Grote ronde schijf beukenhout laten drogen

jeroenvanrijssel

Nieuw lid
10 jun 2017
5
0
Goedemiddag,

Ik heb 5 schijven beukenhout (diameter ca 120cm) van de boswachter gekregen. (zie foto)
Er zit schimmel in de schijven en ik wil de schijven op den duur gaan gebruiken om tafelbladen van te maken.
Nu heb ik op dit forum verschillende tips gelezen over het drogen van hout (waarvoor heel veel dank natuurlijk!), maar ik blijf nog met een paar vragen zitten:

1: Is het een goede optie om de schijven nu direct al in te oliën met lijnolie, dus nu ze nog nat zijn (dit was een tip van de boswachter, echter vind ik hier online niets over...)
2: Heeft het zin een soort spanband/spanijzer rond de schijven te doen om het scheuren van het hout nog enigszins te beperken?
3: Moet ik nog iets doen om de schimmel te behandelen of zorgt dit enkel voor een mooie tekening op het hout?
4: Is de opstelling van het hout zoals op de foto goed genoeg om het te laten drogen of kan ik deze nog optimaliseren?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! (Verwijzen naar een gesprek met een antwoord die ik per ongeluk gemist heb op dit forum zou ook al hartstikke fijn zijn!)

Groetjes Jeroen
 

Bijlagen

  • Beuk 3.jpg
    Beuk 3.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 302
  • Beuk 2.jpg
    Beuk 2.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 299
  • Beuk1.jpg
    Beuk1.jpg
    74,9 KB · Weergaven: 300

tuoh

Oud hout
Om die schijven te drogen zonder dat ze een wegenkaart aan scheuren gaan vertonen is het aangewezen om dat droogproces zo traag mogelijk te laten verlopen.

Smeer de hele schijf in met verdunde houtlijm, voorzie voldoende verluchting en probeer ze op een naar het noorden gerichte plaats te stockeren.
Spanbanden gaan niet veel uithalen, tijdens het drogen gaat het hout krimpen, die dingen komen dan los te zitten. Tenzij er een barst ontstaat, maar dan gaan die banden het proces niet tegenhouden.
Als het hout droger word stopt de schimmelaantasting.

Kans op succes is niet groot denk ik, maar wie niet waagt niet wint.
 

jeroenvanrijssel

Nieuw lid
10 jun 2017
5
0
Bedankt voor je snelle reactie!
Dien ik beide zijden van de schijf te behandelen met verdunde houtlijm of maar 1 zijde? En de bast-zijde, ook insmeren? Moet ik dit proces nog herhalen in de loop van de tijd, of is eenmaal aanbrengen voldoende?
Ik ben erg benieuwd waar, hoeveel en hoe snel de barsten zullen verschijnen :rolleyes:.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Beide zijde en de bast niet
Als je maar 1 kant doet gaat hij schotelen en scheurt nog veel sneller
Langzaam drogen is het sleutelwoord (al geeft het geen garanties)

Je moet een boomstam als een bundel poreuze rietjes zien
Aan de uiteinden gaat het heel snel want dat is open maar als je die dicht smeert dan moet het via de poreuze kant en dat duurt veel langer

Btw. Hou er wel rekening mee dat het een paar jaar duur voor ze droog zijn !! Droog aanvoelen is niet echt droog en gaat het alsnog scheuren !
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi Jeroen

wij hebben op school ooit een schijf laten drogen en hebben toen het een grote boor (gatzaag of klokboor ) in het midden (hart van de schijf)
een stuk uitgeboord om het hout te laten werken.
na een periode van +-2 jaar hebben we uitgeboorde stuk er terug ingelijmd

mvg
Jan
 

jeroenvanrijssel

Nieuw lid
10 jun 2017
5
0
Hoi Jan, hm dat klinkt ook interessant. Is de schijf uiteindelijk gebarsten of niet? wat voor een type hout was het? paste het uitgeboorde stuk er gemakkelijk weer in? Dankjewel voor je reactie! Groetjes Jeroen
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi jeroen, de schijf is niet gebarsten
en met wat paswerk is het uitgezaagde stuk en netjes terug ingezet
de schijf is nog steeds in gebruik om leerlingen te laten zien wat schors, spint, kernhout, groeiringen... is

mvg
Jan
 
je neemt nu wel direct de beste houtsoort he haha Beuken is erg lastig te drogen zonder scheuren. Ik schat de kans dat ze niet scheuren dan ook op minder dan 10%...
De schimmel kun je er best even oplaten, geeft een leuk effect maar niet te lang! na een half jaar zou ik het er toch telkens vanaf halen zoveel als mogelijk is.
 

jeroenvanrijssel

Nieuw lid
10 jun 2017
5
0
Haha Rene, dat heb ik nu dus ook begrepen. Ach het is een van men eerste projecten dus ik zal wel zien waar het schip strandt. Ik heb voor het hout niets hoeven te betalen dus ik kan me er ook niet echt een buil aan vallen. Bedankt voor je tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.