Vlizo/Molenaarstrap

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik wil mijn garage wat praktischer inrichten zodat ik meer ruimte heb voor een grote extra werkkast en ruimte voor evt een machine. Ik ben er uit dat de huidige trap naar de zolder vd garage, dan plaats moet maken voor een stevige vlizo trap. De huidige trap heeft ook zijn beste tijd gehad, meerdere treden beginnen te splijten, vooral sinds ik mijn winterbanden op zolder zet... De kopmaat vd huidige trap is 27x95mm voor zowel de bomen als treden, veel dunner dan wat ik hier op het forum zie.

De bomen zullen ca 260cm lang worden, de huidige breedte is 70cm, maar dat mag best smaller ivm het gewicht, ik wil alleen niet nog kortere treden.

Mijn vraag is vooral aan wat voor hout en kopmaat denken jullie voor een dergelijke trap?

Gelamineerd SLS traphout (wat ik bij Jongeneel zie) is meestal veel breder en ca 39-40mm dik. Ook het SLS hout waarover ik hier vaak lees, is 38mm dik, wel in vele breedte en lengten te krijgen.

Hij hoeft niet ultra licht te worden, maar wel lekker stevig. Ik heb ooit een vlizotrap gekocht en geplaatst voor mijn woonhuis en ben helemaal niet blij met dat gammele ding, deze leent zich zeker niet om iets zwaars als autobanden of een wat zwaardere machine van boven te halen.

bvd
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Als je de zolder ook echt voor dat soort zwaardere spullen gebruikt waarom bouw je dan niet een volwaardige trap terug? De ruimte die je beneden mist win je door het gemak waarmee je naar boven loopt ruimschoots terug.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Of naast een stevige (al dan niet molenaars) trap nog een luik met een takel? Net als in een molen :) Dan spaar je ruimte en je rug
@Athanor: prachtige molenaarstrap overigens!
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
@Altanor Dat artikel had ik al gevonden en dat heeft me lekker gemaakt om een fatsoenlijke trap te gaan maken, dat geldt ook voor de YouTube film van Timothy (Benchworks).

@Bijtel Je bericht heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik nog een uur op zolder heb zitten meten over hoe ea op de zolder zelf uitpakt. Ik heb in ieder geval uit gevonden dat wanneer ik de trap op de zelfde plaats hou waar hij nu staat, maar vervolgens ca 20cm verplaats, hij in één stuk zo de zolder opgeschoven zou kunnen worden. De trap staat met één zijkant aan de korte muur vd garage. Onder de trap zou dan meteen ook genoeg ruimte ontstaan om een kast d=50, h=120, ruimschoots onder te kunnen plaatsen.

Ik ga nog eens wat details overdenken en rekenen. Een katrol oid hangen is geen gek idee, het trapgat valt dan ook pal onder de nok vh dak, het ideale punt voor een hijsinrichting.

Ben alleen nog niet uit over de kopmaat vh hout, dikte 38 aanhouden of toch smaller. Maar SLS vuren is over het algemeen wel van goede kwaliteit?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ook de trap in één stuk de zolder opschuiven geeft een belemmering om de zolder te gebruiken. Het is je eigen keus, maar ik zou de trap liever in de weg hebben staan, maar meteen bereikbaar dan dat ik eerst een handeling moet verrichten. Als er toch een kast komt te staan kan je het integreren waardoor de trap ook niet meer in de weg staat. Een hijsinrichting is ingewikkelder dan de spullen gewoon de trap op te sjouwen.

Zo kom ik veel nieuwbouwwoningen tegen met alleen een vlizotrap naar (een beloopbare) zolder, terwijl er eigenlijk altijd plek is voor een vaste trap. Dat vind ik onbegrijpelijk.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Je hebt gelijk, zolang je daar dan geen slaapkamer voor zou hoeven opofferen. Je moet een wel heel goed gebouwde en beloopbare zolder hebben om daar een goede woonruimte aan over te houden.

De zolder waar het nu om gaat is een niet geïsoleerde rommelzolder waar ik niet veel kom behalve tijdens klussen. De huidige trap vervangen door een degelijke vlizo zorgt er in ieder geval voor dat de ruimte rondom mijn werkbank toe neemt, ik veel meer bergruimte krijg, een kolomboor, slijpsteen etc.. kan plaatsen en daar heb ik nu beneden geen plaats voor. Anders zou ik mijn 'klushoek' in zijn geheel naar een zeer slecht geïsoleerde en onverwarmde zolder moeten verhuizen en dat zie ik op dit moment niet zitten.

Bij grotere klussen zet ik nu de auto buiten en plaats ik een MFT/3 met schragen in de garage dan heb ik genoeg ruimte.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Neen, dat zit er niet in, de hoogte van vloer naar verdieping is maar 233cm en de lengte is er niet. Ik moet het bestaande trapgat ca 30cm verleggen om voldoende lengte te krijgen zodat in opgeklapte toestand ca 1/3 boven het trapgat ligt en 2/3 op zolder zonder op zolder ergens tegen aan te komen. De trap zelf zal iets minder dan 260 lang zijn, net als nu.ik heb net ea getest met een balk van 260 en dat gaat goed, mits goed uit gemeten. Dan heb ik er op zolder geen last van en op de begane grond ook niet. Ik wil de trap uit een stuk houden anders wordt het gammel vergeleken met nu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.