Eerste draaibank

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK zie bij hengelbouw veel bouwers die metaaldraaibanken (die ze toch nodig hebben voor bussen en regeringen en zo) gebruiken om de reel seat inserts te maken (hout). Zij zweren erbij (omdat het een stuk eenvoudiger is om werkstukjes op correcte diameters te maken - instellen en afschrapen maar ;-) ) Persoonlijk doe ik dat soort houtwerk liever gewoon op een houtdraaibank, en houtstof vinden die metaaldraaibanken ook niet echt fijn, zeker niet als ze ook onder de snijolie zitten ;-), maar het kan wel.

Die Flott is mi. op zich wel een goeie draaibank, maar zonder veel extra investeringen slecht uitbreidbaar. Minder geschikt als instapbank dus. En de beitels zien er idd uit als (goeie) steekbeitels - geen draaibeitels (en dus niet of minder bestand tegen de hoge temperaturen die draaibeitels soms bereiken).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ruben,
Houtdraaien doe je met een veel hogere rotatiesnelheid dan metaaldraaien.
Soms kun je lichtmetalen als aluminium, koper, messing, e.d. wel op een houtdraaibank op lage snelheid draaien maar andersom hout op een metaaldraaibank niet.

Hoeft niet hoor. Vandaag nog staal staan draaien. 3000 omw/min, want de conventionele draaibank gaat niet harder. Ik vraag me af hoeveel houtdraaiers op deze toerentallen draaien.

Hout draaien op een metaaldraaibank gaat prima. De spil loopt beter, het bed is zwaarder uitgevoerd en er is meer vermogen. Of je het nodig hebt voor het houtdraaien is natuurlijk de vraag. Ik denk het niet. Ook de geleidingen gaan vol met houtstof zitten, de draaibank heeft daar verder niets van, dat druk je met het doorsmeren er weer uit. Het trekt alleen vocht aan, maar daar heeft een houtdraaibank ook last van. Daar wordt alleen geen koelvloeistof op gebruikt. Er zijn kunststoffen, maar ook bijvoorbeeld grafiet wat ik in het verleden wel bewerkt heb wat veel meer rotzooi geeft.

Dat komt de hobbyist gelukkig niet tegen, het houtstof geeft al genoeg problemen. Wat betreft de klauwplaten snap ik de discussie over gevaarlijk niet zo. Je moet gewoon de juiste bekken op de klauwplaat monteren. En houtdraaiers gebruiken vaak een zelfcentrerende vierklauw, daar waar metaal vaak op een drieklauw wordt gedraaid. Maakt nog niet uit, als de juiste bekken maar gemonteerd zijn.

Een klauplaat is niets meer dan een rond ding met een spiraal en een paar groeven waar de bekken in schuiven. Welk materiaal er in de klauwplaat zit zal jeuken. Ik draai vaak kunststof in de metaalbekken, dat zit echt minder goed vast als een goed stuk hardhout, en dat doen wij op werk al jaren met alle collega's als dagelijkse praktijk.

Goed, een verschil is wel dat wij ervoor geleerd hebben, een hobbyist niet. Maar de discussie over klauwplaten die vaak naar boven komt is echt overtrokken. Juiste bekken, goed vastzetten en gaan. Een klauwplaat voor metaal is nauwkeuriger, van harder staal en nauwkeuriger als de houtklauwplaten. Het zijn allemaal eigenschappen die je niet in de weg zitten. Alleen de hogere prijs, vandaar dat er een "markt" is om kwalitatief mindere en dus goedkopere klauwplaten te maken voor houtdraaien. Want het is voor hout ook niet nodig.

Wil je een goede klauwplaat, koop dan deze:
https://drechslershop.de/drechselfu.../zentra-4-backen-drechselfutter-_-100-mm.html

Hier kunnen meerdere adapterplaten op voor verschillende spilaansluitingen.

Het mooiste komt nog, de grondbekken voor de opzetbekken:
https://drechslershop.de/drechselfu.../universal-spannbacken-mit-formsteg-fuer.html

Je kunt grondbekken krijgen voor Axminster, Nova, Vicmark of Oneway opzetbekken. Dus niet meerdere klauwplaten aanschaffen, maar een aantal sets grondbekken. Deze wissel je in een minuut op de klauwplaat, en je kunt van alle grote merken de bekken gebruiken. Dus de bek die het ene merk net niet heeft en een ander wel is dus geen probleem.

Ik meen dat Jurriaan deze klauwplaat ook gebruikt, dus hij kan dan ook wat praktijkervaring geven.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Zo veel reactie had ik ook niet verwacht in een korte tijd, ben blij dat dit forum zo actief is.

Ik denk dat ik dan toch maar inversteer in een woodfast, dan weet ik in ieder geval dat het goed zit.
Dan komt natuurlijk het volgende de beitels..
Hebben jullie daar nog adviezen in? Het slijpen moet ik nog oefenen, dus het hoeft niet het duurste te zijn natuurlijk:p
Er zijn zoveel verschillende types en maten dat ik niet helemaal weet waar ik naar moet kijken.

Ik denk zelf aan een:
Rouging gouge
Spindle gouge
Parting tool
En iets van een afsteekbeitel (jaja een nederlandse benaming haha)

Deze types zie ik het meest voorbij komen, alleen binnen deze types heb je natuurlijk ook diverse breedtes

Dan kom ik bij baptist ook ''micro'' beitels tegen, dit betekend een kort handvat neem ik aan? is dit wat..
voorbeeld:
https://www.baptist.nl/houtbewerker.../sorby-5-delige-micro-houtdraaibeitelset-45hs
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik was vorige week in het erzgebirche bij de dreschlershop. Wat willuam zegt over deze klauwplaat klopt het is een bison klauwplaat waar opzetbekken oppassen. Helaas past het niet op mijn bisonklauwplaat want deze is 125mm. Ik tijvelde nog of ik hem zou meenemen. Mar ja je kan je geld marveen ker uitgeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zo veel reactie had ik ook niet verwacht in een korte tijd, ben blij dat dit forum zo actief is.

Ik denk dat ik dan toch maar inversteer in een woodfast, dan weet ik in ieder geval dat het goed zit.
Dan komt natuurlijk het volgende de beitels..
Hebben jullie daar nog adviezen in? Het slijpen moet ik nog oefenen, dus het hoeft niet het duurste te zijn natuurlijk:p
Er zijn zoveel verschillende types en maten dat ik niet helemaal weet waar ik naar moet kijken.

Ik denk zelf aan een:
Rouging gouge
Spindle gouge
Parting tool
En iets van een afsteekbeitel (jaja een nederlandse benaming haha)

Deze types zie ik het meest voorbij komen, alleen binnen deze types heb je natuurlijk ook diverse breedtes

Dan kom ik bij baptist ook ''micro'' beitels tegen, dit betekend een kort handvat neem ik aan? is dit wat..
voorbeeld:
https://www.baptist.nl/houtbewerker.../sorby-5-delige-micro-houtdraaibeitelset-45hs
Zijn wel mooie beitels. Ik heb net de 18 delige set gekocht. Maar ik zou ze niet als eerste en tweede aanbevelen. Neem de gewone maten. Niet de mini's. Met grote beitels kan je wel kleine dingen draaien. Met kleine beitels geen grote dingen. Bij klein inwendig werk is het wel handig. Mijn pennen draai ik voor met en 25mm guts en een 25mm platte beitel. Net even mijn nieuwe 50mm platte skew geprobeert op een pen gaat prima. Partingtool en afsteekkbeitel zijn vaak hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Controleer goed of deze draaibank een M33 aansluiting heeft, anders kom je hier na aanschaf gelijk weer terug dat je er geen toebehoren bij kunt vinden/kopen. Volgens mij heeft hij een M20x1.5 schroefdraad, wat ik echt niet meer aan kan bevelen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Bedankt voor het advies jurriaan, daar had ik even niet aan gedacht. Het is onderdaad een m20 dus daar gaan we nie aan beginnen
 

HDstk

Nieuw lid
10 jan 2016
2
0
Ik heb hetzelfde issue en heb dus dit topic goed gelezen.
Ik zit al lande tijd met de gedachte te spelen om te beginnen met houtdraaien, mijn budget is ook +/- 500 euro.
Door alle gelezen adviezen ben ik op zoek naar een record power dml305 of een woodfast m305. Echter als ik hier op internet op zoek kom ik nergens een dealer tegen in Nederland. Alle sites leiden naar baptist, maar deze heeft (in ieder geval online) de betreffende draaibanken niet meer in het assortiment.
Kan iemand mij advies geven waar ik dergelijke draaibanken kan kopen?

Groet,
Henk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bij Willy van Houtte in Beernem, België. Indien je iets aan een Belgische dealer hebt
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Tip:
De Lara-Mini van Drechselbedarf Schulte in Gros-Hesepe. Die kost je nieuw 278 EUR. M33, Mk2, 400 mm tussen de centers, 130 mm centerhoogte.
Prima leverancier.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Willy Vanhoutte heeft de RecordPower DML 305 .
En dat is hetzelfde apparaat als de Woodfast M 305 Maar dan wel met 5 jaar garantie ipv twee jaar.

Heel eigenaardig trouwens dat de Baptist geen instapmodellen meer heeft van onder de 420 €, dit marktsegment laten ze gewoon liggen. Ze starten met een RecordPower DML 320, en dat is onmiddellijk 699 €.
Succes met de zoektocht.

groeten
Ornament

http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/2358
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn neefje heeft de Record Power DML 320 gehad. De eerste gaf na enkele maanden onbekende foutmeldingen op de regelelectronica. Is onder garantie vervangen, maar tweede exemplaar idem.
Deze machine is ook terug genomen, maar een derde Record Power is het toch niet geworden. Hij heeft nu een Killinger 1450.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ligt aan je eisen, jij bent al heel wat verder (pro) en hij een starter
Nu heb ik zelf op mijn bankje vooral kleine dingen gemaakt maar ik weet dat De Haan veel schalen op de zijne heeft gemaakt (inmiddels heeft hij mijn vorige bank er wel bij maar dat is omdat hij groter wilde)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.