Leunspaan

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag iedereen,

Na een beetje rondkijken op het net en op dit forum, toch maar besloten om zelf wat leunspanen te maken of te laten maken in een sociale werkplaats in de buurt. Nu ja, toch eens kijken hoeveel dat dan kosten gaat ;)

Mijn draaibank is tot nu toe een HBM 450x300 vario, waarmee ik tot nu toe zeker toekom, wat draaiwerk betreft.

Eerst maar eens een paar snelle tekeningen gemaakt:

leunspaan.jpg
leunspaan1.jpg
leunspaan2.jpg

Ik draai vnl kleine stukken, meestal langswerk, tussen de centers. Maar ook wel meer en meer in de chuck en wat uithollen (voor zover het gaat met de huidige standaard leunspaan, die al wat tekenen van gebruik vertoont (krassen, stukjes eruit waar je een glad oppervlak wil, ...)

De huidige leunspaan is 150mm breed, wat meestal net wel net niet lang genoeg is, dus ik wil zeker eentje van 250mm. De rechte leunspanen dacht ik met 20mm rondstaal te maken, de gebogen spanen dan weer met strippen plaatstaal (met afgeronde randen?).

Wat denken jullie? Zit ik wat in de goede richting?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
250 mm breed lijkt me aardig wat voor een verticale staander van 16 mm. Kom je, gezien de centerhoogte van je draaibankje, echt zo diep?
Als ik google op 'HBM 450 leunspaan gebroken' vind ik een aantal links, dus wees voorzichtig.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Goh, met 150mm kom ik vrij vaak net wat extra breedte tekort. En ja, ik dan wel de leunspaan verzetten, maar dat werkt minder snel ;)

Wat bedoel je met diep? Heb je het dan over leunspaan 2? Want daar twijfel ik dus vnl over. Ik maak af en toe duw-eenden en de bek daarvan hol ik wat uit. Met de standaard leunspaan is dat wat vervelend, dus dacht ik aan zo'n gebogen spaan. De uitholling van de bek gaat meestal tot iets van een 4-5 cm schat ik.
 

youdshoorn

Nieuw lid
2 okt 2016
21
2
Den Haag
Ik heb ook een hbm 450. De vorige eigenaar had er een rechte 300mm leunspaan bij laten maken/gekocht. Ik gebruik die eigenlijk veel vaker dan die erbij zat.
Voor de diepte die jij noemt kan je denk ik wel toe met de 150mm leunspaan die erbij zit. Maar qua gemak is een bredere fijner.
Ik kan niet goed inschatten of een staander van 16mm te dun is voor zo'n brede leunspaan, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
tja, het gat in de houder kan maar max 16mm aan... dus daar zit ik wel wat aan vast. De horizontale heb ik nu op 20mm gezet, of zou dat dikker moeten.

En misschien is het een idee om de verticale getrapt te maken? waar die niet in de houder zit, kan het wel dikker natuurlijk..

Wat ook kan is natuurlijk om een andere houder erop te zetten met een dikkere opnameschacht. Maar die kan ik voorlopig nergens vinden als los onderdeel, dat apart te kopen valt.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik heb ook een hbm 450. De vorige eigenaar had er een rechte 300mm leunspaan bij laten maken/gekocht. Ik gebruik die eigenlijk veel vaker dan die erbij zat.
Voor de diepte die jij noemt kan je denk ik wel toe met de 150mm leunspaan die erbij zit. Maar qua gemak is een bredere fijner.
Ik kan niet goed inschatten of een staander van 16mm te dun is voor zo'n brede leunspaan, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad.

Heb je daar toevallig een foto van?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
tja, het gat in de houder kan maar max 16mm aan... dus daar zit ik wel wat aan vast. De horizontale heb ik nu op 20mm gezet, of zou dat dikker moeten.

En misschien is het een idee om de verticale getrapt te maken? waar die niet in de houder zit, kan het wel dikker natuurlijk..

Wat ook kan is natuurlijk om een andere houder erop te zetten met een dikkere opnameschacht. Maar die kan ik voorlopig nergens vinden als los onderdeel, dat apart te kopen valt.

Een getrapte helpt alleen als je vantevoren precies weet hoe hoog je je leunspaan altijd wil hebben. Persoonlijk wissel ik nogal eens van hoogte, tussen de centers vaak hoger, bij schalen wat lager, en als de beitel verder over de leunspaan uitsteekt nog wat lager.

Wat betreft het los kopen: dat kan, ToxiQ kocht er een bij Ronald Kanne voor zijn nieuwe draaibank. Maar goedkoop zijn deze onderdelen niet, het zou me verbazen als ze minder kosten dan je draaibank...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Klopt. Ik heb er een aantal op voorraad maar niet in de maat 16 mm. de dunste is bij mij 1 inch Ik word zeker 1 x in de maand gebeld door iemand met een afgebroken leunspaan. Als ik dan bevestigend antwoord op de vraag of ik die in voorraad heb en vervolgens vraag hoe dik de as is, is steevast het antwoord 16 mm... (wat een waardeloze zin was dat...)

Vanaf volgende maand heb ik ook de beitelsteunen van Jockel Mechaniek op voorraad. Die zijn duur maar super, zowel van vorm als constructie als stijfheid en hardheid.

Overigens heb ik maar zeer beperkt behoefte aan een gebogen leunspaan. De kromming van de spaan is namelijk zelden gelijk aan de kromming van je werkstuk. Bij de s-vorm zit heel vaak het stuk dat niet in je werkstuk zit in de weg, je beitelhandvat wil precies daar zijn waar de beitelsteun al is... De J vormige steun lijkt mij het het laatste stukje onhandig van. Ik denk dat het beter zou zijn als er tussen begin en eind van de beitelsteun max 90 graden is. (als je begrijpt wat ik bedoel...)

grtz
Ronald
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nee, ik bedoelde dat je, om meer dan 16 mm te gebruiken, een nieuwe onderkant kunt kopen, zoals je al schreef:

Wat ook kan is natuurlijk om een andere houder erop te zetten met een dikkere opnameschacht. Maar die kan ik voorlopig nergens vinden als los onderdeel, dat apart te kopen valt.

Die verkoopt Ronald dus ook.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Die ronde van baptist heb ik ook gekocht nadat de originele van mijn HBM450 gebroken was.
Deze werkte voor mij veel prettiger dan de originele.

Ik dacht dat ik een leunspaan van 30cm er bij had.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik heb ooit voor mijn hbm 450 zelf een brede beitelsteun gemaakt Ik had er wel vleugels onderaan gemaakt tegen de as aan. Geen problemen mee gehad. Helaas , kan ik er geen foto van laten zien want hij is bij het oud ijzer beland omdat ik de 450 niet meer gebruik om te draaien maar alleen om de blanks voor de penkits te boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.