fineer laag tafel herwerken

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
Hallo,

We zijn recent verhuisd en in ons nieuw huis past het kleur van de tafels en stoelen niet meer zo goed.
Stoelen geen probleem, ik schuur het laagje eraf en bewerk het met een transparante laag.

Voor de tafel ( http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/70116262/ ) zal het misschien wat moeilijker liggen.
Als ik de opbouw bekijk:

Tafelblad/ inlegblad/ Poot: spaanplaat, essenfineer, Beits, Blanke acryllak
Onderstel: massief grenen, essenfineer, Beits, Blanke acryllak
Versterkte zijkant/ Uittrekbare regel: massief hout

Ik zou dus de beits van het fineer willen verwijderen zodat de natuurkleur van het fineer tevoorschijn komt.
Hoe pak ik dit het best aan ? Mogelijks ga ik het er nooit uitkrijgen.
Bijtmiddel ? Schuren ?

Bedankt
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zal denk ik moeilijk worden. Ikea kennende zal het fineer behoorlijk dun zijn, en wellicht helemaal doordrongen van die zwarte kleur. Schuren zou ik niet doen, want dan zit je binnen de kortste keren door je fineer. Als het al zou lukken, dan misschien nog wel met een schraapstaal, omdat je maar minieme hoeveelheid afneemt hiermee. Maar ik acht de kans dus klein. Zou schilderen een optie zijn? Eerst primer, dan verf? Je verliest natuurlijk dan wel je houttekening.
 

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
Of je lamineert er een nieuwe laag fineer op. Niet makkelijk, wel (denk ik) de enige reele optie, want zo'n fineer laagje is meestal dun en de beits/stain die erin zit gaat er vaak helemaal doorheen.

makkelijkst/goedkoopst zou zijn deze te verkopen en de 50 euro goedkopere naturel kleur versie te kopen (150E totaal): http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/80116266/

tenminste, als je je eigen tijd iets waard vind, aangezien ik vermoed dat je niet over het gereedschap en ervaring beschikt waarmee een tafel opnieuw fineren een fraai resultaat zou geven - ik zou het zelf niet aandurven. Een tafel bouwen, ook met gelamineerde delen? Zeker. Een IKEA tafel opnieuw bekleden? Nee dank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.