welke soort hout voor beeldhouwwerk?

manual

Actieve deelnemer
21 okt 2015
56
0
Beste mensen ik zoek raad voor welke houtsoort te gebruiken voor een beeldhouwwerk dat buiten komt te hangen.
Liefst eentje die zich makkelijk laat bewerken met gutsen en beitels.
En niet al te prijzig.

Groet Gerard.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Linde is traditioneel voor houtsnijwerk. Het is niet al te duur en gemakkelijk te bewerken. Niet duurzaam, maar dat vraag je ook niet, toch?

Als het én duurzaam, én goedkoop én gemakkelijk te bewerken moet zijn, ken ik geen houtsoort die daar aan voldoet.
 

manual

Actieve deelnemer
21 okt 2015
56
0
Beste Juriaan,
Het moet duurzaam zijn het betreft een wapenschild met daarbovenop een kroon.
Rond de 120 cm hoog en 70 breed.
De kroon word verguld.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Er is een grote traditie in houtsnijwerk in eiken. Het werd dan niet in gedroogd eiken gedaan, maar juist in eiken dat nog niet helemaal droog is en dan veel makkelijker te bewerken is. Het zal wel wat minder fijnzinnig af te werken zijn, maar voor buitenwerk is dat misschien minder belangrijk? In het oosten werkten ze vaak in teak. Stuk harder natuurlijk.

Gewoon goed je gutsen slijpen!
 

manual

Actieve deelnemer
21 okt 2015
56
0
Ja Seek, idd is eiken een optie en aan teak hangt best een leuk prijskaartje.
Maar goede materialen en gereedschappen heb je wel waar voor je geld.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb wel'ns iets in vurenout gemaakt maar da's niet duurzaam voor buiten.
Houtsoorten met een fijne nerf zijn het mooist.
Perenhout laat zich heel goed bewerken en heeft een hele fijne nerf.
Je zou bijv ook bubinga kunnen nemen.
In grote breedtes verkrijgbaar.
Maar hardhout in die breedte in meestal niet goedkoop.
Taxus is ook prachtig hout en laat zich heel mooi bewerken met een hele fijne nerf

Pas geleden hebben er forumleden voor niets of heel weinig taxus opgehaald geloof ik.
Wellicht dat er iemand iets tegen een kleine vergoeding aan je wilt afstaan.
 
Laatst bewerkt:

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Wat dacht je van Chamaecyparis, ofwel Port Orford cedar ofwel gewoon koniferenhout, is buitengewoon duurzaam, vrij zacht en licht, werk bijna niet en is goed te bewerken. Het meest gewilde hot voor japanse tempels. Vraag is er bijna niet, de prijzen laag, maar ook helaas weinig aanbod en weinig grote maten.
Toch gebeurt er wel wat: Er zijn in het verleden enige goede stammen verkocht via de houtveiling in Arnhem.

Succes, Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.