Houten bielzen, carboleum opsluiten

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Hallo,

Ik kan een oude biels mooi vlakschaven. En deze wil ik gebruiken in een keuken, ook omdat hij "karakter" heeft.

Alleen de biels is behandeld met carboleum. En als deze behandeling een klein beetje goed is gedaan, zal de carboleum terug blijven komen.

Is er een mogelijkheid om deze laag (en lucht) op te sluiten? bijvoorbeeld bootlak/beits?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Ik was er al bang voor dat dit niet mogelijk was.

Aangezien ik het hout erg mooi vind, ga ik er een tuintafel van maken.

Hoe zorg ik ervoor dat de carboleum(stank) op een warme zomerdag niet tevoorschijn komt?

(Als de tuintafel niet mogelijk is, maak ik er een erfafscheiding van/ of een werkbank, met dezelfde vraag)

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Super bedankt voor de reacties.

Ik ben in mijn dagelijkse werk adviseur. Soms hebben mijn klanten ideeën waarvan ik het slagingspercentage klein acht. Dit maak ik dan ook duidelijk. Het wil wel eens voorkomen dat de klant het project toch doorzet. Vervolgens zal ik in mijn advieswerk mij 100% inzetten om toch die problemen te overwinnen. Om te kijken of ik in het begin toch niet ongelijk had. Dit zijn de interessantste projecten.

Dus, zou ik de stank van dr bielzen kunnen opsluiten? Met een lak of iets dergelijk. Zijn er meer "klanten" die zo iets al geprobeerd hebben en wat zijn hun ervaringen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Niet doen, weg ermee.

Ervaring: ik heb in mijn directe omgeving iemand die er eenmaal mee heeft gewerkt, met één biels. Het leek erop dat de stank vervlogen was na een lange rusttijd na het schaven. Tot er verdere enkele relatief kleine bewerkingen mee gedaan werden, met de hand. Een geweldige stank kwam er toch nog uit, maakte alle omstaanders misselijk (ik was erbij) , ogen traanden, en de houtbewerker belande in het ziekenhuis.

Doe niet gek, blijf ervan af.

groeten

Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De stank zijn de kleine aromatische verbindingen in de teer, en dat is een fors percentage van de teer. Het is feitelijk een zware aromatische oplosmiddelfractie (met dien verstande dat het in carboleum voornamelijk een vast onderdeel van de teer zelf is, niet zozeer echt oplosmiddel - dat zit er ook wel in, maar dat verdampt relatief snel na aanbrengen). De teer zelf, inclusief die aromatische fractie dringt tamelijk diep het hout in - anders zou het ook niet werken - en blijft er dan zitten. Elke bewerking maakt zo weer wat teer, en stank, vrij. Bovendien zijn die kleine aromatische componenten klein genoeg om langzaam door elke afwerkingslaag heen te diffunderen. Je blijft het dus nog jaren ruiken. Of je moet er een epoxylaag van een paar mm op zetten. Maar dan ziet het er niet echt meer als een biels uit. Het is niet voor niks dat geteerde bielzen niet meer als tuinhout gebruikt mogen worden (althans dat meen ik me te herinneren).
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Bovendien zijn die kleine aromatische componenten klein genoeg om langzaam door elke afwerkingslaag heen te diffunderen. Je blijft het dus nog jaren ruiken. Of je moet er een epoxylaag van een paar mm op zetten.

Top! Precies de informatie die ik zocht. Gezien de eigenschappen van het carboleum, bespaar ik me de moeite.
Dan maar op zoek naar een onbehandelde biels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.