Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Lightbulb Werkbank, voorbereidingen voor het blad

Hoi Forum,

Mij huidige werkbank gebruik ik met een dikke vuren balk erop (19x7cm 1m lang) die ik met een lijmklem erop klem als vlak werkoppervlak. Zo nu en dan duw ik die balk door mijn mini vlak van dikte bank (past net), om weer een vers werkbankje te krijgen.
    Werkt goed, heb er een moxxon in gemaakt met pijpklemmen en kan nu tot 1.2m op zn kant klemmen, dogholes zijn 10mm dikke beuken deuvels etc.

Nu wordt het langzaam tijd om iets groters en beters te maken, ondanks dat ik alles kan doen wat ik wil op mn "plankbank" is het toch behelpen, helemaal als de werkstukken wat groter worden.

Ik heb een dikke eikenhouten balk ongeveer 30cmx30cm; 150cm lang, overgebleven van mijn opa z'n beeldhouw atelier, origineel een stuk uit een oud gebouw/schuur. Het staat al minimaal sinds 1999 in de schuur en ik meet 11% vocht. Ik wil de balk midden door zagen en open klappen als een boekje fineer en zo een 15cm dik blad te krijgen van ideaal 60cm breed.

Echter omdat de kern van de boom nog in de balk zit (infeite is het een vierkante stam) zit er een dikke vette scheur in het midden. Na zagen komt vlakken haaksen en op dikte brengen. Hoe ga ik dit doen zonder zonder te veel verlies?

- De scheur vullen met epoxy, het meetkundige midden pakken, doorzagen, en vlakken tot de bovenkant acceptabel is zonder teveel epoxy en de kern "uit de balk geschaafd is".
    - De balk zagen in het midden, de scheur negeren, hopen op weinig los komende stukken, kijken of epoxy nodig is, en hopen dat er iets overblijft goed genoeg voor een werkbank.
    - Door de scheur zagen en de twee delen vlakken tot ze even dik zijn, mogelijk veel verlies igg enkele centimeters.
    - Vooraf de scheur aan beide kanten fixeren met epoxy, vlinderstrikjes, weet ik veel, en dan de stam dwars op de scheur doorzagen en de gefixeerde scheur voorlief nemen in het werk blad, opzich ook niet verkeerd omdat de scheur dan ook gebookmatched is.

Overigens ik spreek over epoxy, dit zou de eerste keer zijn dat ik ermee werk, iemand daar ervaringen mee, op deze manier?
    Mijn inspiratie komt van de bank uit dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=5Wz4To_ErmY

Thanks alvast!

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Wat dacht je van stroken zagen van 15 cm en die 90 graden gedraaid verlijmen tot blad? Dan kun je waarschijnlijk om de scheur werken. Komt het niet helemaal uit, dan de dikte (dus de strookbreedte) verminderen.

Hoi Bert, thanks!

Daar had ik nog niet aan gedacht, zo doen de meeste het die een Roubo bouwen. Het leek me vooral chique, om het uit 1 stuk te halen.

Probleem is wel dat dat haast niet te zagen is, omdat de cirkel zon 7cm diep gaat dus 2 keer inzagen en de resterende 16cm moet dan met de hand, dat wilde ik graag maar 1 keer doen... niet dat ik lui ben maja das wel heul veul workout.
    Van de andere kant kan 15cm bij Xcm wel door mijn eigen vlak vandikte, en hoef ik de houthandel niet te vragen.

Ik ga vanaaf nog ff mn blok bekijken, hoe dat uitpakt, er zitten nog meer defecten in, namelijk een gat voor een schoor en een paar kleinere gaten voor pennen om dat stuk te borgen.

dank!

We kruipen voorwaarts! Werkbankbuild

Hoi Forum,

Dit stuk staat al lang in de planning, en eigenlijk nooit zo aan durven te beginnen omdat het allemaal net wat groter is dan wat ik normaal doe! Tijd terug voorzichtig begonnen, komt nu mijn werkplaats te vervallen ivm grootmoeder naar verzorgingshuis, merk nu hoeveel tijd ik met mantelzorg kwijt was, nu ik wel 10min achtereen kan werken, wel weer gek in een leeg huis zo. Dit stuk, de werkbank, en klein ladekastje hoop ik nog optijd af te kunnen krijgen...

Dit dikke vette blok hout, heb ik gereserveerd voor het blad. (niet dat ik meer van deze blokken heb)

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      DSC_6336.jpg
Bekeken:   1015
Grootte:   56,9 KB
ID:        76926

Heel wat "karakter" precies daar in het midden, wat niet meer gezaagd hoeft te worden, zullen we maar zeggen!

Naam:      DSC_6337.jpg
Bekeken:   1010
Grootte:   56,8 KB
ID:        76927

Iets minder "karakter", maar wel meerdere kleine stukjes karakter, afmetingen 30x30cm, inclusief scheur, 156cm lang.

Naam:      DSC_6319.jpg
Bekeken:   1007
Grootte:   45,7 KB
ID:        76928

Karakter loopt door tot op de kern, het komt uit een oud gebouw, en is een stam (ong. 100j oud) net vierkant gemaakt. Volgens mij handgezaagd, aan de zaagsporen te zien.

Werkbank voorbereiding werkblad Eik splijten

Ondanks het goede advies van Bert van der Veen een paar posts hierboven, heb ik het toch niet gedaan.

De gedachte hier met de roubo-framezaag secties van 15cm diep en x cm breed uit-te-gaan-zagen, en op deze manier de dikke scheur in het midden te ontwijken en dan weer alles tot te lamineren, leek me praktisch geen fijne manier. Ook voor de looks leek me toch wat minder dan 2 stukken. Ook zitten er meerdere "defecten" in, waar dan ook rekening mee gehouden moet worden. Iets inboeten op dikte, met hier en daar een klein defectje lijkt me beter haalbaar.

Genoeg praatjes, plaatjes!

Naam:      DSC_6338.jpg
Bekeken:   944
Grootte:   52,1 KB
ID:        76991

Wikken en wegen, weken heb ik naar deze balk gekeken, meetlatje erbij, weer kijken, vergelijken etc.
    Knoop doorgehakt, om de scheur te gebruiken, krijtlijn geslagen om visueel iets rechts te hebben. Aan de andere kant ingezaagd met de cirkelzaag in meerdere gangen.

Verder nog een stukje gezaagd met de framezaag, voor het resterende hout in het midden. Maar voor het eerst ging er eens iets meteen goed en ik meende het te kunnen splijten.

Naam:      DSC_6339.jpg
Bekeken:   940
Grootte:   53,9 KB
ID:        76992

Van binnen naar buiten verhuist, dat mept wat makkelijker met de kloofhamer. Het ligt nu op 2 gespleten stukken acacia, die ga ik, denk ik, gebruiken voor toogpennen. Maar zover ben ik nog (lang) niet.

Naam:      DSC_6340.jpg
Bekeken:   938
Grootte:   43,9 KB
ID:        76993

De andere kant. Heb niet zo veel ervaring met eik, maar het splijt wel heel karakterstiek. Het piept en kraakt, geen beweging in te krijgen, op het eind slechts een dun verzeltje zie je vast zitten en toch komt het niet maar niet los. Het doet me denken aan zo'n sketch van Monty Python, Dark Knight (meen ik?), van zon ridder die maar niet wil opgeven, ook al mist hij armen en benen.

Naam:      DSC_6341.jpg
Bekeken:   937
Grootte:   52,6 KB
ID:        76994

En los, ben best netjes uitgekomen, het donkere is de scheur waar al jaren stof en rommel tussen zat. Ook wat typische spiegels voor eik kan je al zien.
    Heeft al dat meten/schatten en kijken toch zo z'n nut gehad.

Het nog geen werkbank, bijna

Groet Robert
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 14-05-18 om 19:25.

Naam:      DSC_6447.jpg
Bekeken:   879
Grootte:   60,4 KB
ID:        77087

Losse niet meer te redden stukken met de bijl verwijderen.

Naam:      DSC_6442.jpg
Bekeken:   883
Grootte:   48,8 KB
ID:        77088

Stukken die overduidelijk moeten verdwijnen, doe ik ook met de elektrische handschaaf. Alhoewel ik dat niet zon fijn apparaat vind, helemaal om zaken vlak te maken, haalt het wel veel hout weg in korte tijd. Erg veel zal ook gewoon met een houten voorloper gedaan worden ivm avonduren en de andere mensen die ook in de straat wonen .

Dank voor het kijken, groet Robert

Naam:      DSC_6441.jpg
Bekeken:   858
Grootte:   95,0 KB
ID:        77099

Spijkers en lelijke dingen zijn eruit. Dit is nog een defectje waar ik wat mee moet, denk niet dat ik dit helemaal ga wegschaven. Spleet schoonmaken lijm erin, klem erop en een dikke deuvel onder een hoek erin lijmen, lijkt me het best. Iemand ideeen?

Naam:      DSC_6355.jpg
Bekeken:   847
Grootte:   79,2 KB
ID:        77100

Een heel gesleep, met die balken, klaar om ergens een plat vlak te creeren.

Naam:      DSC_6440.jpg
Bekeken:   855
Grootte:   97,5 KB
ID:        77101

Dit was het begin, er zijn wel wat meer snippers gemaakt.

Groet Robert

schaven dikke balken

Naam:      DSC_6451.jpg
Bekeken:   715
Grootte:   62,3 KB
ID:        77309

Dit zijn ze deze 2 knapen worden het blad van de werkbank. Nog lange weg te gaan.

Naam:      DSC_6748.jpg
Bekeken:   717
Grootte:   53,0 KB
ID:        77308

Gelukkig hebben we een nooitgedacht 51cm lange voorloper van marktplaats, ben m nu aan het tunen voor ruiger werk, gebruikte 'm al even als jointerplane. Dat wil zeggen, grotere ronding erin zetten, en de wig beetje bijsnijden, omdat er hout achter bleef hangen.

Naam:      DSC_6751.jpg
Bekeken:   710
Grootte:   52,8 KB
ID:        77310

Krullen maken, hout ligt op een 70cm hoge werkbank, gemaakt om de werkbank te maken...

Naam:      DSC_6759.jpg
Bekeken:   712
Grootte:   70,8 KB
ID:        77307

Krullen maken, heb er niet zo veel fotos van, was hard aan het werk, heb inmiddels wel to 2 keer toe tot aan m'n knieen in de krullen gestaan

Naam:      DSC_6765.jpg
Bekeken:   709
Grootte:   58,6 KB
ID:        77306

Nee klaar nog niet, bijna, begin wel al een rechte lijn te zien...

Wat een klus en wat een bonk hout! Ik ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen! (en ik ben ook een beetje verliefd op je bijltje - welk model van Gransfors is dat, weet je dat toevallig?)

Hoi Jan, dank voor je reactie!

Ja heftig he, jaren lang naar gekeken, als klein jochie, nooit zo over nagedacht. Nu zou ik wel eens het gebouw willen zien, waar dit stuk in heeft gezeten (pilaar van 30x30cm??), ja en de boom ook.
    Het stuk hout raakt om en nabij de 100 jaarringen, 't was lastig tellen omdat de uiteindes niet "netjes" zijn. Denk dat ik het nooit zal weten omdat ik de eindes zo laat als ze zijn elke cm werkblad is er 1. En ja met schaven haal je de jaren er weer van af he

Dat van de bijl weet ik heel toevallig wel. Het is een linkspotige GransforsBruks Carvers-axe/hatchet. Het linkse betreft het aanslijpen van de vouw, het heeft een enkelzijdige vouw. Ding is fantastisch op alle vlakken, geeft heel mooi snijbeeld en door de ronding in de vouw erg veelzijdig. Nadeel, wat ik toch wel vervelend vind, is de baard cq ruimte tussen steel en begin v/d bijl, deze loopt spits toe en is wat krap. Hierdoor zit m'n hand niet super lekker, als ik de bijl direct onder de kop vast pak. Iets wat je met dit type bijl toch echt wel zou moeten kunnen. Juist omdat een bijl als deze zo'n tool is waarmee je heel snel grof maar ook heel fijn kan werken, die wil je zo lang mogelijk gebruiken voor over te stappen op beitels gutsen messen of mijn part schuurpapier.

Meen dat GB nu ook de bijl in dubbele vouw heeft, en enkele kleinere, dat is meen ik de jachtbijl, met een knotsighandvat. Ff vasthouden ipv online in je mandje stoppen heeft soms zo z'n voordelen. Kijk ook eens naar Hans Karlson (zoiets) die heeft ook een mooie carversaxe en heeft de baard duidelijk ruimer.

Forum Rechten