Werkbank, voorbereidingen voor het blad

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Wat een werk zeg, heb je bijgehouden hoeveel schaaf uren je er al in hebt zitten?
Hoi Zjeeraar, het is zeker een werk, het manouvreren van die balken is al werk:p Ik heb geen uren geteld, maar ik ben wel al zeker een goed jaar naar die balk aan het "kijken" hoe ik m ga zagen (gezaagd heb) wat is hoog wat is laag, hoe om probleemplekken heen te werken etc. want het is geen mooie plank die een beetje holgetrokken is natuurlijk.

Het schaven zelf, valt reuze mee. Krullen van 1mm dik maar zelfs dikker is toch goed te doen, grof gezegd 5-10 krullen en 1cm hout is weg, nu werkt dat natuurlijk niet direct zo. 10uur zit er niet in misschien 5? In begin, met die houten schaaf was lastig als je elke 2 krullen de mond verstopt krijgt, en de boel uitelkaar moet halen en weer instellen enzo.

Nu heeft het mes meer camber, is het ook scherper, chipbreaker past beter op beitel en de houten wig is wat bijgesneden. Zo blijft er geen krul meer haken. Het viel me op dat een kant van de wig wat was bijgesneden. Omdat ik links ben heb ik eens naar dat andere pootje van de wig gekeken, en dat was idd de boosdoener. Dat gefriemel, kost dan wel veel tijd, vooral ook omdat je het gewoon nog niet weet, op wat internetwijsheden na dan.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi project!
En volgens mij is dit de beste manier om het handschaven onder de knie te krijgen. Lekker warrig hout en houten schaven.
Thanks SunRayes! Zeker weten, het handschaven van mij is zeker beter geworden. Je krijgt goede feedback van houten schaven. Ook niet verkeerd om met 1 goede schaaf te beginnen, zodat je weet/voelt wat scherp is en je beitel vlak etc.

Die houten schaven, zijn wel heel fijn, nu ik ze ken, beitel staat in een keer goed, tikje met hamertje klaar.

Ook een goede manier om op te warmen, als je het koud hebt.:D

Groet Pel.
Je krijgt het er niet koud van hahah :p
Of je moet echt een hekel aan meubelmaken hebben:eek:
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update dikke balk schaven

Hoi Forum,

Wat updates dikke balk schaven.
Het fotos maken is er wel wat bij in geschoten, eens je aan het werk bent.


DSC_7308.jpg

Heel veel meer van dit.

DSC_7519.jpg

Aan een kant tot 98 jaar (ringen) gekomen. Andere kant 104 jaar ringen, we zullen het nooit precies weten, omdat de eindes gewoon ruw blijven, elke centimeter werkbank is er ene.


DSC_8009.jpg

Bij de onderkanten toch, maar even ook de staalborstel erbij gepakt, kwam veel troep vanaf. Hele hopen zelfs.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update dikke balk schaven

Update, nog wat pictures gevonden!

DSC_7850.jpg

Zijkanten


DSC_7853.jpg

Zijkanten schaven


DSC_7855.jpg


DSC_8012.jpg

Dit defect gefixt, dit stuk stond 2 a 3 cm open, ipv wegschaven en met de spleet leven, schoonmaken, tamelijk wat lijm erin, klem erop, en schuin een dikke deuvel erin. Als een zwaluwstaart.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update dikke balk schaven

Update

DSC_7856.jpg

Zo Forum, na veel van dit hierboven, begon het allemaal best wel netjes uit te zien etc. Kreeg ik dusdanig buikpijn, of het me wel zou "lukken", betreffende de balk perfect vlak te krijgen (heb er maar 1), de tijdsdruk (moet atelier, chez grootmoeder, uit. Familie komen al zaken halen en slopen) etc. :(

Dat maakt dat ik besloten heb, het laatste stuk met de reuze vlak vandikte te doen bij de houthandel...
Om beide, even dik te krijgen, dient aan een onderkant nog wel wat verwijderd te worden. Nu heb je dan weer buikpijn voor een eventuele verdwaalde spijker... hmmm:(

DSC_7307.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ja klopt, maar het is al gebeurd Pel. Ik heb zelf een metaaldetector, zonder batterij erin :eek: Ik heb nu maar gewoon goed gekeken, en extreem goed schoongemaakt/borsteld. En ik heb de balken al volledig rondom geschaafd en flink wat afgehaald, dus penetratie van buitenaf had ik allang tegen moeten komen. Neemt niet weg dat ik nog buikpijn om had :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update dikke balk schaven

Update.

Eigenlijk doodzonde, dat ik net die laatste stappen niet meer met de hand heb gedaan. Ondanks dat sommige plekken nog lelijk uitzagen, was het grossomodo allemaal recht. De houthandel keek even moeilijk, maar zei ook dat het eigenlijk wel mee viel. Paar gangen op en neer tussen vlakbank en vandikte was het zo gedaan. Alle werknemers hebben wel even mee gekeken, het trok nogal veel bekijks.
Ook was het lachen, dat ik met de auto door de werkplaats mocht rijden :D

Geloof het of geloof het niet, maar met schaven zijn we (houthandel en ik :) ) precies op 12,3cm uitgekomen, wat ik aanvankelijk geschat had.

DSC_8032.jpg

De deuvel heeft goed gehouden tijdens het schaven!


DSC_8033.jpg

kopje koffie


DSC_8035.jpg

Kijken hoe dit gat uitpakt, volgens Tuoh moet hier een valse pen met toognagel komen, denk dat ik deze maar ga opvullen met een stukje eik.


DSC_8037.jpg

Mooie stukjes nerf, denk helaas wel dat deze aan de binnenkant komt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Lekker bezig! En fijn dat de houthandel meewerkt.
Met de hand is leuk om te doen, maar het moet wel een leuke hobby blijven. Dus af en toe mag je best wel machinaal smokkelen.
Anders loop je het risico dat je het laat liggen, en dan duurt het soms wel jaren voordat je weer verder gaat.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Lekker bezig! En fijn dat de houthand weer verder gaat.
Thanks Sunrayes! Ja beetje bittersweet toch wel, niks tegen machines, ik gebruik m'n kleine vlakvandikte met plezier, maar deze had eigenlijk helemaal met de hand gemoeten, en ik was dichterbij dan ik aanvankelijk dacht eigenlijk. Maargoed het is gedaan en nu kan ik zien hoe m'n werkstuk uit komt te zien:p En na assemblage van het blad zal ik toch met m'n eigengemaakte jointer erover heen moeten, dus om werk zit ik niet verlegen.

En idd een pluim voor houthandel Diederen, ze hadden me namelijk ook naar huis kunnen sturen met die balken van me.
Maar ze vonden het een leuke klus. En ik heb samen met een medewerker met hun grote machines kunnen werken!

Helaas is het maken van fotos me helemaal ontgaan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.