Houtworm

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Ik heb wat hout opgehaald van een oude boerderij en hier zit houtworm in.
Hoe kan ik dit het beste behandelen?
Ik wil van de oude planken wat bedhoofden maken en van de grote balken een veranda.

Gr,

Bjorn
 
P

Pel

Guest
Het beste is invriezen, maar dat zal moeilijk gaan met die lengtes, verder is er spul op de markt, ik weet niet hoe het heet, even google denk ik.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Heb je geen vrieshuis in de buurt? Antiekhandelaren doen hun aankopen ook vaak een paar weken in een vriesveem. Werkt 100%.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Persoonlijk gebruik ik xyladecor combi. Met een grote borstel aan te brengen, vloeit als water. Zover is kan zien op den, douglas, eik, beuk en kerselaar is het totaal kleurloos. Eerst goed afstoffen maar dat spreekt voor zich.
Liefst een mondmasker dragen geschikt voor chemisch spul en de behandeling buitenhuis uitvoeren.
Heb een dakgebinte gedaan met het spuitpistool. Om niet te veel van dat spul op mij te krijgen had ik me verkleed als chernobyl onderzoeker :rolleyes:.

Er bestaat ook ander spul. Soms ietswat ecologischer wat betreft inhoud, maar heb geen idee of ze ook zo goed zijn.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
in de oven op 70°
kwartier per cm dikte.
oven niet voorverwarmen maar hout mee opwarmen en rustig af laten koelen met oven deur open.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Perfacs. Of een ander impregneermiddel op basis van permethrin. Permethrin (net als vrijwel alle synthetische pyrethroiden) is relatief onschadelijk voor zoogdieren, inclusief de mens. Bescherming is dus niet echt nodig - blootstelling aan het oplosmiddel is denk ik 'relevanter' dan blootstelling aan de werkzame stof.

Gaatjes zijn overigens alleen een bewijs van aantasting in het verleden - ze worden gemaakt door uitsluipende kevers, en zijn dus, de facto, leeg. In theorie is het dus mogelijk dat je hout met gaatjes hebt waar geen beestjes meer in zitten...

Bestrijding van een bestaande infestatie is tweeledig: behandelen van het hout zodanig dat de aanwezige eieren en larven gedood worden - dat kan door impregnatie met een bestrijdingsmiddel of door hitte- of vriesbehandeling - en het voorkomen van nieuwe infestaties (door uitsluipende kevers die in hetzelfde hout weer eitjes afzetten, of door spontane aanvliegers) - dat kan alleen met een bestrijdingsmiddel. Impregneren heeft dus mijn voorkeur boven een hitte- of vriesbehandeling.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gek dat de hout wormen bij jullie dood gan door bevriezen, hier in Canada overleven ze vriezende temperaturen van _40C zonder enige schade.

Nou verhitten is de manier die gebruikt word voor hout sanitation, dat werkt en er zijn tafels voor temperatuur en tijden,

Chemish bestrijden is natuurlijk ook een manier, maar zoals al gezegd was, gaatjes in het hout zijn van deserteurs ;-)).
 
P

Pel

Guest
@Leo, houtwormen die - 40° aan kunnen en dan nog leven, ik wist niet dat die bestaan? Je zult zeker -40° Fahrenheit bedoelen in plaats van Celsius?

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Kijk even op de thermometer Pel, dan kun je zien what het verschil is bij 40 onder nul, en ja Ik gebruik Celcius, maar Fahrenheit en Celsius zijn hetzelfde by die temperature.

Hout mieren en hout wormen (en andere dingen) overleven deze temperaturen zonder problemen, Ik heb did wel ondervonden met hout dat Ik gebruikte, ze smaken niet echt goed ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.