Dorian Bracht

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben in Nederland een paar top meubelmakers, zoals Annette Koehnen, Sergej Kirilov en Bert Aalbers. Maar die kom je in al hun bescheidenheid eigenlijk niet tegen op Youtube. De meubelmaker uit Berlijn heeft wel een reeks youtube filmpjes en ik zelf vind ze echt prachtig. [video]https://www.tischlereibracht.com[/video] maakt bijna kunst van houtverbindigen....

jaap

 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Super om te zien! Doet wat denken aan de nieuwe verbinding die ze gebruiken bij Ikea tafels/bureaus/...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Leuk filmpje, wat me wel opvalt is dat de hele werkbank heen en weer schud als hij aan het zagen is
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Leuk filmpje, wat me wel opvalt is dat de hele werkbank heen en weer schud als hij aan het zagen is

Ja en met beide handen aan de trekzaag en gebruikt blokjes om z'n borsten recht te steken. :)

Ik vind het overigens wel aardig je ziet echter aan alles dat hij nog zoekend/lerend is. Ikzelf zou bij dit soort verbindingen de gaten niet eerst voorboren, daar heb je alleen maar last van bij het vrij steken.
Gebruikt ook een redelijk agressieve zaag om de borsten te zagen.

Een top meubelmaker vind ik echter nog te veel eer in de toekomst waarschijnlijk wel!!

Groetnis, Roeland
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Het is opvallend hoeveel van die jonge 'makers' een achtergrond als architect of industrieel ontwerper hebben. Wat trouwens ook weer een verklaring is voor het nog ontbrekende vakmanschap — het zijn immers mensen die pas op latere leeftijd het fijne van dingen 'echt' maken ontdekt hebben; heel anders dan de normale weg van op je veertiende in de leer gaan bij een baas: dan heb je op je op je vijfentwintigste al lang die beroemde 10.000 uur gemaakt…
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Het is opvallend hoeveel van die jonge 'makers' een achtergrond als architect of industrieel ontwerper hebben. Wat trouwens ook weer een verklaring is voor het nog ontbrekende vakmanschap — het zijn immers mensen die pas op latere leeftijd het fijne van dingen 'echt' maken ontdekt hebben; heel anders dan de normale weg van op je veertiende in de leer gaan bij een baas: dan heb je op je op je vijfentwintigste al lang die beroemde 10.000 uur gemaakt…

Ligt dat ook niet aan het feit dat iedereen maar meegesleurd wordt in de algemene verwachting dat je moet studeren?
Waarna er velen achterkomen dat ze daar helemaal niet gelukkig van worden?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ligt dat ook niet aan het feit dat iedereen maar meegesleurd wordt in de algemene verwachting dat je moet studeren?
Waarna er velen achterkomen dat ze daar helemaal niet gelukkig van worden?

Helemaal mee eens. Ik ondervind het zelf, maar dit lag niet aan de druk van het moeten studeren.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Helemaal mee eens. Ik ondervind het zelf, maar dit lag niet aan de druk van het moeten studeren.

Exact, het is ook geen druk... Maar een verwachting vanuit de samenleving.
Het is tegenwoordig de norm, daaruit is ook die enorme overdaad aan HBO opleidingen ontstaan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.