Zwaluwstaart Freesmal

stef1

Nieuw lid
16 jun 2017
6
0
Hallo.
Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vragen met betrekking tot het gebruik van een zwaluwstaart mal.
Ik ben bezig met een projectje om een bedframe van eiken te maken.
Ik stuit echter op een probleem waar ik niet uit kom, wellicht kunnen jullie mij helpen.
Hieronder wat gegevens en waarmee ik werk.

Afmeting hout D24 x B270 mm
Silverline Zwaluwstaart freesmal 300mm breed 1/2''.
Bosch 1400 freesmachine
Zwaluwstaartfreesje D12.7 en D14. (heb beide geprobeerd)
Kopieerring 11mm buitenzijde.

Het probleem is echter dat als ik frees D12.7 gebruik de verbindingsstukken te groot zijn waardoor ze niet in elkaar passen.
Bij frees D14 past het wel maar zit er net iets teveel speling tussen de stukken (circa 1mm).
Nu kan ik het erop gokken en weer een nieuwe frees kopen van D13.5 en proberen of dan wel strak in elkaar passen.
Het leek mij verstandiger of eerst jullie kennis/ervaring te lezen.
Is er iets wat ik niet goed doe want ik heb het gevoel dat er een makkelijkere manier moet zijn om de juiste verbinding te kunnen maken.

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen.
Alle info/tips zijn van harte welkom.
Groet Stef
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Timmerman koos op YouTube heeft de freesmal gereviewd maar kwam er niet echt uit. Hij kwam er niet uit ivm maat van de frees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Alle chinese zwaluwstaartmallen die ik gebruikt heb, werkten met een 3/4 copieerring en een 17/32 7 graden zwaluwstaartfrees voor de halfblinde zwaluwstaarten. Voor de doorlopende zwaluwstaarten komt daar een 5/8 copieerring en een 11/32 rechte freesbit bij. Het zijn volgens mij allemaal copieen van de porter cable jig. De uitgebreide gebruikershandleiding van porter cable kan je ook voor de copieen gebruiken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Alle chinese zwaluwstaartmallen die ik gebruikt heb, werkten met een 3/4 copieerring en een 17/32 7 graden zwaluwstaartfrees voor de halfblinde zwaluwstaarten. Voor de doorlopende zwaluwstaarten komt daar een 5/8 copieerring en een 11/32 rechte freesbit bij. Het zijn volgens mij allemaal copieen van de porter cable jig. De uitgebreide gebruikershandleiding van porter cable kan je ook voor de copieen gebruiken.

Heb je hier leveranciersgegevens van beschikbaar?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Wat is de vraag? Wie deze freesbits verkoopt? Elke amerikaanse aanbieder van freesbits. Ook in engeland goed verkrijgbaar. Het is wel handig om een 1/2 opname voor je freesmachine te hebben. Al deze frezen zijn met 1/4 of 1/2 schacht. Persoonlijk vind ik een 1/4 opname te dun voor dit soort frezen, waarbij je niet in stapjes kan werken. Ik heb bij een engelse e bay shop een complete silverline freesmachine gekocht. Deze was voorzien van een 12mm, 1/2 en een 8mm spantang. Deze koste iets van 43 euro incl verzendkosten vanuit engeland. Was volgens mij van een opkoper van retourgoederen. De doos was erg beschadigd, maar de machine doet het prima. Is iets van 1650 watt, loopt rustig aan en ik gebruik hem alleen voor mijn zwaluwstaartmal, dus het is niet erg dat de geleiding niet zo precies is, hij staat eigenlijk altijd op de zelfde maat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Ik heb het rechte freesje even opgemeten en het is 13/ 32 . Dus het vodje wat bij mijn freesmal zit klopt niet. Ik wist de maten niet uit mijn hoofd en de originele gebruiksaanwijzing lag in de buurt, dus ik had daar de maten van over genomen. Ik heb ook een uitgeprinte uitgebreide gebruiksaanwijzing van porter cable. Die gebruik ik normaal en daar staan wel de correcte maten in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Stef ben je doorlopende zwaluwstaarten aan het maken? Met een frees 7 graden 13,5 mm moet je goed uitkomen. 17/32 inch is 13,49 mm.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
festool vs600, en dan bijbehorende frezen. Duur spul, dat klopt, maar dan krijg je ze geheid goed als je alles goed instelt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
festool vs600, en dan bijbehorende frezen. Duur spul, dat klopt, maar dan krijg je ze geheid goed als je alles goed instelt.

Maar daar is de topicstarter niet mee geholpen, die heeft al een freesmal en een bovenfrees. Ik kan ook wel roepen dat een Woodrat beter en handiger is (wat ik zelf dan ook vind) maar ook daar is de topicstarter niet mee geholpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.