Fout tijdens het drogen?

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Iedereen,

Enkele maanden geleden een redelijk dikke berken plank gezaagd bedoeld als klein bankje. De Kopse kanten ingesmeerd met houtlijm en dit 3 maal herhaald. De plank afgedekt en uit de zon laten drogen en zie ik gisteren dat de plank alsnog is gaan scheuren. Had ik dit kunnen voorkomen of heb ik gewoon pech gehad? Alle tips en trucs zijn welkom.




20170620_142102.jpg20170620_142100.jpg20170620_142050.jpg20170620_142046.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het is niet te zeggen zonder meer te weten over de boom en droog omstandigheden en de kap enzovoorts enzovoorts alles kunnen hun gevolg hebben . Is dit een eind twee kanten, ofwel onder en boven hart en spint kanten? De knoest had ook een rol kunnen spelen. Misschien als je die ruim afgezaagd gehad was het beter gelukt. Of het was niet te voorkomen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
is idd lastig te voorkomen, niet ieder plank zou inscheuren, dus een aantal planken selecteren en laten drogen is wel een optie.
als het houd droog genoeg is de beste uitzoeken.
Wat voor bankje wilde je maken? ik heb misschien nog wel wat 50mm douglas van mijn picknicktafel over ter overname.

gr. john
 
P

Pel

Guest
Er is toch geen man overboord, gewoon doorzagen en verlijmen daar zie je straks niks meer van.

Groet Pel.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
De boom was gekapt richting het einde van de winter voordat er knoppen aan de takken zaten en gelijk verzaagd daarna in de schaduw weggelegd en verder geheel bedekt er heeft ook nooit zon opgestaan. Verzagen is natuurlijk een goede optie maar het was de bedoeling dat het een plank bleef het liefste met schors en al er nog aan.

Iedereen wel bedankt voor de reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.