even voorstellen

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Oeps, ik ben gewoon begonnen met posten hier, zonder mezelf eerst fatsoenlijk voor te stellen.

2 jaar geleden een appartement gekocht, daarin wilde ik een inbouwkast maken. Maar ik liep daarmee tegen de grens aan van m'n tot dan toe opgedane houtbewerkings kennis. Daarom begonnen met de cursus houtbewerken bij http://www.houtwerkrenkum.nl/. Niet dat de inbouwkast waar het allemaal om begonnen was nu wel af is, maar wel veel kennis opgedaan en andere hout projectjes gedaan. De cursus volg ik nog altijd, het is handig om advies te kunnen vragen en alle houtbewerkingsmachines tot je beschikking te hebben.

Voorbeelden van eigen werk buiten de cursus om: een linkshandige werkbank voor in de garage, op basis van een Ikea keukenblad.
En een eettafel:
Verder de dingen die op het foto gedeelte van m'n website staan. http://home.kpn.nl/jon69447/album/index.html

Voorlopig ben ik nog niet klaar met alle dingen die ik nog wil gaan maken.

Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Beste Arieproduction,

Zo te zien op je website ben je lekker bezig. Mooi hoor allemaal. Je bent wel erg productief zo de laatste 2 jaar. Heerlijk he om iets te maken? Gefeliciteerd met je mooie hobby!
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Prachtig werk ArieProduction! Leuk om te zien dat jij ook Jalbum gebruikt voor je presentatie.
Ik heb lang zitten kijken naar de foto's van je gebogen kastje. Technisch knap en tijdrovend met al dat gelamineer. I zie er ook wat dikkere latten tussen. Heb je die eerst voorgestoomd?
Wat een prachtig kwartiers gezaagd eikenhout heb je gebruikt.
Waar koop jij dat? Bij de AF in Arnhem is het altijd zoeken naar kwartiershout.
Hoe doe je dat nu straks met het gebogen glas? Geef je een malletje aan de glasboer en dan levert hij precies op maat?
Vragen genoeg zie je wel. Ik stop er maar eens mee.
Veel plezier met je projecten,
Groet, Tjeerd
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hallo Arie,
van harte welkom op ons forum! Ik begrijp nu ook waarom je "production" in je naam hebt zitten, je bent flink bezig, geweldig! Heb een hele tijd naar je gereedschapskist moeten kijken, fascinerend en ziet er fantastisch uit! Zou je er wat meer over kunnen vertellen; welke houtsoorten, hoe die gemaakt is en wat er in komt?

jaap

ps, mooie website ook met handige manier van navigeren door de foto's!
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Bedankt allemaal voor de positieve reacties,

Tjeerd zei:
I zie er ook wat dikkere latten tussen. Heb je die eerst voorgestoomd?
Alleen de boven en onderkant van de deurtjes zijn gelamineerd, 4 lagen 3mm eikenhouten latjes die laten zich goed buigen. Wel vreet de vandikte bank ze soms op, wanneer de draad niet voldoende recht loopt. De rest is niet gebogen of gestoomd.

Tjeerd zei:
Wat een prachtig kwartiers gezaagd eikenhout heb je gebruikt.
Waar koop jij dat? Bij de AF in Arnhem is het altijd zoeken naar kwartiershout.
Eikenhouten plank heb ik een keer gekregen van een collega, in ruil voor het fixen van z'n computer. Kan nog eens navragen waar hij hem vandaan heeft. De grote van het kastje is ongeveer afgestemd op de hoeveelheid verwerkbaar eikenhout uit deze basisplank.

Tjeerd zei:
Hoe doe je dat nu straks met het gebogen glas? Geef je een malletje aan de glasboer en dan levert hij precies op maat?
Gebogen glas is wel het mooiste, maar het wordt nogal prijzig, dus ik denk er nog over na, anders wordt het iets van acrylglas. Maar inderdaad de glasboer maakt een mal precies op maat, dus vandaar ook de hoge prijs.

jaap zei:
Heb een hele tijd naar je gereedschapskist moeten kijken, fascinerend en ziet er fantastisch uit! Zou je er wat meer over kunnen vertellen; welke houtsoorten, hoe die gemaakt is en wat er in komt?
De kist is gemaakt van esdoorn en kersen. Het panneel van het deksel en de laden voorkanten zijn van kersenhout, de rest is van esdoorn. Het esdoorn hout is afgewerkt met zeep, de kersen delen zijn in de lijnolie gezet. De bodem en de bodem van de laatjes zijn van berken multiplex.
In totaal zitten er 70 met de handgemaakt zwaluwstaart verbindingen in. Op het laatst heb je wel door hoe je die snel met de hand kunt maken, zonder dat je per pen en staart nog een half uur met de beitel aan het na bewerken bent.
Het mechanisme om de klep die de laatjes afsluit vast te zetten heb ik zelf van messing gemaakt naar een voorbeeld uit het boek: The Toolbox Book van Jim Tolpin. Het ontwerp van de kist zelf is ook geinspireerd op voorbeelden uit dit boek. Of kijk op deze site http://www.gerstnerusa.com/

En het is een gereedschap kist dus ik bewaar er m'n beitels en schaven in. Ding is nu zwaar dat hij permanent een hoek van m'n werkbank in beslag neemt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.