Bijl Combo

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
P6170518.jpg
Ik gok dat ik heb in de buurt van 40 uur werk zitten in het klaar maken van deze bijlen. En mooi paar om te kantrechten, een werk wat ik zo veel van houdt. Nu is het zo ver en kan ik een keer te keer ga.
 
P

Pel

Guest
Een mooie set bijlen Ernest, ik hoop dat je hier in Limburg eens een demonstratie gaat geven?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die grote kantbijl snap ik wel. Maar waar gebruik je die kleine voor? Mooi spul trouwens.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Is die rooie zakdoek het symbool van de zweet die je vast gelaten zult hebben?
Maar het zijn 2 mooie bijlen hoor!!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Die grote kantbijl snap ik wel. Maar waar gebruik je die kleine voor? Mooi spul trouwens.

De smal bijl is de bandhacke en hij doet ver weg het meeste werk. Om te beginnen kapt hij de inkepingen die de lange vezels doorsnijdt en dienen als een soort diepte indicatie https://vimeo.com/222155722
Daarna neem ik het hout wat tussen de inkepingen overblijft weg met de bandhackeP4260412.jpg

En daarna hak ik de kant vlak en verticale tot aan de lijn. Alleen daarna pak ik de breitbeil om een schone oppervlakte te maken.

Een bandhacke is niet alleen voor kantrechten maar allerlei werkzaamheden tijdens het timmeren. Een pen of een halfhouts verbinding maken bijvoorbeeld.
 

Bijlagen

  • P4210295.jpg
    P4210295.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 94

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.