Eenvoudige mobiele werkbank, te upgraden naar Moxon bankschroef

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een klusje dat al lang op het todo lijstje stond is het afwerken van de teak opbouw van de Staverse Kotter van een goede vriendin. De lijst is er door de schilder indertijd afgebroken, omdat er roest onder zat en de boot geschilderd moest worden. Er zitten wat complexe hoeken aan, de hellingshoek van de voorkant is anders dan de zijkant, en het voordek is bol, dus moest de lijst hol geschaafd worden met de spookschaaf om tot enigszins de deklijn de volgen. Alle naden 3 mm opgelaten en gekit. Alleen de houten proppen in de schroefgaten moeten er morgen nog even in.

Ik had veel moeite om de latten (teak 70 x 15 mm, lengte 250, 125 euro voor 3 stuks bij de lokale jachtwerf....) goed vast te houden om ze te zagen. Nu had ik nog een mooi balkje beuken liggen en een systainer met systec houten opzet van Gereedschappro. Met in het achterhoofd er ooit nog een Moxon bankschroef (vise) van te maken de balk in stukken gezaagd en haaks koud verlijmd. Dat is een meer dan voldoende stevig geheel om de lat met een lijmklem aan vast te klemmen en te zagen, of om op de bovenkant te leggen om de kant met de kleine blokschaaf wat bij te werken. De eerste zaagsnede zonder deze hulp was niet al te best, maar stevig vastgeklemd ging het helemaal prima.

jaap

IMG_0198.jpg

IMG_0199.jpg

het resultaat....
IMG_0197.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Zonder dit soort eenvoudige hulpmiddelen zijn de meeste klusjes lastig te doen.
Ben je met dit topic dan nu een verslag begonnen, hoe je de Moxon vise gaat maken? :D
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Vroeger was er duur spul zoals Zyliss, nu doen we een T-loc kistje op de tafel, met een T-Systand opzetstuk erop en een klembalk daarboven. Andere tijden :)

zyliss.JPG
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zonder dit soort eenvoudige hulpmiddelen zijn de meeste klusjes lastig te doen.
Ben je met dit topic dan nu een verslag begonnen, hoe je de Moxon vise gaat maken? :D

Nee, niet direct :D. Meer een verhaaltje hoe een eenvoudig maar stabiel hulpmiddel helpt om beter werk te maken. Heb al wel even gekeken natuurlijk. Ik vind de setjes die te koop zijn, met spindels en gietijzeren handwieltjes wel mooi, maar die uitstekende spindels aan de voorkant niet mooi en ook onhandig.

Hier verkopen ze mooie spindels met trapezium draad en bronzen (flens) moeren als je op gietijzer handwielen googled vind je zo een aantal Nederlandse bedrijven die prachtige handwielen verkopen, ook met gepolijste buitenring. Dus het het zou zo maar kunnen dat ik er een echte moxon van ga maken.....

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.