bijbouw vraagje

maiello

Actieve deelnemer
9 sep 2014
72
2
Hey

ik heb 2 jaar geleden met jullie hulp mijn bijbouw ontworpen en gebouwd,
het hele verhaal is hier terug te vinden : http://www.woodworking.nl/showthrea...ging-met-overkapping-(advies-gevraagd)/page15
Dat is allemaal super gelukt en ben er zeer fier op.
Nu is met de hitte een verbinding aan 't werken gegaan en ik zou hier iets aan willen doen maar had graag jullie mening gehad.
Het gaat om de Z verbinding van de gording de totale lengte van de gording is 6660mm lang en de verbinding zit in 't midden op het spant.
er zijn drie spanten in het totaal.
in 't midden is niet volgens de regels van de kunst maar dat is misgegaan bij het CNC gebeuren :-(
nu is 1 deel van de gording beginnen zakken +/- 1 cm is dat nu door het gewicht of door het werken van het hout, geen idee.
Ik had gedacht om aan beide kanten van de Z verbinding een dikke eiken plank te plaatsen en deze zo door en door verbinden met bouten of eventueel pennen.
Het zal er niet mooier op worden maar ik zal dan wel geruster zijn.
wat denken jullie.

Zal eens proberen een foto te plaatsen.
 

tuoh

Oud hout
Gewoon zo laten, een gordinglas midden op een spant is nu eenmaal vragen om problemen. Door de belasting gaan dergelijke lassen automatisch openstaan. Om deze reden word altijd geadviseerd om de las op 1/7 van de overspanning NAAST de spant te situeren.
Een openstaande las ziet er niet uit, maar voor de sterkte maakt het geen verschil of ie open staat of mooi gesloten is. Niks doen is dus de beste optie.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Kan je een foto plaatsen van de verbinding? En graag een overzichtsfoto van de binnenkant van de constructie. Die zie ik in dat andere topic ook niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ah, dat maakt een hoop duidelijk. Stalen band eromheen en klaar. Het beste door even de gording op te krikken zodat de verbinding mooi sluit.

Zie bv. ook dit topic op klusidee.

Ziet er verder keurig uit.
 

maiello

Actieve deelnemer
9 sep 2014
72
2
Hey Beitel,

bedankt voor je reactie maar het is niet zozeer het openstaan van de las die mij zorgen baart maar het feit dat 1 van de 2 balken aan het zakken is geraakt, omdat deze schuin staan (omdat ze op het schuin spant liggen)
als je goed kijkt op de 1ste en de 2de foto dan zie ja dat 1 van de 2 balken +/- 1cm gezakt is.
ik denk niet dat deze zal vallen aangezien hij ook nog eens in elk spant geschroefd is maar toch.
 

maiello

Actieve deelnemer
9 sep 2014
72
2
Is ook mijn plan maar, ga ik daar schroeven voor gebruiken ( kunnen breken ) of duw ik daar een houten pen door?
of met 2 zijplaten en dan volledig vastschroeven, is wel niet zo mooi natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien moeten de gordingen op het spant tegen een klos aanleunen. Deze driehoekige klos zit op het spant gespijkerd en dient ook om te verhinderen dat de gordingen onder belasting gaan kantelen. Dat is hier aan het gebeuren, kan veroorzaakt worden door de dakbelasting, maar hier denk ik eerder aan werkend hout.

De las proberen dichttrekken is zinloos, dat zorgt enkel voor een boel bijkomende stres ter hoogte van de las. Het is ook wat veel gevraagd om te verwachten dat een (versterkte) las van een 400mm lengte twee gordingen gaat verhinderen om door te buigen. Idem als er stalen platen zouden tegen gebout worden, het gevaar is dan levensgroot aanwezig dat de bootgaten op termijn gaan uitscheuren.

Probeer onder de gordingen nog klossen te zetten, dat is de beste oplossing in dit geval, al de rest is knudde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.