Welke kolomboor ?

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Ben op zoek naar een kleine kolomboor voor op het werkblad , dus zit te kijken naar een kleine nieuwe Optimum .
Wat heb je voor vermogen nodig voor een 40 mm forstnerboor ? Er staat wel bij wat ze in metaal kunnen boren maar niet in hout .

Willem
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Wat is je budget? Dat lijkt me handig om ongeveer te weten.
Verder denk ik dat iedere "beetje" kolomboor wel met een 40mm forstnerboor kan boren.
Gewoon rustig aan boren met een fatsoenlijk (scherpte) boor.

Of 't moet al een hele kleine kolomboor zijn wilt dat niet lukken...
Deze bijvoorbeeld, moet dat zeker aankunnen :)

Grtz,

Atmoz
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wat is je budget? Dat lijkt me handig om ongeveer te weten.
Verder denk ik dat iedere "beetje" kolomboor wel met een 40mm forstnerboor kan boren.
Gewoon rustig aan boren met een fatsoenlijk (scherpte) boor.

Of 't moet al een hele kleine kolomboor zijn wilt dat niet lukken...
Deze bijvoorbeeld, moet dat zeker aankunnen :)

Grtz,

Atmoz

Ik denk dat de 16 ook al zwaar genoeg is, zeker als je een goede forstnerboor gebruikt...
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb de optidrill b16, erg tevreden. Loopt rustig, en lijkt ook erg precies gemaakt te zijn. Soort van duitse chinees.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb de 17pro. Prima Machine, Net iets degelijker gebouwd dan de 16 en het prijs verschil is/was minimaal. (in de aanbieding gekocht)
Voor hout is dit echt genoeg. En verder is het hij niet heel groot. Maar ik zou vooral zelf even bij vdhbv gaan kijken.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik heb de kleinste Optimum voor onbepaalde tijd te leen. 300 watt, meen ik. En daar heb ik recent keukenkastscharnieren mee ingeboord. Dat is 35 mm en het machientje gaf geen kik, dus ik denk dat 40 mm ook wel zal gaan. Zou natuurlijk kunnen dat een forstnerboor wat meer kracht vraagt, dat weet ik niet.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Je zou de bosch pbd 40 kunnen nemen. Vind hem erg goed werken. De diepte is makkelijk afleesbaar en snelheid uitstekend instelbaar.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik lees met aandacht mee, overweeg ook een dergelijk apparaat met ongeveer dezelfde wensen.

Ik wil wel opmerken dat bij een klassieke kolomboor met riemen en schijven, het koppel evenredig stijgt wanneer je het toerental verlaagt. Bij elektronische geregelde, zal het maximum koppel waarschijnlijk niet evenredig toenemen bij een lager toerental.

De (mooie) Optidril 17 Pro, heeft wel een boorkop vanaf 3mm, mocht ik ooit mijn modelbouw hobby willen oppakken is dat wel wat lomp, liever 1mm als minimum.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik denk dat de 16 ook al zwaar genoeg is, zeker als je een goede forstnerboor gebruikt...

Oh, dat zou inderdaad goed kunnen. Zo ver had ik niet gekeken, deze leek me wel een mooie :) (sowieso was het lastig zoeken zonder budget te weten)

Wat TS ook nog zou kunnen doen: kijken naar een mooie 2e hands machine, eventueel van een beter merk. Er is natuurlijk genoeg te krijgen als je even zoekt...


Ik lees met aandacht mee, overweeg ook een dergelijk apparaat met ongeveer dezelfde wensen.


Ik wil wel opmerken dat bij een klassieke kolomboor met riemen en schijven, het koppel evenredig stijgt wanneer je het toerental verlaagt. Bij elektronische geregelde, zal het maximum koppel waarschijnlijk niet evenredig toenemen bij een lager toerental.


De (mooie) Optidril 17 Pro, heeft wel een boorkop vanaf 3mm, mocht ik ooit mijn modelbouw hobby willen oppakken is dat wel wat lomp, liever 1mm als minimum.


Om die reden heb ik 2 boorkoppen voor m'n kolomboormachine: een van 0 tot 10mm, en een van 3 tot 16mm.
Daarmee kun je alle kanten op :) Ik heb die binnen enkele seconden gewisseld, dus lekker doorwerken is ook geen probleem.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Willempie,
Koop geen B14, die rammelt aan alle kanten en slingert ook. Ja, ik heb gereclameerd met foto's en al, maar kreeg van Vdh te horen dat ik dan maar een betere had moeten kopen. Hopelijk blijft je dat bespaard, nu je dit weet.
Thomas
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Hier staat een Optimum B26Pro. Voor de prijs zeker een goede machine. Bijzonder weinig speling. De 1-fase 750W motor is beetje licht, er zit niet veel koppel achter en moet de riemen al te vaak verstellen. 40mm forstner moet nog wel lukken hiermee. Hoe scherp die boor is maakt veel uit natuurlijk. En ook hoeveel geduld je hebt :)
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Vanmiddag een Optidrill B16 besteld met boorklem . Kost net iets meer als 400 euro , goedkoper als VDH .
Het zou een tafelmodel worden , er staat al genoeg op de grond .
Is alleen maar voor de hobby en heb al meer uitgegeven als ik wilde , maar dat zal de meeste hier wel gebeuren .

Willem
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Is er een eigenaar van een Optidril B17Pro welke mij kan vertellen hoeveel ruimte je voor dat apparaat nodig hebt? Mijn plafond in de garage is niet zo hoog en de diepte van mijn werkbank/kast ook niet.

Dus wat ik graag zou weten:
- Welke hoogte heb je nodig om het deksel van de riemaandrijving nog te kunnen openen?
- Welke diepte heb je nodig gerekend vanaf de voorkant van de voetplaat tot de achterzijde van het apparaat?


Ik moet er plaats voor maken zie je...
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik twijfel(de) zelf tussen de B17pro en de Contimac CH16 N. Die laatste lijkt me qua specificaties overal net iets beter te zitten. Meer snelheden, groter bereik, grotere boordiepte, grotere afstand tot voet/werkblad,... En ook nog een keer ±35€ goedkoper.

Afgelopen weekend heb ik een CH16 NF aan de tand gevoeld die al een aantal jaren in gebruik is en ik kon geen noemenswaardige speling vaststellen op de maximale boordiepte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.