zeilmast maken

tuoh

Oud hout
die druppelvorm is in eerste instantie voor gewichtsbesparing, hoe minder gewicht daarboven hoe stabieler de boot en hoe minder ballastgewicht er nodig is.
Bijkomend voordeel, het geheel word wat aërodynamischer door de (druppel)vorm.
Meer dan waarschijnlijk word het een mast voorzien van een zaling, die zorgt samen met de bijhorende verstaging voor de zijdelingse stijfheid van het(verzwakte)deel.
Niks nieuws onder de zon, de formule (tekening) voor dergelijke masten word al een paar honderd jaar gebruikt op werven;)

200 x 200mm doorsnede voor je mast is sterk genoeg voor de lengte, de stagen zorgen ervoor dat het ding recht blijft onder alle omstandigheden.
Het gaat hier meer over het visuele! Die sectie rond geschaafd gaat nogal iel overkomen naar mijn aanvoelen.

Ik zou er eens een schaaltekening van maken, zie je direct of het goed oogt. Als de mast onderaan start met 200 x 200mm gaat boven de hieling de mast maximum een 180mm diameter hebben, dat moet verjongen naar een 150mm juist onder de hommer.
De hommer zelf zou dan een achthoekige vorm moeten krijgen van ongeveer 170mm juist onder de beslagring. De achtkant verjongt dan van 170mm naar 150mm over een afstand van een 250mm.
Het topeind (ong. 800mm bij de gegeven lengte) zou dan moeten verjongen van 140mm naar 70mm tegen de top. Dit wil zeggen dat de binnendiameter van de beslagring 140mm word.
Maten heb ik zo in mijn hoofd zitten:p Of één en ander ook mooi gaat ogen zal een tekening snel duidelijk maken;)

De strapatsen van SV Seeker volg ik al een hele poos, of het geheel uiteindelijk een zeewaardig geheel gaat opleveren is nog maar de vraag. Heb er wat twijfels bij hoe de romp zich gaat houden bij zwaar weer.
Maar het samenspel en inbreng van verschillende vakmensen is wel speciaal. De Duitse gast die er een paar weken geleden een poosje heeft meegewerkt heeft wel indruk gemaakt met zijn Europees opleidingsniveau;)
Dat niveau zijn ze daar blijkbaar niet gewoon.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.