Zaagbladen voor een Roubo frame zaag

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
(Sorry alvast voor alle engelse benamingen, ik ben gewoon niet genoeg thuis in het Nederlandse jargon).

Ik heb het plan opgevat om zo'n gigantische Roubo framezaag voor het herzagen van planken in dunnere planken. Met de hand dus. Als je een flinke lintzaag hebt staan hoef je niet verder te lezen ;)

Zoiets dus:
P1010001_1.JPG

Van alle berichten op internet heb ik begrepen dat alleen de grootste versie, de originele Roubo maat van zo'n 1.20 meter lang en 10 cm breed blad, 1 mm dik, echt de moeite waard is. Alle kleinere maten is maar surrogaat. Bij finetools.de kan je nu een zelfbouw pakket kopen, waar een zaagblad, de metalen koppelstukken en bouten inzitten. Maar die vragen daar 235 euro voor. Het is het vast wel waard, maar als echte Hollander vind ik dat best veel en dat moet goedkoper kunnen. Die koppelstukken kan ik zelf wel maken. Alleen het zaagblad is even een uitdaging.

Het blijkt dat 1095 gehard verenstaal (1.1274 oftwel C100S) te koop is in platen van 2 meter bij 30 cm. Daar zijn dus 3 van die bladen uit te halen. Bij de plaatselijke slijperij kan ik daar dan tanden in laten ponsen.

Ik heb er maar eentje nodig. Ik zoek dus nog twee mensen die die uitdaging ook aan willen gaan. Met een hele voorlopige schatting kom ik op zo'n 55 euro per blad. Iemand interesse?
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
DSC07535.jpgDSC07551.jpgDSC07553.jpg

1mm is te dun voor dit resultaat.

Mistens 1,3 1,5 mm zou ik zeggen

Breedte van het blad is ook afhankelijk van de dikte. Een dunner blad moet ook smaller zijn anders kun je niet sturen.

Wil je zo min mogelijk hoeven sturen, moet je ook een dikker blad hebben!
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
In één van zijn boeken spreekt Roubo van 1 ligne (2,2 mm) voor het blad en 1,5 ligne met zetting. Maar ik weet niet wat hij zegt voor het afgebeelde model.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De zagen van finetools.de zijn 1.1 mm dik (0.042", dat is een redelijke standaard maat voor handzagen). Ik kan vragen aan de staal leverancier of die ook iets dikker spul heeft. En taps slijpen, ik weet niet of dat in mijn mogelijkheden ligt! Een beetje zetting geven is een stuk makkelijker voor de hobbyist.
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
De zagen van finetools.de zijn 1.1 mm dik (0.042", dat is een redelijke standaard maat voor handzagen). Ik kan vragen aan de staal leverancier of die ook iets dikker spul heeft. En taps slijpen, ik weet niet of dat in mijn mogelijkheden ligt! Een beetje zetting geven is een stuk makkelijker voor de hobbyist.



Als je een dikker blad hebt gevonden, dan doe ik mee Seek. Ik ben ook al lang op zoek naar zo'n blad en vond 235 euro voor zo'n blad ook veels te duur.
Dus, als je iets vind, doe ik gegarandeerd mee!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb zelf een oude boomzaag omgevijlt! Heb nu een 1,5 dik blad wat ik aan het omvijlen ben. Maak er geen haast mee is nogal een klus
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb nog een stuk van dat staal liggen 1mm dik 100 cm lang en 30 cm breed. Wat ik wel kan zeggen ik dat mijn foley hervertander c1075 van 0'5mm dik bijna niet trekt. Ik ben nu begonnen met het vijlen van een grote schulp handzaag en na een cn of15 is een zijde van mij vijl al flink bot terwijl er nog geen tand af is. Ik vraag me af of c 1075 niet te hard is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De leverancier waar ik het eerst gevraagd heb, heeft alleen plaat tot 1 mm. Ik heb ook nog nagevraagd bij een andere, maar die heeft alleen maar ongehard verenstaal, dat is dan rond de 42 HRc wat een beetje laag is. Je kan er best een zaag mee maken, maar dan moet je die erg vaak slijpen.

Ik kan nog even verder zoeken. Misschien in Engeland en dan hopen dat ze ook naar Nederland leveren.

Overigens, die Amerikanen zijn heel tevreden over hun bladen van 1.1 mm. Zonder de ervaring van Caspar te willen negeren, denk ik dat je best een bruikbare zaag met 1mm plaat kunt bouwen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zou de bladen bij de plaatselijke slijperij brengen. Die schijnen de tandjes niet te ponzen maar te slijpen. Dus de dikte mag dan geen verschil maken.

Een oude boomzaag is ook een idee, had ik ook aan gedacht, maar dat blijft een beetje een gok natuurlijk. Ik heb geen idee wat de standaard met betrekking tot staal kwaliteit en hardheid in die sector was.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vind het geweldig dat je zo"'n project aan pakt. Ik heb weliswaar geen plannen in die richting maar zou denk ik uitgaan van een oude boomzaag.

Ik heb er één liggen en wil hem wel eens bemeten als je dat op prijs stelt (wil hem niet kwijt omdat het een stuk gereedschap is dat van onze boerderij komt; ik heb er zelf eeuwen geleden wel eens mee gezaagd samen met mijn vader).

Laat maar weten.

mvg
klaas0639
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou het lijkt te gaan lukken.

Staalplaat 1.2 of 1.5 mm dik Bij de ene leverancier is het C75 staal, bij de andere C95, maar die heeft alleen maar 1.2 mm. Prijzen moet ik nog te horen krijgen.

Ik hoor graag voorkeuren, misschien kunnen we dan ergens een mooie deal sluiten. Als dat allemaal niks wordt ga ik denk ik op zoek naar zo'n boomzaag.

Klaas0639, hoe dik is het blad van jouw zaag?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dank je Klaas.

En je hebt gelijk die ziet er uit alsof hij wel een paar keer gebruikt is ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou mijn vrouw zo gek zien te krijgen om mee te helpen :D

De beugels heb ik inmiddels klaar. Ik ga het verenstaal nu maar eens bestellen. Hoe dik is jouw blad nu Caspar? Is dit de 1.5 mm waar je mee bezig was?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.