Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Fout tijdens het drogen?

Hallo Iedereen,

Enkele maanden geleden een redelijk dikke berken plank gezaagd bedoeld als klein bankje. De Kopse kanten ingesmeerd met houtlijm en dit 3 maal herhaald. De plank afgedekt en uit de zon laten drogen en zie ik gisteren dat de plank alsnog is gaan scheuren. Had ik dit kunnen voorkomen of heb ik gewoon pech gehad? Alle tips en trucs zijn welkom.

20170620_142102.jpg20170620_142100.jpg20170620_142050.jpg20170620_142046.jpg
    Hakken en Zagen.

Ik denk niet dat je dit kunt voorkomen. Tenzij je de plank zo dun zaagt, dat hij krom kan trekken in plaats van barsten. Of dat voor jouw bankje handig zou zijn, weet ik niet.

Het is niet te zeggen zonder meer te weten over de boom en droog omstandigheden en de kap enzovoorts enzovoorts alles kunnen hun gevolg hebben . Is dit een eind twee kanten, ofwel onder en boven hart en spint kanten? De knoest had ook een rol kunnen spelen. Misschien als je die ruim afgezaagd gehad was het beter gelukt. Of het was niet te voorkomen.

is idd lastig te voorkomen, niet ieder plank zou inscheuren, dus een aantal planken selecteren en laten drogen is wel een optie.
    als het houd droog genoeg is de beste uitzoeken.
    Wat voor bankje wilde je maken? ik heb misschien nog wel wat 50mm douglas van mijn picknicktafel over ter overname.

gr. john

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Er is toch geen man overboord, gewoon doorzagen en verlijmen daar zie je straks niks meer van.

Groet Pel.

Maak er dan een Nakashima style bankje van, met wat vlinders erin heb je een mid-century designobject

Fons

7ACD15D2-880F-4C3C-9FF3-8BCCFFA90E48-997-000000E10C6727AF.jpg

De boom was gekapt richting het einde van de winter voordat er knoppen aan de takken zaten en gelijk verzaagd daarna in de schaduw weggelegd en verder geheel bedekt er heeft ook nooit zon opgestaan. Verzagen is natuurlijk een goede optie maar het was de bedoeling dat het een plank bleef het liefste met schors en al er nog aan.

Iedereen wel bedankt voor de reacties.
    Hakken en Zagen.

Schors en al er nog aan, Nakashima, bank, gespleten hout... ik zie een plan in ontwikkeling.
    Laatst gewijzigd door Ernest Dubois; 24-06-17 om 09:32.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest Dubois Bekijk Berichten
    Schors en al er nog aan, Nakashima, bank, gespleten hout... ik zie een plan in ontwikkeling.
    precies.
    Hakken en Zagen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten