Aanschaf bovenfrees.

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Goedendag mede Woodworkings leden.

Mijn naam is Jan 48 jaar en ik kom uit Groningen.

Al veel gelezen over de bovenfrees hier op het forum en het internet ,aar zie door het bos de bomen niet meer.

Ik zoek een frees met een aanschafprijs rond de €400,-.
Ik wil er zwaluwstaartverbindings mee kunnen maken voor een terrasoverkapping.
Het lastige hiervan is dat ik alleen frezen met 12mm schacht kan vinden.
De maat van de te gebruiken frees is 26x25mm.
Kan je ook een frees met schacht van 12 laten frezen naar 8mm.
Verder wil ik hem ook kunnen gebruik onder een zelfmaak freestafel en meubelpanelen kunnen bewerken.

Hoop dat jullie tips voor mij hebben waardoor de keuze wat makkelijker kan worden.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Jan,

Ik kan jou deze aanraden: Bosch pro GMF 1600 CE.

https://www.svh24.de/bosch-multifunktionsfraese-gmf-1600-ce-im-karton-4652?campaign=pdm/idealo

413 euro en een beetje inclusief verzendkosten uit Duitsland. (helaas geen L-boxx erbij)
Een beest van een machine met twee verschillende voeten: een inval voet en een vaste.
Zit een spantang in van 8 en 12mm.
Veel frees voor je geld. Ik heb hem zelf ook.

De schacht van een freesje terug slijpen naar 8mm lijkt mij een kostbare onderneming
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Heeft die vaste voet een meerwaarde? Want hij is ook zonder vaste voet te verkrijgen.
Waarom lees ik de ene keer 12mm en de andere keer 12.7mm.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Heeft die vaste voet een meerwaarde? Want hij is ook zonder vaste voet te verkrijgen.
Waarom lees ik de ene keer 12mm en de andere keer 12.7mm.

Omdat 12mm een metrische maat frees is, en 12,7mm is een inchmaat = 1/2 inch.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hoi Jan,

Ik kan jou deze aanraden: Bosch pro GMF 1600 CE.

https://www.svh24.de/bosch-multifunktionsfraese-gmf-1600-ce-im-karton-4652?campaign=pdm/idealo

413 euro en een beetje inclusief verzendkosten uit Duitsland. (helaas geen L-boxx erbij)
Een beest van een machine met twee verschillende voeten: een inval voet en een vaste.
Zit een spantang in van 8 en 12mm.
Veel frees voor je geld. Ik heb hem zelf ook.

De schacht van een freesje terug slijpen naar 8mm lijkt mij een kostbare onderneming

Ik heb de GMF 1600 verkocht omdat ik hem veel te zwaar vind. En meer geschikt voor grof werk. Ik zou een lichtere (in gewicht) kiezen.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
er staat...
Werkzeugaufnahme 8 – 12,7 mm
2 x Spannzange mit Überwurfmutter 8 mm & 12 mm
Vandaar dat ik me afvraag welke het nou is...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kijk eens naar de Triton TRA001, weliswaar een zware machine van 2400 Watt met 12 mm opname. Zeer betaalbaar en je houdt nog geld over. Op dit forum zijn al veel tevreden gebruikers van een Triton. Ik heb zelf de MOF001 met 1/4" en 8 mm spantang.
Ik denk niet dat er lichte machines zijn met 12 mm spantang.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Die had ik ook bekeken maar op een duits youtube was 1 die de bovenfreesen test en gaf aan dat bij deze de vergrendeling van de diepte steeds los ging.
Vandaar dat ik die liet vervallen...

Als er meerdere hier op het forum zijn waar de machine wel bevalt hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Wanneer je even op dit forum zoekt vind je genoeg lovende verhalen. Het loslaten van de diepteinstelling herken ik trouwens niet. Maar bedenk wel dat het een knots van een machine is, en eigenlijk niet geschikt voor werk uit de hand (vind ik). Maar je zou ook kunnen kiezen voor zijn kleinere broertje, de jof001. Is minder log, heeft dezelfde mogelijkheden en met een extra 12 mm spantang ben je rond de 200 euro klaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Regel 1: Duitsers kiezen ALTIJD voor Duits fabricaat!

Beide Tritons kun je onder een tafel hangen en heel eenvoudig vanaf de bovenkant verstellen. Hierdoor is de Triton een van de meest populaire bovenfrezen.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Die had ik ook bekeken maar op een duits youtube was 1 die de bovenfreesen test en gaf aan dat bij deze de vergrendeling van de diepte steeds los ging.
Vandaar dat ik die liet vervallen...
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Wanneer je even op dit forum zoekt vind je genoeg lovende verhalen. Het loslaten van de diepteinstelling herken ik trouwens niet. Maar bedenk wel dat het een knots van een machine is, en eigenlijk niet geschikt voor werk uit de hand (vind ik). Maar je zou ook kunnen kiezen voor zijn kleinere broertje, de jof001. Is minder log, heeft dezelfde mogelijkheden en met een extra 12 mm spantang ben je rond de 200 euro klaar.
Ik had begrepen dat daar geen 12mm spantang op past.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
daar is een reden voor
het zijn met name flinke frezen die een 12 of 12.7 as hebben, die wil je niet op een lichte machine plaatsen
Die zijn niet gebouwd voor zwaar werk en gaan dus stuk als je ze daar wel voor gebruikt
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Ik wil deze verbinding gaan maken. Het is voor een balk van 150mm bij 70mm. De frees moet 25mm breed en 25mm diep zijn.
Sorrie even de afbeelding uploaden...
zwaluw.jpg
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Hier ook zéér tevreden met de Bosch GMF 1600 CE. Een absolute top frees!
Wel flink van gewicht zoals evs aangeeft. Maar dat is in sommige situaties ook wel fijn. (voor het super lichte werk gebruik ik de Bosch GKF 600, misschien fijn om straks erbij te nemen?!)

Het is -zoals te verwachten (merk/prijs) wel een zeer kwalitatieve frees.
Beter dan de Triton alhoewel die ook fijn is (vooral voor onder de tafel).

Succes met keuzes maken
;)

Grtz,

Atmoz
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Ik hoef gelukkig nog niet direct de keuze maken.
Maar de keuze blijft nog steeds moeilijk
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik wil deze verbinding gaan maken. Het is voor een balk van 150mm bij 70mm. De frees moet 25mm breed en 25mm diep zijn.
Sorrie even de afbeelding uploaden...
Bekijk bijlage 65224

Deze mal ga je zijwaarts op de kop van een balk zetten? En dan nog een zware frees zijwaarts houden en de mal volgen? Het lijkt mij met de kleinste triton al geen feestje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.