advies gevraag voor een redelijk banaal probleem met een Festool KS 120 EB

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Ben super tevreden met mijn KS 120 EB, al redelijk veel gebruikt en is zeer nauwkeurig. Tot zo ver alles in orde

Ik wilde voor een komend project de fence aan de linker en rechter kant verlengen met daarop een kreg top track, m.a.w. een mitre station maken.

Bij het opmeten van een en ander merk ik dat de afstand van de bovenkant tot onder (afmeting G op het plaatje) links 109,5 mm en rechts 111,0 mm is - op een korte afstand niet echt een probleem maar voor langer wel omdat het verschil als maar groter wordt.

Dacht slim te zijn en de rubberen voeten (rode pijlen op de foto's) even los te draaien en uit te vlakken met een paar shims - zo dat de afstand G links en rechts gelijk is.

Maar, ik krijg die dingen met de beste wil van de wereld niet los en wil de boel niet beschadigen. Zitten van boven vast met een inbus bout. Als ik daar aan draai, draait de rubber voet mee.

Stel advies en / of suggesties zeer op prijs.

bedankt

F.


Kapex 120 dim.jpg
IMG_0927.jpg
IMG_0928.jpg
IMG_0929.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Soms helpt het om de inbusbout een beste klap te geven, weet niet op je T sleutels heb voor inbus. Dat Rubber zou je met een tang en t-shirt ertussen moeten kunnen klemmen zodat het niet beschadigt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
festool bellen, die zijn altijd zeer behulpzaam
kreeg laatste een kap van mijn OF2200 niet los en toen heb ik ze gebeld, die man ging dezelfde machine pakken en heeft mij stap voor stap door het proces heen gebabbeld
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
zit iets wat te ver (midden België) ;)

met de tang en doek had ik al geprobeerd, maar kan niet genoeg grip krijgen, erg weinig plaats (foto) - met de hamer en inbus niet.
heb net nog eens gezien maar het lijkt wel of die voeten gelijmd zitten

is er misschien iemand op het forum met een KS die voor mij eens kan zien of dat probleem bij hem ook bestaat ?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
zit iets wat te ver (midden België) ;)

met de tang en doek had ik al geprobeerd, maar kan niet genoeg grip krijgen, erg weinig plaats (foto) - met de hamer en inbus niet.
heb net nog eens gezien maar het lijkt wel of die voeten gelijmd zitten

is er misschien iemand op het forum met een KS die voor mij eens kan zien of dat probleem bij hem ook bestaat ?

Dat lijkt me erg lastig, je telefoon in midden België........:p

Gelukkig ook wat serieuze reacties, succes!
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bij mij geen problemen mee gehad.
Ook de rubbervoeten eraf gehaald voor mijn afkortstation.
Waren gewoon met een inbussleutel los te halen.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
@ Viepert,

bedankt voor je feedback - als het bij jou kan zou het bij mij ook mogelijk moeten zijn.

Je zegt "Waren gewoon met een inbussleutel los te halen" - mag ik daaruit concluderen dat je daar geen moeilijke toeren voor uit hebt hoeven te halen ?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Als je iemand kent met een slagmoersleutel zou je dat even kunnen proberen.
Rubber dop vasthouden, en dan even slagmoersleutel op de inbus om los te laten schrikken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nope, gewoon met handkracht los te halen.
Wel een beetje kracht zetten natuurlijk, maar geen verlengde sleutel of schroevendraaier gebruikt.
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Gesterkt door de bevestiging van Viepert, en gewapend met een redelijk uit de kluiten gewassen waterpomptang is het na toch wel enige moeite en zweetdruppels gelukt om die krengen los te krijgen.

Dit was dus geen geval van "gewoon even losdraaien" en ik weet nu ook de reden. Gezien de feedback die ik heb gekregen heb ik er maar even twee foto's van gemaakt om jullie deelgenoot te maken van die kennis ;)

De boel zat dus stevig vastgelijmd met een soort loctite - zie de sporen op de inbusboutjes. Plaatjes zijn niet helemaal scherp maar ik krijg ze niet beter. Aan de rubber voetjes kan je duidelijk zien dat er behoorlijk wat kracht voor nodig is geweest.

Met dank aan iedereen.

F.

IMG_0930.jpg

IMG_0931.jpg
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
@viepert

laatste foto : de draad op de inbusboutjes is 7mm lang, bij het losdraaien is er al het nodige afgekomen - dus ik heb een "king size dotje" gekregen ;) en dat bijna over de hele draad.

vandaar dat het mij wel wat moeite heeft gekost - maar goed klus geklaard, en dat mede dankzij jouw feedback - zal bij Festool wel vier nieuwe voetjes bestellen want deze zijn toch wel redelijk geschonden uit de strijd gekomen.

grts en nogmaals dank

F.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.