3800/min).
    Er zijn 3 types in 3 Voltages en allen met 2,6 Ah accu's:
    1. accuboormachine DRC12-15-18 Volt
    2. accuklopboormachine PDC12-15-18 Volt
    3. slagschroevendraaier IDC15 en IWC18 Volt

Bovendien zijn de accu's van Festool en Protool onderling uitwisselbaar.
    Alleen van lage naar hoge voltages. Dus 12V accu werkt in 15V machine en niet andersom.

Kijk eens op http://www.protool.nl/mediandoweb/in...REE_GROUP=4813

Dank voor de uitgebreide reacties.
    Het verschil tussen de twee types is me nu duidelijk: eigenlijk alleen de vorm (en de plaats waar de keuze van het draaimoment zit).

Ook lees ik dat mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk is geweest.
    De accuboor ga ik niet gebruiken voor "zwaar" werk, maar wel voor de klus in huis. De hoofdreden om er aan te schaffen is echter wel voor de houtbewerking (er staat een kleine hangkast in de shaker stijl op de planning).
    Dus gaten boren voor deuvels en scharnieren, schroeven ed.
    Een protool lijkt me dan wat te heftig, maar ik ga er ook eens naar kijken (mijn hamerboor is van protool en die is heel prettig). Wel ben ik redelijk "verliefd" op de Festool spullen, dus dat irrationele punt speelt zeker mee.

De nieuwe CXS lijkt mij voor mijn bedoeling duidelijk te zwak, alhoewel het gewicht wel prettig zou zijn. Meer iets voor "erbij"

Eerdaags dus in de winkel de verschillende types gaan vasthouden.

Dank voor alle reacties.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Als ik zo lees wat je er mee van plan bent, zou ik toch ook nog maar eens een Makita overwegen

Het haakse opzetstuk trekt mij nogal en dat mist Makita.
    Ook de systainers vind ik een grote pre.

Maar de Festool is idd misschien te verfijnd voor mij.
    Ik ga me eens orienteren op de protool.

Forum Rechten