Spijkers / nietjes / schroeven opsporen in hout met een Neodymium magneet.

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Voorheen zocht ik de spijkers enz. op met een metaaldetector voordat ik begon met zagen of schaven in hout wat ik niet vertrouwde.
Sinds kort doe ik dat met een neodymium magneet uit de harde schijf van een oude computer en dat gaat prima.
Zelfs de kleinste nietjes weet ik nu te vinden maar het moet dan wel van metaal zijn natuurlijk, koper en r.v.s gaat dus niet.
Laat de magneet er lichtjes overheen glijden en zodra er iets van metaal in zit blijft ie plakken.
Ik vond dat ik dit even met jullie moest delen, misschien heeft iemand er iets aan.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Voorheen zocht ik de spijkers enz. op met een metaaldetector voordat ik begon met zagen of schaven in hout wat ik niet vertrouwde.
Sinds kort doe ik dat met een neodymium magneet uit de harde schijf van een oude computer en dat gaat prima.
Zelfs de kleinste nietjes weet ik nu te vinden maar het moet dan wel van metaal zijn natuurlijk, koper en r.v.s gaat dus niet.
Laat de magneet er lichtjes overheen glijden en zodra er iets van metaal in zit blijft ie plakken.
Ik vond dat ik dit even met jullie moest delen, misschien heeft iemand er iets aan.

Hallo Hed en allemaal .
Mooi systeem is dat .
Werkt het ook in (dikke) boomstammen/vers hout om prikkeldraad en granaatscherven ed op te sporen , of alleen oppervlakkig ?
Mvrgr Adr
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Met een magneet ligt het er denk ik aan hoe sterk de magneet is om ijzerhoudende onderdelen op diepte op te sporen. Hoe sterker de magneet hoe dieper die zal detecteren of er iets ijzerhoudends aanwezig is of niet.
 

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
ik doe dit zelf ook met een neodymium magneet en heb er eentje met een treksterkte van 45kg. Dat lijkt veel, maar je moet weten dat treksterkte van een magneem exponentieel verminderd van het moment dat er spatie tussen de magneet en het object zit. Op zich werkt het wel goed met deze magneet maar als de nagels iets dieper zitten (+- 5mm) dan is het toch twijfelachtig en ga ik voor de zekerheid enkele keren over het gedeelte waar ik het gevoel heb dat de magneet wat "trekt". Ik zou daarom dus bij een nieuwe aankoop eentje kopen met een veel grotere treksterkte zodat er minder snel twijfel is en zodat ik met een vlottere beweging over het hout kan zonder veel te aarzelen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Op zich werkt het wel goed met deze magneet maar als de nagels iets dieper zitten (+- 5mm) dan is het toch twijfelachtig en ga ik voor de zekerheid enkele keren over het gedeelte waar ik het gevoel heb dat de magneet wat "trekt".

5 mm is niet veel, dan kan je beter een metaalscanner kopen die scant een mm of 100 max, een beetje dikke plank heeft dan geen verrassing voor je en ook voor koperen en stalen schroeven/spijkers.
Snap niet dat veel mensen een euro of 50 dan te veel geld vinden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.