Visstaart beitel

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
30
7
Haarsteeg
Ik worstel met de hoekjes in half blinde zwaluwstaart verbindingen.
Ik kom er met een gewone beitel niet fatsoenlijk in zonder de randen van het hout te beschadigen.

Lie Nielsen heeft hiervoor speciale visstaart beitels, maar ja die dingen kosten €100 per stuk.
En zo vaak gebruik ik ze niet. Dat is me te gortig.
large_13741677595047.jpg

Ik wil proberen er zelf een te maken uit een oude beitel.
Rustig het overtollige metaal wegslijpen. Niet te heet laten worden.

Heeft iemand er ervaring mee?
Blijft het metaal hard genoeg of wordt het ontladen?

Of een betere tip om die hoekjes schoon en strak te krijgen zonder de randen van het hout te beschadigen?
 
P

Pel

Guest
Houtsnijders gebruiken de vissenstaart guts, als je nu een guts van Pfeil koopt bij Baptist recht model, dan ben je voor €27,25 + verzendkosten heel wat goedkoper uit.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb twee tweedehands Nooitgedacht beitels van 8mm schuin geslepen. Een rechter en een linker.
Die Nooitgedacht beitels koop je vaak in een bundeltje via marktplaats voor weinig.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat doe ik nu ook, maar dat mes buigt alle kanten op.
Hoe los jij dat op?

Het meeste haal ik weg met de beitel. Gewoon een beetje scheef houden dan kom je al heel aardig richting de hoek. Dan blijft er maar een heel klein hoekje prut over en dan heb ik geen last van een buigend mesje. Het hoeft ook niet helemaal netjes in die hoek, dat draagt toch nauwelijks bij aan de kracht van de verbinding. Je kan ook dat hoekje van de staart die in dat nest gaat afhakken. Dan heb je al helemaal geen last van die rommel.

Je kan ook heel ver over de basis lijn heen zagen. Ik leg het plankje dan plat op de werkbank en werk de punt van de zaag zo diep mogelijk in de hoek. Je kan er hier meer over lezen:http://seekelot.blogspot.nl/2015/06/early-dovetaling.html
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb twee nooitgedagt beitels herslepen in een linkse en een rechtse. Wel veel koelen of op een natslijper doen. Duurt wel even op ern tormek. Dat ik ze gebruik eigenlijk nauwelijks. Ik heb een 2 mm beitel en hiermee kom ik in elke hoek.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Bert,
Wat voor beitel gebruik jij daarvoor en wat is de hoek van je zwaluwstaart?
Met een "gewone hoek" van 1:7 of 1:8 hier nooit problemen mee, gebruik wel een hele smalle beitel (3mm).
Speciale beitels zijn echt niet nodig hiervoor.
Kijk eens naar onderstaande video hoe Paul Sellers het doet (volgens mij hoef je voor deze video geen abonnement te hebben):
https://woodworkingmasterclasses.com/2017/04/half-lap-dovetail

Groet,
Hans
 

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
30
7
Haarsteeg
Bert,
Wat voor beitel gebruik jij daarvoor en wat is de hoek van je zwaluwstaart?

.................

Groet,
Hans

Dat wisselt een beetje Hans, maar ik ben nu bezig met 1:4 in olijfhout.


Je kan ook dat hoekje van de staart die in dat nest gaat afhakken. Dan heb je al helemaal geen last van die rommel.

Hoekje van de staart afhakken! Waarom kwam ik daar zelf niet op?
Ik kan weer verder!

Dank voor de tips allemaal!
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Met een hoek van 1:4 maak je het jezelf we lastig, ja.
Waarom doe je dat? Esthetisch?
Een hoekje afsteken is dan wel de beste oplossing.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
bij dieterschmid heb je ook de japanse versie van zon fishtail in verschillende maten die is ongeveer rond de 50 euro
er is ook een setje van MHG waarbij een links en een rechts is aangeslepen rond de 20 euro

Zelf omslijpen werkt ook prima op een bankslijper, zelfs het over verhitten maakt dan niet uit, omdat je er toch alleen maar kleine plukjes mee uit de hoeken haalt.
Zelf heb ik een setje scheef geslepen beitels hiervoor, en dat vind ik niet prettig werken omdat je dan continue met lnks en rechts aan het wisselen bent. Daarom zou ik dus liever een fishtail hebben.
Als je zelf slijpt zou ik de vouw ook niet 45graden tov de lengte van de beitel slijpen (zoals ze in de winkel liggen dus) zo kom je uiteindelijk alleen maar met het fragiele puntje in dat hoekje en kan je enkel speldeprikjes geven in dat hoekje.

Overigens is het ook heel gebruikelijk om de delen buiten zicht van zon staart af te ronden, zo heb je geen/minder last meer van die hoekjes, en heb je die beitel alleen voor die paar speciale gevallen nodig.
 
Laatst bewerkt:

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
30
7
Haarsteeg
Gisteravond weer even lekker bezig geweest.

Beitel naar klein visstaartje geslepen; gaat redelijk. Wordt snel bot.
Afronden staart : super! Klein stukje wegsnijden en het past meteen een stuk beter.

Dank voor jullie tips!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Als het staartje van de visstaartbeitel is opgebruikt, kan je de beitel weggooien. Daarboven zit immers bijna geen materiaalbreedte meer. De oplossing van SunRayes en Wim Kluck is een stuk goedkoper en duurzamer.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
klopt Kor, je houd dan een smal beiteltje over, maar dan heb je er wel veel staarten ermee uitgemept hoor. Het is een beitel voor een specifieke klus die heeft niet zoveel te lijden. Het helpt natuurlijk wel om een brede donorbeitel te nemen als je zelf een wil maken.
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Beste Jos,

wat is dat voor een honingguide die je daar gebruikt? Ziet er zeer degelijk en veelzijdig uit en daar ik denk dat het wel eens tijd wordt voor een upgrade van de mijne....Graag meer info, mag ook per PM als je geen merken wilt noemen.

Groet, Zaagselsnuiver
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.