bouw kleine houtdraaibank.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
sinds kort ben ik bezig met het maken van ringen van hout. ik gebruik een oude klopboormachine in een standaard als draaibank, maar dit gaat niet echt lekker.

Nu heb ik bedacht om een kleine draaibank te maken.

als basis materiaal wil ik 12mm HPL plaat gebruiken, dit heb ik nog in de kast liggen. de centerhoogte wordt 120 mm en de lengte pakweg 600 mm.

Nu vraag ik mij af wat voor motor ik nodig heb. het is niet de bedoeling om grote blokken hardhout te draaien, daarvoor kan ik beter een draaibank kopen.
het gaat om klein spul, ringen, pennen, deuvels etc.

heb ik een zware 230V wisselstroom motor nodig voor dit soort klein werk, of zou ik het ook af kunnen met een 12V of 24V DC motor?

ik wil niets fancy's maken, simpel rechtoe rechtaan, als ik uit wil breiden koop ik een bank, maar voor nu wil ik zelf iets maken.

ik hoor graag jullie input!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je echt alleen klein spul draait zou ik geen centerhoogte van 120mm nemen en al zeker niet op 600 mm lengte
de beter/kleinere draaibanken hebben dat niet eens en die zijn meestal van gietijzer

(Woodfast M305, Midi 350 FU etc)

Hoe ga je de as en overbrenging van de motor doen ?

kijk ook eens op MP, een woodfast kom je nog wel eens tegen voor rond de 200
onderdelen (laten) maken (motor, riemen, poelies, as, opname) ben je als snel ook zoiets kwijt denk ik
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi lhoornweg, ik weet niet wat je bedoeld met standaard, ik heb een "draaibank-houder/standaard" waar je een boormachine in kan zetten als aandrijving, en dan heb je en minidraaibank van 50cm ofzo. Ik heb 'm nog niet gebruikt, maar ik wil m in gebruik nemen met een Proxxon BFW 40E erin, dat is een freesmotor met een eurohals adapter, zelfde als een boormachine. Voordeel is dat deze dan niet zoveel herrie maakt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ken je zelbouw draaibank van Mattias Wandel? Misschien wat inspiratie voor je:p

Succes! Fons

P.S. Ik heb een tweede video toegevoegd waarin hij tips over de motor geeft!


 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik heb eens een draaibankje proberen te maken van een boormachine, maar dat was geen succes, een boormachine is er niet voor gemaakt om zijdelings druk te krijgen met alle gevolge van dien, het ding maakte ook nog enorm lawaai. Spaar je de moeite en koop een tweede hands draaibankje, wat Toxiq al zegt.

1 Draaibank.jpg

SDC11504.jpg

Enkele van deze handvatten heb ik er van gedraaid.
SDC11508.jpg

Groet Pel.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wat Toxic zegt, kijk gewoon op MP.
Staan al leuke bankjes vanaf +/- €100.

Maar als je dan echt zelf wat wilt maken, zoek op Youtube eens naar "Paoson Woodworking"
Heeft een hele afspeellijst met het maken van een draaibank.
En zo op het zicht een veel betere versie dan die van Matthias.
Bij deze kan je de bank uitbreiden met een disk schuurplaat en een drum schuur gedeelte.

Deze

https://youtu.be/bsYAHJMazAU
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hartelijk dank voor al jullie reacties, ik wil heel graag één zelf bouwen, juist omdat ik het leuk vindt om te doen en om er veel van te leren.
misschien zijn de maten wat te enthousiast, deze kan ik altijd nog aanpassen.

@Viepert, dank voor je link, deze ga ik zeker aandachtig bekijken!
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Als je echt zelf wilt gaan bouwen, heeft toxiq nog wel een goed adres voor een metaaldraaier als ik het goed heb
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je echt zelf wilt gaan bouwen, heeft toxiq nog wel een goed adres voor een metaaldraaier als ik het goed heb

Daar zeg je wat....ik zal hem eens bellen

7ff31635f98e08fada9b6eada29e719d.jpg
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Het ontwerp van Viepert heeft voorgesteld spreekt me erg aan, kheb de plannen gekocht en de eerste onderdelen besteld. in de plannen wordt M20 draadeind gebruikt als as en tegencenter, gezien de standaard voor accessoires M33 is ga ik hier M33 voor gebruiken. verder hou ik het ontwerp hetzelfde.

Ik hou jullie op de hoogte!
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ondertussen ben ik begonnen met de bouw van de bank, ik heb een plaat van 10mm HPL als basis gebruikt, heb 18mm multiplex voor het bed gebruikt. nu ben ik bezig met de as en loop tegen een probleem aan.

via internet heb ik een M33 draadeind van 1000mm, lagers, moeren en ringen gekocht.
nu blijkt dat de lagers en de ringen net niet passen. van de lagers wist ik dat die net niet zouden passen maar daarvoor had ik het idee om de draadeind iets bij te werken.
nu blijkt dat de lagers zodanig kleiner zijn dat bijna het gehele schroefdraad van het draadeind weg moet om er overheen te kunnen.
Nu vindt ik dat niet zo'n probleem, het schroefdraad gedeelte is alleen van belang aan het uiteinde voor de klauw etc.
ik ben begonnen met het afslijpen van het schroefdraad dmv een afbraamschijf op mn slijpmachine en dan langzaam het draadeind her langs draaien, maar dit is een bijna oneindig karwei gezien de schijf van 7mm nogal hard slijt en ik elke keer maar een mm of 10 kan doen voor ik alles weer bij moet stellen. tevens krijg ik hierdoor geen rechte as maar meer een golvend principe wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Is er een manier wat een beter resultaat geeft? iets wat ook betaalbaar is, ik heb geen metaaldraaibank nog de mogelijkheid om er een te kopen:rolleyes:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als betaalbaarheid prioriteit heeft, bouw dan een wipdraaibank, waarbij de aandrijving via het werkstuk zelf gaat.

Een draadeind M33 ga je nooit goed krijgen om (commerciële) hulpstukken zoals een vierklauw met M33 passend op te krijgen, want voor de zuiverheid van de rondloop zorgt niet de schroefdraad, maar het rechte stuk er net achter. En dat krijg je zonder metaaldraaibank gewoon niet goed. Los daarvan is de schroefdraad van een draadeind ook niet heel nauwkeurig gesneden, maar eerder gewalst - net goed genoeg voor een moer.

Mensen zonder metaaldraaibank, zoals ik, besteden dat werk meestal uit. Onder marktplaats->diensten zoeken naar 'draaiwerk' is bv. een optie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Spinningwheels heeft ook mijn As gemaakt, neem contact met hem op, komt vast en zeker goed en valt dan ook nog in de categorie 'betaalbaar'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.