Geschikte vandiktebank gezocht

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
34
1
Hallo allemaal,

Wij hebben verleden week een vloer op de kop getikt. Deze is voorzien van een laklaag, daarom zou ik hem graag willen schaven. Op mijn werk hebben wij een vlakbank en een vandiktebank. Nu heb ik alleen niet zo veel zin om die hele vloer mee naar mijn werk te nemen. Ik ben op internet eens gaan sneupen naar kleine goedkope vlak- vandiktebankjes. Wat zijn hierin jullie ervaringen. Ik heb het dan over een prijscategorie van 200 tot 350 euro.

Groeten Minze
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb zelf een Scheppach HMS 850, zo'n klein ding, maar het wordt regelmatig onder gescholden. Het grootste probleem is dat geen van de tafels te stellen is, en mijn invoertafel is niet in parallel te krijgen aan de uitvoer, soms na een tik wel. Ik zou een Triton vandiktebank of een oude Scheppach HM kopen, maar die goedkope dingen laten staan. Krijg je alleen maar frustraties van.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik heb een makita, weet het model even niet, iets van 2012 ofzo?
enfin dat is een prima ding, iets duurder mss maar wellicht tweedehands te vinden en ook weer te verkopen.
daar vliegt die vloer zo doorheen en dat is ook fijn lijkt mij
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Is lastig voor dat geld want de meesten komen dan uit China maar voor een incidentele klus kan je er wel mee toe.
Of je moet geluk hebben en een ouderwetse tegenkomen, kijk bijv voor een Inca, da's Zwitsers.
Ik zou nog eerder de vloer in 3 of 4 keer mee naar het werk nemen en na het werk even een partijtje schaven.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Een maand geleden kocht ik eveneens een lot dennen planken die gebruikt werden als vloer. Er zit dus ook een laklaag op. Heb me voor de gelegenheid ook een Makita 2012nb gekocht. Ondertussen een 15m² geschaafd langs de 4 lange kanten en dat werk super. 'k Weet dat het iets boven aangegeven budget is maar kan dat ding alleen maar aanraden.

Wel goed uitkijken dat er nergens nagels of zo in het hout zitten !

Had ook direct een paar kruiwagens schaafsel... Zorg dat je er mee weg voor je er aan begint.
 

PuurvanHout

Actieve deelnemer
3 feb 2017
28
0
Ik heb een Jet JWP-12 staan. Prima machine. Nu ben ik alleen op zoek naar een vlak- vandiktebank. De Jet is nu te koop.
Google even op reviews en je weet genoeg.

Groet AK
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
+1 voor de Makita 2012 NB.

Ongeveer €650 nieuw, dat wel.
Maar ik ben er dík tevreden mee.
Heb er fijne plankjes doorgehaald, maar ook dikke eiken balken en een volledig terras van lange douglasplanken.
Alles probleemloos.
Wel een beetje "snipe" (machineslag) bij het fijnere werk soms.
 

verho

Nieuw lid
4 jul 2010
7
0
Ik heb sinds enkele maanden een JET JWP-12. Werkt prima voor het lichtere schaafwerk. Wel veel herrie en troep, ook met een stofzuiger er op aangesloten maar hij doet wat hij moet doen. 2 extra schaafmessen erbij. In die prijsklasse (399 euro incl. btw) wel het maximale wat je kunt krijgen op de markt denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.