tafel (bureau) van iepenhout

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
oke .. volgende meubel: mijn tafel van iepenhout. eigen ontwerp en eigen gebruik als bureau.
IMG_1987klein20.JPG

hier een foto van het resultaat:
IMG_2042klein25.JPG


en een link naar de slideshow van de maak ervan:
http://picasaweb.google.com/g.kauer/Tafel#slideshow/5238909745890064834

Achteraf had ik graag het blad toch dosse willen (laten) zagen. maarja ... tijd loopt helaas in één richting.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
guido, mooie strakke tafel, en dan iepenhout, lekker warm hout. dosse was zeker ook heel mooi geweest, maar dit heeft ook wel iets. Netjes gemaakt.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Guido,

Mooie tafel heb je gemaakt! Ik heb de foto's op je website even bekeken, die in het forum kon ik niet openen. Ik zag dat je de borsten van de pennen zaagt op de cirkelzaag. Hoe zaag je de pennen?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie tafel en kist Guido!! Als er zo veel spullen op een tafel liggen, is het juist wel mooi als de tekening van het hout wat rustiger en strakker is. Ook wel goed om te lezen dat je je werkstukken met wat begeleiding maakt. Zo maak je vast minder brandhout dan ik :lol: Op een van de foto's zie ook een mooie verzameling schaven, zowel houten als ijzeren, een aantal houten lijken wel zelfgemaakt. Mooi werk!

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Guido, gefeliciteerd met je tafel, een pracht van een tafel.
Kon niet de foto's zien, maar gelukkig wel de show.
Vroeger, 35 jaar geleden inmiddels, had ik een fantastische ruimte voor meubels te maken, wat ik dan ook deed. Nu heb ik die ruimte niet meer, soms mis ik het wel, maar houtdraaien is ook erg leuk.

Ad
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
dank jullie allen voor de complimenten :)

Hoe zaag je de pennen?
nadat je nette borsten hebt gemaakt op de cirkelzaag dan kan je op de lintzaag verder de pennen zagen. eerst aftekenen met een kruishout uiteraard. vervolgens met het handje bijwerken totdat het past.
ik :lol: Op een van de foto's zie ook een mooie verzameling schaven, zowel houten als ijzeren, een aantal houten lijken wel zelfgemaakt. Mooi werk!
helaas zijn die niet van mij of door mij gemaakt. die zijn van de werkplaats waar ik mijn cursus heb gedaan.
Mooie tafel hoor, en een paar flinke stukken hout gebruikt. Waarmee heb je hem afgewerkt? Lak, olie ?
inderdaad flinke afmetingen. de hout kosten waren dan ook duidelijk aanwezig. Ik heb de tafel afgewerkt met olie (auro grond) en daarna met was (volgens mij op citrusbasis).
Zou je even kunnen zeggen welke machines je gebruikt om dit te maken? Een gewone combinatiemachine?
hmmm ... even denken ....
afkortzaag
cirkelzaag
vlakbank
vandiktebank
langatboor
lintzaag
langbandschuurmachine
schuurmachine
met een combinatiemachine kan het denk ik wel ... je moet een aantal dingen met de hand doen.
op mijn site (zie onderin) heb ik ergens de werkvolgorde van deze tafel uitgeschreven.

morgen plaats ik mijn volgende meubeltje. ik ben nu te moe en moet morgen naar mijn meubelmakersopleiding :D.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.