Beste besteedde 4 uur sinds tijden

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Van het weekend ook eens een Frees tafel met verstelbare geleider in elkaar geflanst ik had toch een frees machine over.
Ik kan de gehele unit eenvoudig pakken en aan mijn werkbank klemmen.
Ook het bedienen, wisselen van freesjes en verstellen in hoogte gaat super eenvoudig.
De stofafzuiging (home-made cyclone) doet het ook erg goed, alleen is net mijn vaatje vacuum geplopt :) , daar moet ik dus nog iets voor vinden.

Maar dit had ik veel eerder moeten doen, wat een gemak!
IMG_3595.jpgIMG_3596.JPG

Groet Koen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zo'n freestafeltje is inderdaad een groot gemak. Je hebt het mooi simpel aangepakt
thumb-up.gif


De moer kan je nog vervangen door een knop.

Tip: gebruik de volgende keer een onderwerp wat aangeeft waar het over gaat.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Netjes, net als de mijne ook aan de werkbank bevestigd.
Neemt ook weinig ruimte in op deze manier.
Ook simpel gehouden met een nette stofafzuiging.
Daar ga je nog veel plezier van hebben!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Prima oplossing, ik heb ook zo'n freestafeltje, met een lijmtang op de werktafel te bevestigen. Jouw stofafzuiging lijkt beter dan die van mij, die heb ik nog niet. Ben je er tevreden over? Wil je nog een vaste bovenfreestafel? Daar twijfel ik nog over......

Fons
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ha, slim bedacht, ik denk dat ik mijn "probeersel" om ga bouwen! Mijn opbouw is hetzelfde, alleen ik had 'm bedacht om op de container te zetten (eerst op een gat in de werkbank, dat werkte nog minder goed..). Bedankt voor de tip! :)
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik heb lang zo'n complete freestafel / kast-combi overwogen maar realiseer mij dat dat ding toch meestal niet gebruikt wordt en voornamelijk in de weg staat. Die dingen meten al gauw 80cm breed en 50cm diep of daar in de buurt.
Er zijn vele varianten met een gedeelde geleider (split-fence) die voor zover ik begrijp wordt gebruikt als je de tafel als jointer wil misbruiken. Weet iemand of dat het enige nut van zo'n geleider is?

Bovenstaande contraptie ziet er lekker simpel uit..

/ R.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een gedeelde geleider is om daartussen de frees te hebben. Om de freestafel voor vlakken te gebruiken moet je de uitvoergeleider "shimmen", iets naar voren verplaatsen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Zou ik heel brutaal mogen vragen of hier een bouwtekening van gemaakt zou kunnen worden. Ik kan heel veel afkijken en heb ook iets hobymatigs (jullie gaan ervan huilen) in elkaar geflanst. maar zou ook heel graag mijn bovenfrees in zo'n houder willen zetten om langere stukken op termijn van een mooie zijkant etc te kunnen voorzien.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi hstraat.
Ik had eerst een 3d tekening gemaakt in sketch-up, misschien heb je daar wat aan?
De staande plankjes aan de onderkant zitten op deze wat vreemde/a-symetrische plek ivm met het kunnen klemmen tussen de bankschroef/vijs.
Succes
Router table.jpgRouter table2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Leuk en eenvoudig! Wellicht handig er nog links en rechts een lineaal voor de maatvoering erin te frezen, zou ook een deel van een duimstok kunnen zijn, zo eens per 2-3 jaar breek ik er toch 1 af :)
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Goed idee van die duimstokken, daar heb ik nog wel een bosje van liggen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Misschien heel veel gevraagd, de tekening snap ik echter staan er nergens maten bij :) mijn dank zou jouw eeuwige roem zijn als ik het voor elkaar heb thuis.
 

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Zo voldoende voor eeuwige roem :) ?
Router table3.jpg
 

Bijlagen

  • Router table2.jpg
    Router table2.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 730

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Lijkt me wel, dan wel een 0 verwijderen van de maten, want anders past het bij mij niet in de ruimte :)
Walter
Ha, ik voorzie eerst project bouw schuur uit tot over de openbare weg en ga dan de freeshulp bouwen. Maar ik kom zo denk ik een heel eind. Eerst tijd zien te vinden om multiplex te halen. Eerst moeten de kinderkamers weer af de stucadoor is geweest maar kit etc moet nog erop en er moet nog geverfd worden. Ook moet ik nog wat andere projectjes afmaken voordat ik wat nieuws mag beginnen van de baas :)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ha, ik voorzie eerst project bouw schuur uit tot over de openbare weg en ga dan de freeshulp bouwen. Maar ik kom zo denk ik een heel eind. Eerst tijd zien te vinden om multiplex te halen. Eerst moeten de kinderkamers weer af de stucadoor is geweest maar kit etc moet nog erop en er moet nog geverfd worden. Ook moet ik nog wat andere projectjes afmaken voordat ik wat nieuws mag beginnen van de baas :)

Het is ook overal hetzelfde... ik heb nog een behoorlijke lijst, maar de baas heeft andere prioriteiten dan ik... zucht...
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Tja ik popel om te beginnen maar eerst ga ik as zaterdag naar iemand om planken door een verdiktebank te halen en hiermee een houten vloer onder de wasmachine en droger te maken. Hoe meer ik hier kom hoe meer ik een hekel krijg aan laminaat en dergelijke aanverwanten. Ik ga wel hout dat ik hiervan overhoud gebruiken om de bovenfrees tafel te bouwen :) dus materiaal is er straks. Goed nu weer verder met klusjes van de vrouw :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Mijn eerste bovenfreestafel is ook klaar, stuk afval multiplek van een pallet en wat avondjes werk. Het doet wat het moet doen en ziet er niet uit. Dus moet nog afgeschuurd worden etc. Nu nog leren plaatjes goed erin te krijgen
IMG-20170627-WA0001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.