Plinten trekken zichzelf uit de muur - help

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Collega's

25 jaar geleden heb ik parket gelegd en de handelaar leverde direct ook de plinten mee. Het probleem is dat de muren niet allemaal recht zijn en de plinten ook relatief dik (20mm). Dus de plinten trekken zich om de zoveel tijd gewoon uit de muur (met pluggen vastgezet in bakstenen muur)
20170620_175526.jpg





deze plint is al met twee pluggen vastgezet, zonder succes






Hoe kan ik dit oplossen zonder alle plinten af te schaven tot een aanvaardbare dikte ?

De plinten zijn gemaakt van Amerikaanse eik, 20mm dik en 11cm hoog
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Kun je de plinten (eenvoudig) verwijderen? In dat geval zou je aan de achterkant met een cirkelzaag om de paar centimeter, haaks op de lengte , groeven kunnen zagen, net tot aan de boven kant. Plint kan daarna minder eenvoudig en krachtig werken.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik wilde eigenlijk zeggen dat mogelijk de kwaliteit vd muren te wensen over laat en de pluggen niets doen, maar indien de juiste pluggen in een bakstenen muur zijn gebruikt, zou je dit niet verwachten.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
MS Polymeer kit erachter en dan door het verstek schroeven met glaslatschroeven die hebben kleine kopjes.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Nog een heel andere benadering - je zou kunnen overwegen de plinten te stomen en ze dan direct uit de stoomover vast te schroeven met de bestaande pluggen. Goed kans dat ze daarna niet meer werken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hier is duidelijk de bevestiging met de plug niet in orde. Is een goede plug gebruikt en op de juiste maat geboord?
Het beste is het gat even uitblazen en rachen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Hier is duidelijk de bevestiging met de plug niet in orde. Is een goede plug gebruikt en op de juiste maat geboord?
Het beste is het gat even uitblazen en rachen.
normaal gebruik ik Fisher pluggen en de juiste betonboor (dia 6mm), vlg mij zijn de krachten zo groot dat een standaard plug te zwak is
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik geloof niet dat de krachten zo groot zijn. Ik denk dat of je muur is erg slecht of de maat plug en schroef zijn niet goed op elkar afgestemd. Dan nog een bouw uitspraak zit hrt shit gebruik dan kit, zit het ruim gebruik dan schuim. Dit zit shit. Je zou als laatste een lijmkit kunnen gebruiken. Wel even klemmwn tot de kit droog is.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Wellicht overkill, maar zijn er niet kleine chemische ankers? Dacht dat die gebruikt worden in gevallen dat een plugje niet sterk genoeg is..
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Als een plint blijft werken komt dit meestal door vocht. dus zorg dat de plinten geen vocht meer kunnen opnemen (omgevingsvocht, muurvocht, ....). Een plint die zo trekt krijgt vaak teveel vocht vanuit de muur (de kant die het meeste wil uitzetten).
Inkepingen op de achterkant reduceren ook de krachten die dan kunnen ontstaan, maar dan zul je er veel moeten maken.

Als de plug het zou houden ga je als de krachten te groot worden de schroef door het materiaal trekken.. en dan is het nog erger.

Jos
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Als het een oud huis is, dan zijn de bakstenen waarschijnlijk zo poreus als wat, Maar met een goede plug gaat veel. Vergeet je niet om het gat leeg te zuigen voordat de plug erin gaat?
Ik zou kijken naar het infrezen van groeven, de kwaliteit van de plug Maar ook waar het eventuele vocht vandaan komt. Desnoods plinten aan de achterzijde in de lak zetten.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Kun je de plinten (eenvoudig) verwijderen? In dat geval zou je aan de achterkant met een cirkelzaag om de paar centimeter, haaks op de lengte , groeven kunnen zagen, net tot aan de boven kant. Plint kan daarna minder eenvoudig en krachtig werken.
hoe diep moeten die groeven zijn? de plinten zelf zijn 20mm dik
 

tuoh

Oud hout
Hier zijn vermoedelijk nagelpluggen gebruikt denk ik, die houden in baksteen toch een stuk minder dan de klassieke pluggen. Normaal gezien moet je de plint blijvend kunnen vastzetten met pluggen, tenzij deze juist in een voeg komen te zitten, dan is er, zeker bij oude huizen, een mogelijk hechtprobleem.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Pluggen van 6 mm gebruik ik enkel om een schilderijtje op te hangen. Dingen die vast moeten zitten bevestig ik met een universeel plug van 8 mm van Mea (dat zijn pluggen met een kraag) in combinatie met een schroef van 4,5 of 5 mm. Deze pluggen houden veel beter dan een gewone plug, ook in minder goed metselwerk of moeilijke materialen zoals argex en snelbouwblokken.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zit in een oude huis en ik zet de plint vast het mooiste met een spijker die ik kan nergens meer vinden. Dat is een plat of rechthoekig in dwarsdoorsnede sterk taps toelopende hard spijker. Hij laat niet loos zonder een goeie stoot met de koevoet. Die spijkers waren hier in het huis, en oude huis van een timmerman al en ze zijn nu bijna op jammer genoeg. Mijn plinten zijn meestal 18 mm dik van grenen hout. In de voeg of in de steen maakt niet uit, die houdt het goed vast.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
normaal gebruik ik Fisher pluggen en de juiste betonboor (dia 6mm), vlg mij zijn de krachten zo groot dat een standaard plug te zwak is

Fischer S of SX? De S kan niet zoveel hebben. Een SX is er bijna niet uit te krijgen. Die is voor deze toepassing zeker geschikt.

Als de muur heel poreus is, of verbrokkeld, dan vraag ik me af of een chemisch anker wel gaat houden. Die hecht ook niet op stof.

Met rachen bedoel ik met een borsteltje het gat schoonmaken. Ik zie trouwens dat dit raggen moet zijn :rolleyes:
borstel.jpg
Ik heb een setje van Ali: https://nl.aliexpress.com/item/2017...32795419981.html?spm=2114.13010608.0.0.Z1OJ5K
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.